ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم نرگس مست, ساخته سیدجلال الدین دری

علی امیرسیافی
۲۳ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبع-
امتیاز منتقد به فیلم :

انتخاب این فیلم برای اکران آنلاین ، کار درستی است . حضور فیلم هایی مشابه این اثر به نظرم برای سینمای ایران خوب است ، چون هم مخاطبان خاص خود را دارد و میتواند تا حدی نیاز آنها را مرتفع بسازد و هم گسترش این جور ساخته ها بسیار بسیار مفید تر از تولید و گسترش فیلم های شبه کمدی مانند مطرب و لس آنجلس تهران و... است!!

نرگس مست ساخته سیدجلال الدین دری ، فیلمی است که با موضوع تاریخ موسیقی ایران، سرگذشت برخی شاعران این سرزمین و نیز تقابل سنت و مدرنیته در این حوزه.

 فیلم داستان پیرمردی(سعید پورصمیمی) را بازگو میکند که در خانه قدیمی اش ، به ساخت تار و سه تار مشغول است.

گروهی متشکل از جوانان امروزی یکی از اتاق های خانه اش را کرایه کرده اند و در آن تمرینات(موسیقی) خود را انجام میدهند. ورود برخی از شخصیت ها ، پیرمرد را به یاد گذشته موسیقی و شعر ایران می اندازد و او را به سفر در خیالاتش وا میدارد.

 برخورد اول او با نانوای محله است که البته این فرد دستی هم بر شعرنویسی دارد ، با دیدن او و ماجراهایی که برایش رخ میدهد ، پیرمرد به یاد استاد فرخی یزدی(هومن برق نورد) می افتد .ماجرا های دست گیری و زندانی کردن او شروع میشود.پیرمرد بعد از این ماجرا به ترتیب با اساتیدی همچون علی اکبر شیدا(سیامک صفری)،عارف قزوینی(مهدی پاکدل) و قمرالملوک وزیری(نگار عابدی) دیدار دارد . به نظرم اولین ایراد فیلم همین جا نمایان 

میشود ، ترتیب ورود این اشخاص با توجه به روند تاریخی درست نیست ، برای مثال در ابتدا شاهد ورود استاد فرخی یزدی هستیم و بعد از آن شاهد ورود استاد علی اکبر شیدا.

 اگر نویسنده این اثر میتوانست تمام این اساتید را در چهره همان گروه موسیقی بیاورد ، اثر مرتب و منظم تری را تحویل به مخاطب میداد . به نظرم نمایان شدن چهره فرخی یزدی و علی اکبر شیدا به ترتیب در نانوای محله و پیک موتوری کمی اشتباه بود ، اگر همین شخصیت ها در گروه موسیقی سنتی بودند که خانه پیرمرد را اجاره کرده بودند و بعد از آن ماجرایشان به ترتیب تاریخی بازگو میشد ، این فیلم را به یک اثر قابل قبولی در کارنامه جلال الدین دری تبدیل میکرد.

 فیلم داستان های فرعی در خود داردکه کمی مخاطب را از موضوع اصلی دور میکند و اگر آنها در فیلمنامه حذف میشدند بهتر بود ، برای مثال حضور طلبه(امیرحسین مدرس) در کنار برادرش(مهدی پاکدل) که استفاده درستی از آن نشده است . 

  ماجرای خرید ساز های پیرمرد توسط یک دلال و فروختن آنها با قیمت بسیار بالاتر به نظر خوب پرداخته شده است و این خطر و شاید مسئله بی توجهی به برخی هنرمندان را گوشزد میکند.

  مشکل دیگر فیلم ، فیلمبرداری آن است . فیلمبردار در یک صحنه بی دلیل از دوربین روی دست استفاده میکند و در صحنه بعدی از دوربین ثابت  ، گویا تکلیفش با خودش مشخص نیست ، بی دلیل نحوه فیلمبرداری را در صحنه های پشت سر هم تغییر می دهد که هیچ ارتباطی با موضوع آن صحنه ندارد.

  ولی در کل انتخاب این فیلم برای اکران آنلاین ، کار درستی است . حضور فیلم هایی مشابه این اثر به نظرم برای سینمای ایران خوب است ، چون هم مخاطبان خاص خود را دارد و میتواند تا حدی نیاز  آنها را مرتفع بسازد  و هم گسترش این جور ساخته ها بسیار بسیار مفید تر از تولید و گسترش فیلم های شبه کمدی مانند مطرب و لس آنجلس تهران و... است!!

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است