ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

علیرضا زرین دست

اطلاعات کاربر
نام و نام خانوادگیعلیرضا زرین دست
درباره منعلیرضا زرین دست در سال 1324 در تبریز متولد شد و پس از گذراندن سال دوم ابتدایی به تهران آمد. ورود او به سینما به اتفاق امیر نادر است، ‌و به کمک برادرش محمد زرین دست، که در اواخر دهة 1340 از امریکا به ایران آمد و سودای فیلم سازی در سر داشت. نادری با وساطت علیرضا زرین دست به عنوان عکاس وسوسة شیطان (محمد زرین دست، 1337) مشغول به کار شد و علیرضا زرین دست به عنوان دستیار فیلمبردار. هر دو به دنبال هدف دیگری بودند. وقتی نادری فیلمنامة خداحافظ رفیق را نوشت زرین دست فیلم شکوه قهرمان (1348) را برای برادرش فیلمبرداری کرد. بخت با زرین دست یارتر بود. در فاصله ای که نادری در تقلای یافتن تهیه کننده بود زرین دست فیلم های از یاد رفته (1349) و فاتحین صحرا (1350) را برای برادرش و وحشی جنگلی (1350) را برای روبرت اکهارت فیلمبرداری کرد. در چنین وضعی نادری و زرین دست، که دست و بال شان از حیث مالی بسته بود،‌ تصمیم داشتند برای فیلمبرداری خداحافظ رفیق (1350) از سبک و سیاق تازه ای استفاده کنند. خداحافظ رفیق از نخستین فیلم های موسوم به «خیابانی» بود، و آن ها با اتکا به شیوة فیلمبرداری خبری آن را ساختند،‌ و به خلاف فیلم های سنتی معمولی حدود 80 دقیقه از آن را روی دست فیلمبرداری کردند. زرین دست در فیلم های رشید (پرویز نوری، 1350) خواستگار (علی حاتمی،‌ 1351) خورشید در مرداب (محمد صفار،‌ 1352) و ساز دهنی (امیر نادری، 1352) هنوز قائل به این نیست که فیلمبردار نقش اساسی در ارکان فیلم دارد، و اهمیت آن را صرفاً در ضبط وقایع می داند. محمد زرین دست در فیلم های مسلخ (هادی صابر، 1355) شاهرگ (علیرضا داود نژاد، 1354) سرایدار (خسرو هریتاش، 1354) و پشمالو (‌مهدی فخیم زاده،‌ 1355) هنوز سبک و سیاق خاصی در فیلمبرداری ندارد؛ اگر چه استعداد او در این فیلم ها به عنوان فیلمبردار حرفه ای مشهود است. مجموعة تلویزیونی دایی جان ناپلئون (ناصر تقوایی، 1354) برای او تجربة کم نظیری است که در 30 سالگی کسب کرد. حدود 400 هزار فوت نگاتیو فیلم رنگی گرفت و با استفاده از دانش تقوایی روان شناسی رنگ ها و «کنتراست» و تأثیر آن ها را در ساختار فیلم آزمود. گزارش (عباس کیارستمی، 1356) نخستین تجربة او در استفاده از نگاتیو «کداک» و کار با روش فیلمبرداری با نور کم و محدود است. همین تجربه را در «در امتداد شب (پرویز صیاد، 1357) تکرار کرد و از سایه های بلند باد (بهمن فرمان آرا، 1357) شیفتگی تکرار شوندة خود را به هجوم نور به سیاهی با نور نشان داد. در همین سال در سفری به امریکا فیلم گرته ای در قفس (محمد زرین دست .‌1357) را به تعبیر خودش تحت تأثیر فضای فیلم های جوزف لوزی فیلمبرداری کرد. زرین دست در بازجویی یک جنایت (محمد علی سجادی، 1363) نقطة ضعف (محمد رضا اعلامی، 1362) و تصویر آخر (مهدی صباغ زاده، 1365) از قابلیت های نورپردازی در فیلم رنگی استفادة بیش تری کرده است. در طلسم (داریوش فرهنگ،‌ 1365) منطبق با ساختمان فیلم از نورپردازی کلاسیک و اکسپرسیونیستی بهره برده و در خارج از محدوده (رخشان بنی اعتماد، 1367) فیلمبرداری و حرکات روان دوربین از امتیازهای فیلم است. زرین دست، به خلاف گزارش، تجربه و همسرایان، که با عباس کیارستمی کار کرد، در کلوزآپ (1369) از همة حساسیت های خود گذشت تا زرین دست نباشد و فیلمی متعلق به کیارستمی ارائه بدهد. او با فیلمبرداری سیاه و سفید آبادانی ها (کیانوش عیاری، 1371) بازگشتی به فیلم های نیمة اول دهة 1350 داشت؛ اگر چه به دلیل ضعف امکانات فنی و چاپ و لابراتوار نتوانست به شفافیت فیلم های سیاه و سفید دهة 1350 برسد. زرین دست در پری (داریوش مهرجویی،‌ 1374) و بازمانده (سیف الله داد، 1374). ساختمان بصری فیلم را از فیلم نامه و حسی که القا می کنند کسب کرد و در دشمن (عباس بابویهی، 1374) نابخشوده (ایرج قادری، ‌1375) سفر شبانه (خسرو معصومی، 1376) فریاد (مسعود کیمیایی، 1377) بلوغ (مسعود جعفری جوزانی،‌ 1377) و چشم هایش (فرامرز قریبیان، 1378) فیلمبرداری اش هم سطح و اندازة خود فیلم ها است.

عکس‌های علیرضا زرین دست

28

فیلم‌های علیرضا زرین دست

مدیر فیلمبرداری(56 فیلم)
فیلم خون شد(1397)
4.3
226 رای
فیلم تیغ و ترمه(1397)
3.2
239 رای
فیلم متروپل(1392)
5.6
502 رای
فیلم تلفن همراه رئیس جمهور(1390)
4.6
114 رای
فیلم زنان ونوسی، مردان مریخی(1389)
5.1
7 رای
فیلم یکی از ما دو نفر(1389)
5
13 رای
فیلم پسر آدم، دختر حوا(1387)
6.2
99 رای
فیلم خاطره(1387)
5
3 رای
فیلم موج سوم(1387)
0
0 رای
فیلم سوپراستار(1387)
7
5430 رای
فیلم فرزند خاک(1386)
6.5
4 رای
فیلم مجنون لیلی(1386)
4.5
26 رای
فیلم صحنه جرم ورود ممنوع(1384)
5
2 رای
فیلم آتش بس(1384)
6.7
6059 رای
فیلم نقاب(1383)
6.4
3197 رای
فیلم صبحانه ای برای دونفر(1382)
7
1 رای
فیلم ملاقات با طوطی(1382)
2.5
4 رای
فیلم سیندرلا(1380)
0
0 رای
فیلم همسر دلخواه من(1379)
0
0 رای
فیلم چشمهایش(1378)
8.3
3 رای
فیلم بلوغ(1377)
8.5
2 رای
فیلم فریاد(1377)
8.4
5 رای
فیلم سفر شبانه(1376)
0
0 رای
فیلم ساحره(1376)
9
3 رای
فیلم نابخشوده(1375)
1
1 رای
فیلم پاکباخته(1374)
7
1 رای
فیلم دشمن(1374)
8
3 رای
فیلم تحفه هند(1373)
6.5
2 رای
فیلم پرتگاه(1372)
8
2 رای
فیلم شعله های خشم(1371)
0
0 رای
فیلم قافله(1371)
3.5
2 رای
فیلم آبادانی ها(1371)
6.4
740 رای
فیلم آقای بخشدار(1370)
0
0 رای
فیلم خانه خلوت(1370)
6
2 رای
فیلم دو فیلم با یک بلیط(1369)
7
6 رای
فیلم شب های زاینده رود(1369)
6
2 رای
فیلم عروس حلبچه(1369)
0
0 رای
فیلم پنجاه و سه نفر(1368)
8.7
3 رای
فیلم گزل(1368)
6
1 رای
فیلم الماس بنفش(1368)
8.8
27 رای
فیلم کلوزآپ(1368)
6.8
900 رای
فیلم عروسی خوبان(1367)
5.3
3 رای
فیلم سیمرغ(1366)
0
0 رای
فیلم خارج از محدوده(1366)
5
3 رای
فیلم دستفروش (اپیزود سوم)(1365)
3
3 رای
فیلم تصویر آخر(1365)
6
1 رای
فیلم بایسیکل ران(1364)
6.8
45 رای
فیلم مشت(1363)
7.5
2 رای
فیلم بازجویی یک جنایت(1362)
3
1 رای
فیلم نقطه ضعف(1362)
6
1 رای
فیلم خط قرمز(1360)
8.5
4 رای
فیلم صمد در به در می شود(1357)
10
2 رای
فیلم گزارش(1356)
6.6
5 رای
فیلم صمد در راه اژدها(1356)
9.8
5 رای
فیلم حسن سیاه(1351)
7
3 رای
فیلم مردی در طوفان(1351)
0
0 رای
فیلمبردار(33 فیلم)
تدوین(2 فیلم)
دستیار فیلمبردار(1 فیلم)
طراح صحنه و لباس(1 فیلم)
جلوه های ویژه(1 فیلم)
با تشکر از(1 فیلم)
خبرهای مرتبط
نامزدهای بیست و یکمین جشن خانه سینما معرفی شدند
نامزدهای بیست و یکمین جشن بزرگ خانه سینما در بخش فیلم‌های بلند،کوتاه و مستند معرفی شدند. دوشنبه هفتم مرداد آیین تقدیر از نامزدهای جشن سینمای ایران برگزار می‌گردد.
«تیغ و ترمه» اثر خوبی در کارنامه کیومرث پوراحمد
علیرضا زرین دست: «تیغ و ترمه» اثری خوب در کارنامه پوراحمد/ «مشت آخر» اثری غیرمتعارف و خوب
نامزدهای دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
اعلام نامزدهای دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران/ پیشتازی «مغزهای کوچک زنگ زده»
گزارش تصویری اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر2
عکس های اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر
نامزدهای سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد/ «مغز های کوچک زنگ زده» و «تنگه ابوقریب» پیشتاز نامزدها
نامزدهای سودای سیمرغ سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ساعت 20 امشب اعلام می شود.
«سرو زیر آب»/ معرفی فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر 36
معرفی فیلم «سرو زیرآب» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و با بازی بابک حمیدیان, مسعود رایگان, رضا بهبودی, مینا ساداتی, همایون ارشادی, مهتاب نصیرپور, هومن برق نورد و شهرام حقیقت دوست