علی عبادت طلب
بازیگر, تهیه کننده
علی عبادت طلب بازیگر ایرانی سینما و تئاتر است که البته بیشتر به واسطه اجراهایش روی صحنه شناخته میشود تا کارهای سینمایی. از جمله تئاترهای او میتوان به «یک شاخه گل سرخ» با محوریت قیام عاشورا نام برد. او درباره این کار گفته است: « در این داستان آدمهایی را میبینیم که خودشان را جایگزین آدمهای فهرست شمر میکنند تا در کربلا در رکاب امام حسین(ع) شهید شوند و اینگونه داستان با بروز اتفاقات مختلف ادامه می یابد. قصه «یک شاخه گل سرخ» یک روایت امروزی است و بیشتر به زندگی آدمها در تخیلاتشان میپردازد. شیوه اجرایی به نوعی تلفیقی از شیوه گروتسک و کار تجربی است. همچنین خیلی از اکساسوار استفاده نکردیم و در این سبک اجرایی فقط بازیگر روند قصه را پیش میبرد. البته نور و قصه هم دخالت دارند اما نه به آن شکل که در کارهای دیگر وجود دارد. وی تاکید کرد: بیست روز است که به گروه اضافه شدم و در این چند وقت هم به پیشنهاد من تغییراتی را در متن ایجاد کردیم و اکنون شیوه اجرایی را با تحلیل دیگری تغییر دادیم. همچنین نمایشنامه برگزیده ای جشنواره خمسه است.
در خصوص طرح بلیط مردمی حوزه هنری خاطر نشان کرد: من خودم برای مادیات در تئاتر نمیجنگم اگر چنین طرحی هم حوزه هنری دنبال کند طرح فوقالعاده ای است حتی ما میزان بلیط نمایش را هم پایین گرفتیم تا هر قشر از جامعه بتوانند به دیدن نمایش بیایند. »
نمایش «یک شاخه گل سرخ» نوشته سیروس همتی وکارگردانی فرید یوسف پور وبا بازی علی عبادت طلب، سپیده پهلوان زاده، میرنادرمظلومی، بهارکریم زاده، ستایش محمدآبادی و علی یعقوب زاده است.
«نامه آخر» نام تئاتر دیگر او با محوریت دفاع مقدس است. درباره این تجربه خود میگوید: « کار در یک نمایش با ژانر دفاع مقدس به خاطر احساس نوستالژیکی که به ما میدهد، طبیعتا یک کشش خاصی دارد. حال این قصه هم به خاطر رویکرد و فضای سوررئالش از وحدت خاصی برخوردار است. علی برجی به خوبی توانسته این وحدت را در اجرا ایجاد کند همچنین استفاده از نور و دکور به شکل مینیمالیستی فضای خوبی را در این نمایش ایجاد کرده است.
نامه آخر میتواند در زمان کم یک ریتم خوب و بازیهای یک دست و روانی را برای تماشاچی ایجاد کرده و ارتباط خوبی با آنها برقرار کند.
وی با بیان اینکه نمیتوان در یک نمایش و رویداد تئاتری بخش خاصی از نمایش را جدا کرد، افزود: چرا که همه ارکان تئاتر شکل دهنده یک رویداد تئاتری هستند، حال اگر بخواهیم صحنهای از آن را جدا کنیم احتمالا یک نوع احساس برتری نسبت به دیگران خواهد داشت اما آنچه بیشتر بر من تأثیر گذاشت لحظه آخر بازیگر روی صحنه بود.
این هم هوشیاری کارگردان را میرساند که در لحظه آخر بازیگر روی صحنه هیچ حرکت خاصی نداشت و تنها نشسته بود، پوزیشن ثابتی داشت و به نظر من به خوبی توانست با تماشاچی ارتباط برقرار کند و این صحنه در خاطر من باقی ماند.
امیدوارم این نوع کارهای دفاع مقدسی افزایش پیدا کند همه ما تصویر تراژیکی از جنگ همیشه در ذهنمان داریم که البته اصل جنگ در همه جای دنیا محکوم است مخصوصا نسبت به لحظاتی از دهه پنجاه و شصت که جنگ را تجربه کردیم، حتی خیلی از ما در فضای جنگ حضور داشتیم .
عبادت طلب با اشاره به زیباییهای همان دوره که حتی میتواند به بهترین شکل از طریق تئاتر به مردم و نسلهای امروز و حتی نسلهای بعدی منتقل شود،توضیح داد: بهرحال پدران،مادران، خواهران و برادران ما در گذشته درگیر جنگ بودند خیلی از خانوادهها شهید دادند بنابراین ما هم این لحظات را گرامی میداریم و امیدواریم این گونه نمایشها آنقدر افزایش یابد و مخاطب خاص خود را با گرایش فکری، ذهنی و اندیشهای مشخص پیدا کند.»
«مشکل گیتی» مهمترین فیلم سینمایی علی عبادت طلب است. در این فیلم به کارگردانی بهرام کاظمی، او با حمید فرخنژاد، رویا نونهالی، یکتا ناصر و بهنوش بختیاری همبازی بود.
«خط شکن» و «دولت مخفی» از جمله دیگر فیلمهای سینمایی این بازیگر هستند.