نقد فیلم نگهبانانی از دیرباز, The Old Guard, ترکیبی مناسب از فانتزی و اکشن

یک سال پیش

۵ مرداد ۱۳۹۹

جیمز براردینلی

امتیاز منتقد به این اثر: ۷ از ۱۰

«نگهبانانی از دیرباز» ترکیبی از یک حکایت علمی تخیلی و فانتزی با یک فیلم اکشن و ماجراجویی پرهزینه است. صحنه‌های اکشن آن شباهت خاصی به «بلوند اتمی» دارد. کارگردان فیلم «جینا پرینس بایدوود» توانایی خوبی در حفظ جریان روایت همزمان با توجه به درونمایه و گسترش روابط کاراکترها دارد. برای او این فیلم یک تغییر مسیر جدی پس از «عشق و بسکتبال» و «زندگی محرمانه‌ی زنبورها» و ورودی قدرتمندانه به ژانر اکشن و هیجان‌انگیز است.

«نگهبانانی از دیرباز» داستان گروهی از سربازان جاویدان را دنبال می‌کند که سالیان سال از انظار مخفی بوده‌اند اما ناگهان در دید عموم قرار می‌گیرند. حال باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند تا هویتشان فاش نشود...

ترجمه اختصاصی سلام سینما

مفهوم جاودانگی متریال تازه‌ای برای ساخت فیلم‌های کمیک‌بوکی، علمی تخیلی یا فانتزی نیست اما در «نگهبانانی از دیرباز» این موضوع به هیچ عنوان کلیشه‌ای از آب درنیامده است. این فیلم که براساس رمان تصویری اثر «گرگ روکا» و «لیاندرو فرناندز» از مفهوم جاودانگی، برای ساختن ابرقهرمانی کاراکترهایش، ساده‌انگارانه استفاده نمی‌کند بلکه به قسمت منفی آن مثل تحمل بی‌پایان دشواری‌ها، حس تنهایی، درد تماشای از دست دادن عزیزان و در خاطر هیچکس نماندن پرداخته است.  مرگ برای انسان فناپذیر یک ترس و برای انسان جاودانه یک هوس است.

«نگهبانانی از دیرباز» داستان چهار انسان جاودانه است که یک گروه را تشکیل می‌دهند و با یکدیگر پیمان بسته‌اند تا تاریخ را نجات دهند. با نگاهی از درون به بیرون متوجه تردید در میان آنها می‌شویم که این تردید در عملکرد آنان نیز نمایان است. اما با نگاه از بیرون به درون یک مأمور سابق CIA را می‌بینیم که هیچگونه شکی به آنان ندارد. «اندی»(شارلیز ترون) مسن‌ترین آنهاست و «لاورز جو»(مروان کنزاری) و «نیکی»(لوکا مارینلی) از زمان جنگ‌های صلیبی هم‌رزم او هستند. «بوکر»(ماتیاس اسخونارتس) از قرن نوزدهم میلادی به آنها پیوسته است. در همین حین شخصی به نام «مریک»(هری ملینگ) به دنبال شکار کردن آنهاست. او «کاپلی»(چیوتل اجیوفور)‌ استخدام می‌کند تا به او کمک کند. کاپلی این کار را فرصتی برای کمک به بشر می‌بیند اما مریک تنها به دنبال کسب ثروت است. در همین حال گروه چهار نفره با مشکلاتی روبروست. آنها یک فرد جاودانه‌ی دیگر که یک تکاور دریایی به نام «نایل»(کیکی لین) است را پیدا کرده‌اند اما اندی متوجه می‌شود که او توانایی‌هایش را از دست داده است. 

«نگهبانانی از دیرباز» ترکیبی از یک حکایت علمی تخیلی و فانتزی با یک فیلم اکشن و ماجراجویی پرهزینه است. صحنه‌های اکشن آن شباهت خاصی به «بلوند اتمی» دارد. کارگردان فیلم «جینا پرینس بایدوود» توانایی خوبی در حفظ جریان روایت همزمان با توجه به درونمایه و گسترش روابط کاراکترها دارد. برای او این فیلم یک تغییر مسیر جدی پس از «عشق و بسکتبال» و «زندگی محرمانه‌ی زنبورها» و ورودی قدرتمندانه به ژانر اکشن و هیجان‌انگیز است. آشنایی خوب او با داستان‌های کوچک و کاراکترمحور باعث شده تا «نگهبانانی از دیرباز» عمق خوبی پیدا کند. 

هر پنج بازیگر اصلی شیمی بسیار خوبی با هم برقرار کرده‌اند. از میان آنها می‌توان به رابطه‌ی رفیق/مربی بین اندی و نایل،‌ رابطه‌ی عاشقانه‌ی صدها ساله بین جو و نیکی و رابطه‌ی دوستانه‌ی جالب اندی و بوکر اشاره کرد. تعریف قابل لمس جاودانگی در فیلم از زبان بوکر خطاب به نایل وقتی که به او توضیح می‌دهد چرا نباید با خانواده‌اش دیدار کند، ارائه می‌شود. او از دو پسرش سخن می‌گوید و بدون اینکه به جزئیات اشاره کند، توضیح می‌دهد که حس خیانت پدری که هرگز نمی‌میرد چقدر غیرقابل تحمل است. «نگهبانانی از دیرباز» یک اقتباس سینمایی خوش‌ساخت از یک کمیک بوک است. لحن روایت فیلم یادآور لحن دیوانه‌وار «لوگان» است. اگه دنباله‌ای که برای «نگهبانانی از دیرباز» ساخته می‌شود، بتواند همینقدر کاراکترمحور با اکشن خیره‌کننده باشد، قطعا «نگهبانای از دیرباز» تبدیل به فرنچایزی می‌شود که باید برای آن هیجان‌زده شد.

منبع : ریل ویوز

مترجم : وحید فیض خواه


نقدهای مرتبط با این اثر

خانه گوچی (House of Gucci)
ریدلی اسکات به هیچ وجه نمی‌تواند یک فیلم‌ساز «مناسب و قابل اطمینان» باشد. اگرچه این فیلم فاصله زیادی با بدترین فیلم‌هایش دارد، اما «خانه گوچی» در بین یکی از ناامیدکننده‌ترین ساخته‌های او به شمار می‌رود. با وجود چنین بازیگران قدرتمند و داستان جنایی شناخته شده و معروف، به احتمال زیاد تماشاگران انتظار فیلم جذاب و هیجان‌انگیزتری را دارند.ادامه مطلب
خاطره پردازی (Reminiscence)
پایان متأسفانه خلاف انتظار پیش می‌رود؛ فیلم به تدریج ضعیف شده و در نهایت توضیحی مصور و طولانی مدت ارائه کرده و تمام جاهای خالی پر می‌شوند. شرور اصلی داستان آنقدر بی‌تأثیر بود که دائماً فکر می‌کردم شخص دیگری پشت پرده است، گرچه قانون حفظ شخصیت‌ها چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. گرچه این فیلم با دقت و جدیت ساخته شده و فرضیه‌ا‌ی قوی پشت آن است اما در کل اثری نیست که در یادها باقی بماند.ادامه مطلب
روح رام نشده (Spirit Untamed)
شخصیت‌ها به گونه‌ای رفتار می‌کنند و صحبت می‌کنند که گویی از اوایل قرن بیست و یکم هستند اما بی‌شک داستان در اواخر قرن نوزدهم است. من فکر نمی‌کنم که این مسئله بیشتر بچه‌ها را آزار دهد ، و البته بدیهی است که سازندگان نگران نحوه درک فیلم توسط بزرگسالان نیستند. تمرکز بر یک گروه مخاطب هدف باعث می‌شود که این فیلم توجه افراد خارج از آن گروه را چندان جلب نکند.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده