نقد فیلم پوست, skin, محلی و مناسب برای عرضه در سینماتِک‌ها!

۲ ماه پیش

۴ آذر ۱۴۰۰

حامد مظفری

امتیاز منتقد به این اثر: ۵ از ۱۰

اگر به‌دنبال ساخت یک هارور بومی بوده‌اند چرا خست در تلقین ترس و اگر دنبال ساخت یک درام اساطیری، چرا اسراف در حرف؟

موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

فضاسازی قابل درک برای ورود به داستانی اسرارآمیز، نقطه قوت است. 

شخصیت‌پردازی براساس محیطی روستایی که سازندگان از آن شناخت دارند و نه برمبنای فانتزی‌هایی که درباره‌اش شنیده‌اند، نقطه قوت است و همچنین زبان آذری که فیلم را به محصولی مطلوب آذری‌زبان‌ها بدل می‌کند ولی... ولی به دلیل فراوانی دیالوگ‌های آذری، مخاطب ناآشنا با زبان آذری سخت بتواند با اثر ارتباط گیرد به‌خصوص که در برخی جاها زیرنویس فارسی هم چندان منطبق با اسلنگ‌های آذری نیست. 

حرکت برمبنای ریشه‌های اساطیری ایجاد ترس در جامعه روستایی آذری‌زبان‌ها نقطه قوت است ولی
حتی مخاطب آذری‌ هم سخت گرفتار رعب و هراس ویژه آثار هارور شود چون جز دو سکانس خیال.پردازانه ایجاد دلهره، چیز دلهره‌آور دیگری در کل فیلم نیست. 

شاید هم برادران ارک اساسا به‌دنبال ساخت فیلم دلهره‌آور نبوده‌اند و فقط خواسته‌اند یک افسانه محلی را بازسازی کنند که در این صورت سینماتک‌ها محملی مناسب‌تر برای عرضه هستند. 

بهترین کاراکتر فیلم همان جن‌گیر است با بازی محمود نظرعلیان؛ بازیگری قدر که با وجود توانایی‌های بالا در بازیگری هیچ‌گاه چنان که باید قدر ندید شاید به‌خاطر دوری از مرکز و زدوبندهای متظاهرانه‌اش. 

دیالوگ شنیدنی فیلم آنجاست که می‌گوید طلسم مثل درخت است و فقط با خشکاندن ریشه باطل میشود وگرنه با به‌هم زدن شاخه‌ها جز سبزی به بار نمی‌‌آورد... 

نوازندگی و رقاصی اجنه در عروسی آدمیان و جن‌گیری پیرمرد با تمرکز بر عناصر براق را باید جزو سکانس‌های دیدنی فیلم دانست و جوک فیلم آنجاست که در تولید فیلمی که نه به لحاظ بازیگر و نه اجرا، هزینه زیادی نداشته به‌غیر از تهیه‌کننده‌ای با انبوه فیلمهای اکران‌نشده نام آقازاده یک مدیر تلویزیون هم به چشم می‌خورد! 


نقدهای مرتبط با این اثر

گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب
حامد مظفری
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
آنجا که می‌گوید صدایمان هرگز شنیده نشد، لُب درد است؛ دردی که باید بی‌اتصال زندگی کنی تا ذات‌ات با کنه‌اش ممزوج شده باشد و در دردنمایی است که "درخت گردو" جلوه می‌کند.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده