آخرین نقدهای فیلم های خارجی

کاکاسیاهِ از نفس افتاده


تعلق خاطر (Devotion)
   از خود گذشتگی فیلمی به کارگردانی جی. دی. دیلار یک درام نفس‌گیر با ظاهری سیاه است. فارق از ماهیت داستان که یک بیوگرافی است آن‌چه هنر سینما در این اثر را با شکوه کرده، میزان سمپاتی بازیگران با کاراکترهای موجود و البته توانایی کارگردان در بازی‌گرفتن از بازیگر است. دیلار پس از ساخت «شعبده باز» ثابت کرد که همچنان می‌توان به سینمای قصه‌گوی برخاسته از تمدن امیدوار بود. اگرچه به عقیده من ساخته جدید او: «از خود گذشتگی»، برآمده از نگاه یک وطن‌پرست...
   از خود گذشتگی فیلمی به کارگردانی جی. دی. دیلار یک درام نفس‌گیر با ظاهری سیاه است. فارق از ماهیت داستان که یک بیوگرافی است آن‌چه هنر سینما در این اثر را با شکوه کرده، میزان سمپاتی بازیگران با کاراکترهای موجود و البته توانایی کارگردان در بازی‌گرفتن از بازیگر است. دیلار پس از ساخت «شعبده باز» ثابت کرد که همچنان می‌توان به سینمای قصه‌گوی برخاسته از تمدن امیدوار بود. اگرچه به عقیده من ساخته جدید او: ...

پارادیزوی خانگی آقای اسپیلبرگ


فابلمن ها (The Fabelmans)
   خانواده فیبلمن ساخته استیون اسپیلبرگ یک سینما پارادیزوی خانگی است و قبل از آن‌که تبدیل به جغرافیایی دراماتیک شود نسبت تعاملی‌ با نویسنده درام برقرار می‌کند. کوشنر و اسپیلبرگ که همکاری موفقی در «مونیخ» با یک‌دیگر داشتند، این‌بار درامی خلق کرده‌اند که قبل از آفرینش سیاسی، اشاره به یهودیت و اسرائیل، فضایی عاری از هرگونه سیاست و مملو از احساسات و خاطرات ساخته است. مولف با سابقه پرطمطراقش در سینما گزیده‌ای از رویاهای کودکی‌اش را به روی کاغذ...
   خانواده فیبلمن ساخته استیون اسپیلبرگ یک سینما پارادیزوی خانگی است و قبل از آن‌که تبدیل به جغرافیایی دراماتیک شود نسبت تعاملی‌ با نویسنده درام برقرار می‌کند. کوشنر و اسپیلبرگ که همکاری موفقی در «مونیخ» با یک‌دیگر داشتند، این‌بار درامی خلق کرده‌اند که قبل از آفرینش سیاسی، اشاره به یهودیت و اسرائیل، فضایی عاری از هرگونه سیاست و مملو از احساسات و خاطرات ساخته است. مولف با سابقه پرطمطراقش در سینما گزیده‌ای ...

زمانِ تن‌هایی آدم


باردو (Bardo)
   «باردو» ساخته "آلخاندرو گونزالس ایناریتو" نه برای بازی با خاطراتِ یک شبهِ‌روشن‌فکر روزنامه‌نگار بلکه برای حفظ حریم زمان در تعریف سینما از خاطره و رویا؛ باید ستوده شود. فیلمی که به معنای عام کلمه بازی با خاطرات و وقایع‌پنداری‌غیرارادی آن را زبردستانه می‌شناسد و به صورت خاص به اهمیت رویا در زمان حال می‌پردازد. با اُپِنینگ فیلم متفاوت بودن آن از هرآن‌چه در سینما دیده‌اید مشخص می‌شود و در ادامه بر این تفاوت صحه می‌گذارد. سایه‌ای که می‌دود،...
   «باردو» ساخته "آلخاندرو گونزالس ایناریتو" نه برای بازی با خاطراتِ یک شبهِ‌روشن‌فکر روزنامه‌نگار بلکه برای حفظ حریم زمان در تعریف سینما از خاطره و رویا؛ باید ستوده شود. فیلمی که به معنای عام کلمه بازی با خاطرات و وقایع‌پنداری‌غیرارادی آن را زبردستانه می‌شناسد و به صورت خاص به اهمیت رویا در زمان حال می‌پردازد. با اُپِنینگ فیلم متفاوت بودن آن از هرآن‌چه در سینما دیده‌اید مشخص می‌شود و در ادامه بر این ...

درس‌هایی از یک استاد


بانشی های اینشیرین (The Banshees of Inisherin)
   بنشی‌های (ارواح) اینیشرین ساخته مارتین مکدونا به ما ثابت می‌کند که بدون هیچ ایده عجیب‌ غریبی می‌توان فیلم‌نامه‌ای تماما عجیب غریب نوشت. مکدونا استاد درام است و نمایشنامه‌های او در سراسر جهان مطرح‌اند اما آن‌چه فاصله او را با نویسنده‌های دیگر زیاد کرده است، تمرکز بر یکتا سازی دیالوگ و اتمسفر قصه‌ است. قصه فیلم جدید او مانند دیگر آثار سینمایی‌اش: «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری»، «در بروژ»، «هفت روانی» و... به سادگی هر چه تمامتر بیننده را...
   بنشی‌های (ارواح) اینیشرین ساخته مارتین مکدونا به ما ثابت می‌کند که بدون هیچ ایده عجیب‌ غریبی می‌توان فیلم‌نامه‌ای تماما عجیب غریب نوشت. مکدونا استاد درام است و نمایشنامه‌های او در سراسر جهان مطرح‌اند اما آن‌چه فاصله او را با نویسنده‌های دیگر زیاد کرده است، تمرکز بر یکتا سازی دیالوگ و اتمسفر قصه‌ است. قصه فیلم جدید او مانند دیگر آثار سینمایی‌اش: «سه بیلبورد خارج از ابینگ میزوری»، «در بروژ»، «هفت ...

ثروتمندان چگونه دریازده می‌شوند؟


مثلث غم (Triangle of Sadness)
   مثلث غم به نویسندگی و کارگردانی روبن اوستلوند کمدی تلخی است که طنزی تلخ‌تر را نقد و به نمایش می‌کشد. در اولین مواجهه با فیلم، به تصویر کشیدن صنعت مد، ثروت و احیانا خلاقیت در این عرصه مرا به یاد فیلم «خانه گوچی» ریدلی اسکات انداخت و در ادامه فیلمِ اپیزودیک «قصه‌های وحشی» دامیا زیفرون، را به یادم آورد. فیلم به غایت اندیشمندانه بیننده را به عناصر و مفاهیم ناهنجار که برای جامعه ثروتمندان هنجار شده دعوت می‌کند. دعوایی که ابتدای فیلم بر سر پول...
   مثلث غم به نویسندگی و کارگردانی روبن اوستلوند کمدی تلخی است که طنزی تلخ‌تر را نقد و به نمایش می‌کشد. در اولین مواجهه با فیلم، به تصویر کشیدن صنعت مد، ثروت و احیانا خلاقیت در این عرصه مرا به یاد فیلم «خانه گوچی» ریدلی اسکات انداخت و در ادامه فیلمِ اپیزودیک «قصه‌های وحشی» دامیا زیفرون، را به یادم آورد. فیلم به غایت اندیشمندانه بیننده را به عناصر و مفاهیم ناهنجار که برای جامعه ثروتمندان هنجار شده دعوت ...
زمان آرماگدون (Armageddon Time)
  زمان آرماگدون به نویسندگی و کارگردانی جیمز گری به غایت اندیشه‌ورزانه به موضوع تربیت و آموزش پرداخته و مهم‌تر آنکه رویا، میزان وفاداری و اهمیت به آن را از جوانب متعدد بررسی کرده است. در مواجهه اول با این اثر شدیدا به یاد فیلم «دیوار» پینک فلوید ساخته آلن پارکر و نویسندگی راجر واترز افتادم. اگرچه مفهوم و انتقاد این دو اثر در قامت یک رسانه با یک دیگر بسیار متفاوت است اما هر دو از یک ساختار در حال انتقاد هستند و آن "چگونگی مواجهه با رویا و تاثیر...
  زمان آرماگدون به نویسندگی و کارگردانی جیمز گری به غایت اندیشه‌ورزانه به موضوع تربیت و آموزش پرداخته و مهم‌تر آنکه رویا، میزان وفاداری و اهمیت به آن را از جوانب متعدد بررسی کرده است. در مواجهه اول با این اثر شدیدا به یاد فیلم «دیوار» پینک فلوید ساخته آلن پارکر و نویسندگی راجر واترز افتادم. اگرچه مفهوم و انتقاد این دو اثر در قامت یک رسانه با یک دیگر بسیار متفاوت است اما هر دو از یک ساختار در حال انتقاد ...

لذت‌بخش برای طرفداران اکشن تریلرهای قدیمی


شهر بهشت (Paradise City)
پروژه‌های چاک راسل همیشه انرژی خاصی داشته و سکانس‌های اکشن خفنی دارند که همکارانش معمولاً در ایجادشان باز می‌مانند. اما این بار در شهر بهشت خبری از جادوی کارگردانش نیست. البته، این فیلم هم مثل خیلی دیگر از فیلم‌های اکشن حاوی اجزای سرگرم‌کننده و قابل‌اعتمادی است.
پروژه‌های چاک راسل همیشه انرژی خاصی داشته و سکانس‌های اکشن خفنی دارند که همکارانش معمولاً در ایجادشان باز می‌مانند. اما این بار در شهر بهشت خبری از جادوی کارگردانش نیست. البته، این فیلم هم مثل خیلی دیگر از فیلم‌های اکشن حاوی اجزای سرگرم‌کننده و قابل‌اعتمادی است.

یک کمدی خوشمزه از آدم‌های غذادوست


منو (The Menu)
در این کمدی خوشمزه از آدم‌های غذادوست، یک زوج جذاب (آنیا تیلور - جوی و نیکلاس هولت) برای صرف غذا در رستورانی منحصربه‌فرد و با سبک "از مزرعه به سفره"، با قایقی تفریحی به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌‌کنند. سرآشپز رستوران (رالف فاینس) منوی خارق‌العاده‌ای برایشان آماده کرده و سورپرایزهایی در آن قرار داده است که هم هوشمندانه و هم ترسناک هستند. نگران نباشید. آن‌قدر می‌خندید که دل‌درد می‌گیرید.
در این کمدی خوشمزه از آدم‌های غذادوست، یک زوج جذاب (آنیا تیلور - جوی و نیکلاس هولت) برای صرف غذا در رستورانی منحصربه‌فرد و با سبک "از مزرعه به سفره"، با قایقی تفریحی به جزیره‌ای دورافتاده سفر می‌‌کنند. سرآشپز رستوران (رالف فاینس) منوی خارق‌العاده‌ای برایشان آماده کرده و سورپرایزهایی در آن قرار داده است که هم هوشمندانه و هم ترسناک هستند. نگران نباشید. آن‌قدر می‌خندید که دل‌درد می‌گیرید.

روسیاه‌تر از بدکاره‌های فیلم!


عنکبوت مقدس (Holy Spider)
عنکبوت مقدس فیلم نیست، یک عقده است که سربرآورده و منبع درآمدی برای کارگردان ضدایرانی‌اش شده تا به خیال خام خود ارزش‌های دینی و اعتقادی یک ملت را به ازای دلار بفروشد
عنکبوت مقدس فیلم نیست، یک عقده است که سربرآورده و منبع درآمدی برای کارگردان ضدایرانی‌اش شده تا به خیال خام خود ارزش‌های دینی و اعتقادی یک ملت را به ازای دلار بفروشد
تار (TAR)
   تار فیلمی از تاد فیلد میزان بالایی از جذابیت زنانه را به نمایش می‌کشد غافل از آنکه هوش و شهرت به وجود آمده به واسطه آن می‌تواند به فهم نادرست درباره شخصیت از سوی بیننده، که این‌گونه نخواهد شد، منجر شود. فیلم فکت‌های عجیبی به بیننده می‌دهد، مانند: نفرت هنرجوی موسیقی از باخ، که عمیقا با تعریف یک‌طرفه و به نوعی غرض ورزانه آن مشکل دارم. خلق فهم زنانه و نه جذابیت و جلب توجه، باعث آن شده که ایماژهای مستمری در فیلم شکل گیرد که به تعلیق دراماتیک آن...
   تار فیلمی از تاد فیلد میزان بالایی از جذابیت زنانه را به نمایش می‌کشد غافل از آنکه هوش و شهرت به وجود آمده به واسطه آن می‌تواند به فهم نادرست درباره شخصیت از سوی بیننده، که این‌گونه نخواهد شد، منجر شود. فیلم فکت‌های عجیبی به بیننده می‌دهد، مانند: نفرت هنرجوی موسیقی از باخ، که عمیقا با تعریف یک‌طرفه و به نوعی غرض ورزانه آن مشکل دارم. خلق فهم زنانه و نه جذابیت و جلب توجه، باعث آن شده که ایماژهای مستمری ...