یادداشتی بر سریال خاتون, زنده باد ایران

۲ ماه پیش

۳ شهریور ۱۴۰۰

ديكتاتورى يا اِشغال؟ - آزادى. معمولاً عادت ندارم از سريالى قبل از پايان يك فصل بنويسم امّا از "خاتون" مى نويسم باشد كه در زمان پخش شايد باعث شوم بيننده ى بيشترى پيدا كند. اين يادداشتى است بر سه قسمت ابتدايى سريال جديد نماوا، خاتون. ساخته ى تينا پاكروان. پاكروان از فيلم مبتذل لس آنجلس - تهران حالا به تاريخ ايران رسيده است. سريال بيگ پروداكشنى كه چند قدم رو به جلو براى ميديم قاب كوچك است. روايتى از روزهاى اشغال ايران توسط متفقين با تمركز بر زن...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

روایت زیروبم‌های خانواده‌ای که اوایل شهریور 1320 قصه‌شان آغاز شده و در دوران اشغال ایران توسط متفقین دچار تحولاتی می‌شود. این برهه از تاریخ ایران با همهٔ فراز و فرودش در زندگی تک تک ما جریان دارد. سریال خاتون داستان زنی از زنان این سرزمین است که روزی روزگاری در ایران برای زندگی جنگیده‌اند. سریال «خاتون» هر دوشنبه، ساعت 20 پخش می‌شود.

ديكتاتورى يا اِشغال؟ - آزادى. معمولاً عادت ندارم از سريالى قبل از پايان يك فصل بنويسم امّا از "خاتون" مى نويسم باشد كه در زمان پخش شايد باعث شوم بيننده ى بيشترى پيدا كند. اين يادداشتى است بر سه قسمت ابتدايى سريال جديد نماوا، خاتون. ساخته ى تينا پاكروان. پاكروان از فيلم مبتذل لس آنجلس - تهران حالا به تاريخ ايران رسيده است. سريال بيگ پروداكشنى كه چند قدم رو به جلو براى ميديم قاب كوچك است. روايتى از روزهاى اشغال ايران توسط متفقين با تمركز بر زن جوانى به نام خاتون. سريال كند شروع مى شود. قسمت اول با حوصله به معرفى شخصيت ها و فضاى حاكم آن دوران مى پردازد و شاهد كنش و يا حادثه ى خاصى نيستيم. امّا قسمت دوم سريال اوج مى گيرد. حوادث شروع مى شوند و متوجه حوصله ى به خرج داده شده در قسمت اول مى شويم. حالا سمپات شخصيت هاى اصلى هستيم. نقش هاى فرعى عالى نوشته شده اند و حضور تك قسمتى برخى كركتر ها هم به يادماندنى و بسيار خوب است. جهنمى  در ايرانِ اشغالى به پاست. قسمت سوم و ورود بابك حميديان با شمايلى كه شباهت زيادى به جيم كرى در "مجموعه وقايع ناگوار" دارد سريال را وارد فاز جديدترى هم مى كند. حضور آنتاگونيستى فوتوژنيك كه در تقابل با كركتر اصلى سريال قرار مى گيرد. اولين شمايلى كه از بابك حميديان پسنديدم. سريال "خاتون" در اول راه قرار دارد و قضاوت زود است. قرار است مهران مديرى و مهران غفوريان و... هم اضافه شوند. بايد ديد اين سريال خوش ساخت مى تواند اين راه را به همين شكل ادامه دهد يا خير. سريالى كه چند تيپِ تيپيكال را بازآفرينى كرده و نسخه ى جديدى از آن ها ارائه مى دهد. مادر شوهرى سنگدل با بازى بسيار خوب شبنم مقدمى و وطن فروشى سفاك با بازى بابك حميديان. تينا پاكروان نشان داده اگر بودجه ى سريال يا فيلمسازى در جهت مناسبى خرج شود، مى شود اثرى جدّى و خوب ساخت. اثرى كه بيننده حاضر باشد برايش اشتراك نماوا/فيليمو را بخرد و از محصولى كه تماشا مى كند حمايت كند. اثرى كه به مخاطبش احترام مى گذارد. كارگردانى پاكروان را در "خاتون" هنوز باور نكرده ام. چنين تعليقى، چنين نماهايى و... باور كردنى نيست اين همان فيلمسازى است كه يكى از بدترين فيلم هاى تاريخ سينماى ايران را ساخته است. به اميد روزى كه هيچ فيلمسازى براى فتح گيشه مجبور نشود فيلم مبتذل بسازد. سپاس خانم پاكروان، خاتون را دوست دارم. 


نقدهای مرتبط با این اثر

تل ماسه (Dune)
تل ماسه يكى از مورد انتظارترين عناوين سال است كه فيلم نوميد كننده و ناقصى است. اثر حماسى، علمى - تخيلى ويلنوو اگر چه فيلم عظيمى است امّا واجد ضعف هايى اساسى است كه آن را از هم نام قديمى تر و بدترين فيلم كارنامه ى ديويد لينچ بزرگ "تل ماسه ( ١٩٨٤ )" هم پايين تر مى آورد. اقتباس سينمايى داستان سياسى نويسنده ى آمريكايى فرنك هربرت اين بار به روايت دنى ويلنوو كم رمق تر و كندتر از فيلم لينچ است و تنها رجهان اش جلوه هاى ويژه ى برتر و گاهى صحنه هاى عظيم...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
نمى توان كتمان كرد كه محمد حسين مهدويان فيلمساز صاحب سبكى در سينماى ايران است. فيلمسازى كه معمولاً دوربين مستند را براى قصه گويى اش بر مى گزيند. مهدويان كارگردان مهمى در ميان فيلمسازان نسل جديد سينما است امّا در اين كه فيلمساز خوبى هم باشد شك دارم. "ماجراى نيمروز" ( قسمت اول ) شاهكار كارنامه ى مهدويان جوان است كه تا زمان نگارش اين يادداشت هنوز نتوانسته است به آن اثر نزديك هم شود. پر كار بودن و ساختن هرساله ى فيلم و اخيراً سريال سازى، كيفيت...ادامه مطلب
امیراردوان میرانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
زخم کاری (Deep Wound)
در روزهايى كه تلوزيون ايران، بريتانيا ى كبير را براى بينندگان اندكش به سخره مى گيرد و سريال هاى بسيار ضعيفى را به نمايش مى گذارد، پلتفرم هاى آنلاين محصولاتى را مى سازند كه بيننده دارند. مخاطب امروز ديگر پذيراى پروتاگونيست چادر به سر نيست، چرا كه حقيقت جامعه ى امروز اين نيست. مخاطبى كه با يك جستجوى ساده به كهكشان محصولات خارجى دسترسى دارد، ديگر پذيراى شعارهاى ازدواج سنتى و خواستگارى و فرش فروش بازار و... نيست. شبكه ى نمايش خانگى بر خلاف صدا و...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده