نقد فیلم نرگس مست, Infatuate Narcissus, ساخته سیدجلال الدین دری

علی امیرسیافی
علی امیرسیافی

۲ سال پیش

۲۷ تیر ۱۳۹۹

علی امیرسیافی

امتیاز منتقد به این اثر: ۴ از ۱۰

انتخاب این فیلم برای اکران آنلاین ، کار درستی است . حضور فیلم هایی مشابه این اثر به نظرم برای سینمای ایران خوب است ، چون هم مخاطبان خاص خود را دارد و میتواند تا حدی نیاز آنها را مرتفع بسازد و هم گسترش این جور ساخته ها بسیار بسیار مفید تر از تولید و گسترش فیلم های شبه کمدی مانند مطرب و لس آنجلس تهران و... است!!

کارگردان : سید جلال الدین دری

داستان یک سازنده قدیمی تار است که در خانه اش با گروه جوانی که تمرین موسیقی می کنند، مراوده دارد. او در فضای ذهنی خودش اساتید موسیقی ایران را گاه به جای آن ها تصور می کند و ما ترانه های ماندگار فارسی را از آن اساتید می شنویم.

نرگس مست ساخته سیدجلال الدین دری ، فیلمی است که با موضوع تاریخ موسیقی ایران، سرگذشت برخی شاعران این سرزمین و نیز تقابل سنت و مدرنیته در این حوزه.

 فیلم داستان پیرمردی(سعید پورصمیمی) را بازگو میکند که در خانه قدیمی اش ، به ساخت تار و سه تار مشغول است.

گروهی متشکل از جوانان امروزی یکی از اتاق های خانه اش را کرایه کرده اند و در آن تمرینات(موسیقی) خود را انجام میدهند. ورود برخی از شخصیت ها ، پیرمرد را به یاد گذشته موسیقی و شعر ایران می اندازد و او را به سفر در خیالاتش وا میدارد.

 برخورد اول او با نانوای محله است که البته این فرد دستی هم بر شعرنویسی دارد ، با دیدن او و ماجراهایی که برایش رخ میدهد ، پیرمرد به یاد استاد فرخی یزدی(هومن برق نورد) می افتد .ماجرا های دست گیری و زندانی کردن او شروع میشود.پیرمرد بعد از این ماجرا به ترتیب با اساتیدی همچون علی اکبر شیدا(سیامک صفری)،عارف قزوینی(مهدی پاکدل) و قمرالملوک وزیری(نگار عابدی) دیدار دارد . به نظرم اولین ایراد فیلم همین جا نمایان 

میشود ، ترتیب ورود این اشخاص با توجه به روند تاریخی درست نیست ، برای مثال در ابتدا شاهد ورود استاد فرخی یزدی هستیم و بعد از آن شاهد ورود استاد علی اکبر شیدا.

 اگر نویسنده این اثر میتوانست تمام این اساتید را در چهره همان گروه موسیقی بیاورد ، اثر مرتب و منظم تری را تحویل به مخاطب میداد . به نظرم نمایان شدن چهره فرخی یزدی و علی اکبر شیدا به ترتیب در نانوای محله و پیک موتوری کمی اشتباه بود ، اگر همین شخصیت ها در گروه موسیقی سنتی بودند که خانه پیرمرد را اجاره کرده بودند و بعد از آن ماجرایشان به ترتیب تاریخی بازگو میشد ، این فیلم را به یک اثر قابل قبولی در کارنامه جلال الدین دری تبدیل میکرد.

 فیلم داستان های فرعی در خود داردکه کمی مخاطب را از موضوع اصلی دور میکند و اگر آنها در فیلمنامه حذف میشدند بهتر بود ، برای مثال حضور طلبه(امیرحسین مدرس) در کنار برادرش(مهدی پاکدل) که استفاده درستی از آن نشده است . 

  ماجرای خرید ساز های پیرمرد توسط یک دلال و فروختن آنها با قیمت بسیار بالاتر به نظر خوب پرداخته شده است و این خطر و شاید مسئله بی توجهی به برخی هنرمندان را گوشزد میکند.

  مشکل دیگر فیلم ، فیلمبرداری آن است . فیلمبردار در یک صحنه بی دلیل از دوربین روی دست استفاده میکند و در صحنه بعدی از دوربین ثابت  ، گویا تکلیفش با خودش مشخص نیست ، بی دلیل نحوه فیلمبرداری را در صحنه های پشت سر هم تغییر می دهد که هیچ ارتباطی با موضوع آن صحنه ندارد.

  ولی در کل انتخاب این فیلم برای اکران آنلاین ، کار درستی است . حضور فیلم هایی مشابه این اثر به نظرم برای سینمای ایران خوب است ، چون هم مخاطبان خاص خود را دارد و میتواند تا حدی نیاز  آنها را مرتفع بسازد  و هم گسترش این جور ساخته ها بسیار بسیار مفید تر از تولید و گسترش فیلم های شبه کمدی مانند مطرب و لس آنجلس تهران و... است!!


نقدهای مرتبط با این اثر

دیدن این فیلم جرم است!
آندره بازن نظریه پرداز و منتقد مشهور فرانسوی در باب موضوعات مطرح شده در فیلم ها در کتابش آورده است:«یکی از راه های مناسب برای فهم آنچه یک فیلم می خواهد بگوید، این است که بدانیم چگونه آن را بیان میکند.» آری، او به درستی بر نحوه مطرح کردن ایده و موضاعات نهفته در متن فیلم اشاره دارد. همان عاملی که باعث تمایز آثار از یکدیگر از حیث شدت تأثیرگذاری بر مخاطب میگردد.ادامه مطلب
سراسر شب (All Through The Night)
"سراسرِ شب" پر است از ارجاعات گوناگون به فیلم های معروف تاریخ سینما و رمان های نام آشنای ادبیات جهان. داستان این فیلم برگرفته از ایده شخصی موتمن میباشد که در ادامه به عنوان منبع اقتباسی، او از رمان پس از تاریکی(هاروکی موراکامی) کمک گرفته است.ادامه مطلب
آبادان یازده 60 (abadan 1160)
فیلم بر روی رسانه ای به نام رادیو در زمان جنگ تحمیلی تأکید ویژه ای دارد. عاملی که اساسا به عنوان تنها مرجع خبری و حتی دلگرمی مردم شهر آبادان به مخاطب معرفی میشود.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده