آخرین نقدهای فیلم های مردمی

فراموش شدگان


دانیال هاشمی پور
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
مهمان مامان (Mum's Guest)
      هر بار تماشای «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، ما را به این پرسش رهنمون می‌کند که در سینمای امروز ما چنین فیلم‌های گرم و پرشوری چه جایگاهی دارند؟ می‌توان از همین مدخل وارد شد و چنین نتیجه گرفت که علاوه بر قدرت ذاتی خود فیلم، عوامل دیگری از جمله کمبود ساختن چنین آثاری سبب ماندگاری «مهمان مامان» شده‌اند. با این حال هدف این نوشتار بررسی این مسئله نیست. «مهمان مامان» هر چه که باشد یکی از مهم‌ترین فیلم‌های حقیقتا «ایرانی» سینمای ایران است. یکی...
      هر بار تماشای «مهمان مامان» داریوش مهرجویی، ما را به این پرسش رهنمون می‌کند که در سینمای امروز ما چنین فیلم‌های گرم و پرشوری چه جایگاهی دارند؟ می‌توان از همین مدخل وارد شد و چنین نتیجه گرفت که علاوه بر قدرت ذاتی خود فیلم، عوامل دیگری از جمله کمبود ساختن چنین آثاری سبب ماندگاری «مهمان مامان» شده‌اند. با این حال هدف این نوشتار بررسی این مسئله نیست. «مهمان مامان» هر چه که باشد یکی از مهم‌ترین فیلم‌های ...

برای شصتمین سالگرد فیلم روانی


دانیال هاشمی پور
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
روانی (Psycho)
امروز پس از گذشت شصت سال از نخستین اکران «روانی»، اهمیت آن از منظر مطالعات سینمایی برای همگان اثبات شده است.
امروز پس از گذشت شصت سال از نخستین اکران «روانی»، اهمیت آن از منظر مطالعات سینمایی برای همگان اثبات شده است.

حکایت ظرف و مظروف


دانیال هاشمی پور
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
آشغال های دوست داشتنی (Lovely Trash)
نگاهی کلی به آثار توقیف شده چهار دهه اخیر سینمای ایران، نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها با دلایل واهی و یا به دلیل درک نه چندان جدی مسئولین از سینما به بن‌بست خورده‌اند.
نگاهی کلی به آثار توقیف شده چهار دهه اخیر سینمای ایران، نشان می‌دهد که اکثر آن‌ها با دلایل واهی و یا به دلیل درک نه چندان جدی مسئولین از سینما به بن‌بست خورده‌اند.

همه برای لانگ‌تیک


دانیال هاشمی پور
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
1917 (1917)
به شکلی اجتناب ناپذیر در مواجهه با 1917 مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید حول چرایی بکارگیری لانگ تیک می‌چرخد. موضوعی که اصلی‌ترین ویژگی و در عین حال اساسی‌ترین مشکل فیلم به شمار می‌آید.
به شکلی اجتناب ناپذیر در مواجهه با 1917 مهم‌ترین سوالی که پیش می‌آید حول چرایی بکارگیری لانگ تیک می‌چرخد. موضوعی که اصلی‌ترین ویژگی و در عین حال اساسی‌ترین مشکل فیلم به شمار می‌آید.

خائن به همسر یا خائن به مردم؟


دانیال هاشمی پور
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
هایلایت (Highlight)
«هایلایت» به عنوان جدیدترین فیلم اصغر نعیمی یک سور اساسی به تمام آثار قبلی زده و مضحکه‌ی تمام عیاری‌ست که البته فیلمساز عزیزش با ساخت آن ادعای نگاهی نوگرایانه در روابط انسانی را مطرح کرده است.
«هایلایت» به عنوان جدیدترین فیلم اصغر نعیمی یک سور اساسی به تمام آثار قبلی زده و مضحکه‌ی تمام عیاری‌ست که البته فیلمساز عزیزش با ساخت آن ادعای نگاهی نوگرایانه در روابط انسانی را مطرح کرده است.

نگاهی به فیلمنامه و فیلم خائن کشی


لقمان مداین
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خائن کشی (Killing a Traitor)
کیمیایی در دایره قضاوت نمی گنجد، دیپلماسی اش دردمند و ادبیات سینمایی اش فلسفه مند است، نویسنده اثرش هست، او خودش را با قلم به رشته تحریر در می آورد، هنوز هم پای وطن غیرت دارد، هنوز هم انگلیس و شوروی را با یک تیزی می زند، آرمان های این بزرگ سینما پابرجا است، هنوز هم با قلمش در مسیر ملت ایران شمشیر می زند، او به قد تاریخ درد کشیده ایران حرف دارد، یک تنه به جنگ تاریخ فرمایشی رفته و از مصدق دفاع می کند.
کیمیایی در دایره قضاوت نمی گنجد، دیپلماسی اش دردمند و ادبیات سینمایی اش فلسفه مند است، نویسنده اثرش هست، او خودش را با قلم به رشته تحریر در می آورد، هنوز هم پای وطن غیرت دارد، هنوز هم انگلیس و شوروی را با یک تیزی می زند، آرمان های این بزرگ سینما پابرجا است، هنوز هم با قلمش در مسیر ملت ایران شمشیر می زند، او به قد تاریخ درد کشیده ایران حرف دارد، یک تنه به جنگ تاریخ فرمایشی رفته و از مصدق دفاع می ...

نگاهی به فیلمنامه و فیلم بی مادر


لقمان مداین
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
بی مادر (Motherless)
فیلم بی مادر به درامی تلخ و کارمایی هویدا می پردازد. سی ثانیه ابتدایی فیلم به سرعت مخاطب را جذب می کند، ریتم فیلم خوب و بازی ها عالی است، حضور امیر آقایی به عنوان همسری روشنفکر و خانواده دوست توجه ما را به فیلم جلب می کند.
فیلم بی مادر به درامی تلخ و کارمایی هویدا می پردازد. سی ثانیه ابتدایی فیلم به سرعت مخاطب را جذب می کند، ریتم فیلم خوب و بازی ها عالی است، حضور امیر آقایی به عنوان همسری روشنفکر و خانواده دوست توجه ما را به فیلم جلب می کند.

نگاهی به فیلمنامه و فیلم مرد بازنده


لقمان مداین
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
مرد بازنده (The Loser Man)
فیلم مرد بازنده مهدویان یک کپی تمیز و یک ترجمه ایرانی از فیلم سینمایی بلوک 16 به کارگردانی ریچارد دانر است!
فیلم مرد بازنده مهدویان یک کپی تمیز و یک ترجمه ایرانی از فیلم سینمایی بلوک 16 به کارگردانی ریچارد دانر است!

نگاهی به فیلمنامه و فیلم نمور!


لقمان مداین
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
نمور (Linden)
نمور فیلم قشنگی است، قصه ای خوب دارد، نوشین معراجی آن را قلم زده، و داود بیدل آن را به تصویر کشیده است.
نمور فیلم قشنگی است، قصه ای خوب دارد، نوشین معراجی آن را قلم زده، و داود بیدل آن را به تصویر کشیده است.

فیلم موقعیت مهدی را ببینید!


لقمان مداین
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
موقعیت مهدی (The Situation Of Mehdi)
سی ثانیه ابتدای فیلم اصلا گیرا نیست و مخاطب را خسته می کند، فیلم تیتراژ اولیه دارد و کمی در ذق مخاطب می زند که می بایست در انتها پخش می شد. سکانسی که مهدی باکری از پشت بیسیم به احمد کاظمی می گوید احمد کاش بودی، نمیدونی اینجا چه بهشتیه، بسیار زیبا به تصویر کشیده شده اما ای کاش از صوت اصلی استفاده می کردند و خودشان به جای آنها دیالوگ نمی گفتند، قطعا جذابیت آن بسیار بیشتر می شد.
سی ثانیه ابتدای فیلم اصلا گیرا نیست و مخاطب را خسته می کند، فیلم تیتراژ اولیه دارد و کمی در ذق مخاطب می زند که می بایست در انتها پخش می شد. سکانسی که مهدی باکری از پشت بیسیم به احمد کاظمی می گوید احمد کاش بودی، نمیدونی اینجا چه بهشتیه، بسیار زیبا به تصویر کشیده شده اما ای کاش از صوت اصلی استفاده می کردند و خودشان به جای آنها دیالوگ نمی گفتند، قطعا جذابیت آن بسیار بیشتر می شد.