نقد فیلم تومان, tooman, نقد فیلم سینمایی "تومان"

۲ سال پیش

۱۷ بهمن ۱۳۹۸

عماد عبودزاده

امتیاز منتقد به این اثر: ۷ از ۱۰

اثری بر پایه شخصیت هایی متفاوت

داود و عزیز کارگران کارخانه شیر هستند که برای رسیدن به موقعیت مالی و اجتماعی بهتر دل به برنده شدن در شرط بندی فوتبال بسته اند.

 اثرى بر پايه شخصيتى متفاوت...
•••••
سى و هشتمين جشنواره فيلم فجر
"تومان"
جديدترين اثر مرتضى فرشباف
•••••
"تومان" روايتگر انسانى ست كه به شرط بندى بسيار وابسته شده و البته خلاقيت هايى در پيش بينى دارد؛ و همين امر كافى ست تا خط اصلى حركت، اوج و سقوط او به نمايش درآيد؛ يك اثر واقع گرايانه...
اثرى در نكوهش شرط بندى و بحران هاى پيرامون آن در نسل جوان؛ و نيز سكانس برگه هاى شرط بندى در هوا در دست كسانى كه در خلال مراسم گوشت قربانى و غذاى نذرى در جايى جمع شده اند، به سادگى تصادمِ دو تفكر است؛ تفكراتى كه در نهايت تفكر برتر اثر را رقم مى زند.
صحنه اى روياگون كه ماهيت آن براى معنى گرفتن تا حدودى تماشاگر را دچار چالش مى كند... عده اى چنين جامعه اى را در دل گوشت نذرى با كاغذهاى شرط بندى، باورپذير نمى دانند؛ امّا اين موضوع، منطقى ست كه كارگردان براى طبيعت سازى ارائه مى كند.
كاراكتر اصلى به نام "داود"، نابغه اين اجتماع نمونه است؛ و اين اثر حول اين كاراكتر با رويكردى استعاره ست... نكته قابل توجهى كه اين اثر را حرفه اى تر كرده است، نگاه بى تفاوت كارگردان بر تبليغات انتخاباتى ست كه شخصيت هاى فيلم با بى خيالى از كنار آن عبور كرده و به آن توجهى نمى كنند... شخصيت اصلى، نابغه اى ست متفاوت از اجتماعى تكرار زده و به همان دليل است كه رفتار خود را به مثابه الگويى سياسى در انتخابات از خود نشان مى دهد... كه اين ورودى در فيلم و سناريو به يكى از درخشان ترين لحظات سينما در اين چند سال تبديل گشته است.
"تومان" گريز فيلم از ساحتى صرفاً اجتماعى ست و سعى بر اين دارد تماشاگر را از لايه سطحى اش به درون بكشاند؛ و اين ويژگى نيز به دليل شكل و شيوه كاراكتر پردازىِ شخصيتِ اصلى ست.
ديگر جذابيت روايى اين اثر، اسم گذارى اپيزودهاى فيلم با اسم فصول است؛ امّا تطابقى بين نام فصل و شرايط محيط وجود ندارد و آن چيزى كه عنوان اپيزود را مرتبط مى سازد، اشتراك معنايى عنوان اپيزود با درونيات كاراكتر اصلى ست؛ در حقيقت يك استعاره...
و در نهايت "تومان" يك اثر كلاسيك و قصه گو و داراى نظام ارزشى سينماست كه با تماشاگر ارتباط برقرار كرده و تمام انتظارات آنان را برآورده مى كند؛ و نيز شجاعت كارگردان در پرداخت چنين درام متفاوتى و نگاه او به زندگى و شخصيت هايش، قابل تحسين و ستايش است. 


نقدهای مرتبط با این اثر

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده