ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
مهیار محمد ملکی
۳ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعکتاب آناتومی فیلم

گونه وسترن ۵

فصل چهارم  مبحث امروز  گونه های فیلم (جلسه دوازدهم ) منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی #مهیارمحمدملکی حال ببینیم گونه وسترن از نوع ضد اسطوره چگونه تعریف میشود در این گونه آثار اسطوره اصلی ،پیرنگ و...

فصل چهارم 

مبحث امروز 

گونه های فیلم (جلسه دوازدهم )

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


حال ببینیم گونه وسترن از نوع ضد اسطوره چگونه تعریف میشود


در این گونه آثار اسطوره اصلی ،پیرنگ و شخصیت ها ی آن به مضحکه گرفته میشوند یا به کلی مقلوب و وارونه به نمایش در میایند مانند (سوار سرنوشت (۱۹۸۵)و نا بخشوده(۱۹۹۲))

در این نوع سینما ،قهرمان خود ضد قهرمان است به بیان ساده تر قهرمان دیگر فردی با گذشته ای دردناک نبودکه بخواهد از  آن خلاص گرددقهرمان فیلم انسانی با خصوصیات منفی است از نا کجا آباد سر بر می آوردند و چهره ای سوظن برانگیز داشتند همه رقبایشان را نابود میکنند ،دستمزدشان را میگیرند و از صحنه بیرون می روند آن ها شهر را پاک میکنند و تلی از جسد پشت سر خود بر جای میگذارند و این اجساد  همه از شخصیت های بد ماجرا نیستند


قهرمان (کسره)ضد قهرمان دو جنبه دارد :۱-میل به اصلاح و زندگی شرافتمندانه 

۲-ذات انتقام جو (روی دیگر سکه)


در وسترن کلاسیک هفت تیر کشانی حضور داشتند که:

۱- می خواستند گذشته خود را فراموش کنند اما فلسفه چشم در برابر چشم انها را ناچار میکرد به دنبال خون عزیزی باشند که در کمال بی رحمی کشته شده است


۲-یا هفت تیر کشانی که انگیزه آدم کشی شان وجود یک هفت تیر کش جوان و شرور و جویای نام بود  که تیر انداز کهنه کاری به خاطر اینکه آدم کشی را کنار گذاشته مسخره می کرد


۳-یا هفت تیر کشانی بودند که به امید جایزه تعیین شده برای زنده یا مرده کسی به شکار او می رفتند و حتی بعضی از انها کلانتر بودند


اما در وسترن سنتی و متعارف :

قهرمان فیلم در جست و جوی کسی ،چیزی،یا جایی ،برای انتقال گله گاو، یا عملیات نجات ، به سفر می رفت


نکات :

۱-همراهی یک دوست قدیمی و گاها مسن (شاید در قطب مخالف از لحاظ ویژگی های شخصیتی)


۲-وجود پسر بچه یا نوجوانی که از تیر انداز سر به راه شده چیزی یاد میگیرد و یا بروز شهامت و بی پروایی جوانانه اش که قهرمان اصلاح شده زمانی در وجود خود داشت


۳-کلانتری دارد که می تواند هر شخصیتی باشد :

الف:قانون گرای سختگیر 

ب:آدمی دوست داشتنی که قانون را به نفع کسانی تعبیر می کندکه  جامعه قضاوت ناعادلانه ای درباره آنها دارد


در فیلم های وسترن متعارف و سنتی هیچ وقت نشده است که کلانتر برای حفظ قانون در شهر از گروهی چاقو کش و چماق دار استفاده کند

اما در این گونه آثار پیش می اید وی خلافکار باشد اما هیچگاه مجری قانون از شکنجه و آزار آدم هایی که خیال میکند خلافکار  هستند لذت نمیبرد


پایان گونه وسترن


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی