ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم عصر یخبندان, نگاهی به فیلم عصر یخبندان

علیرضا خباززاده
۴ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعروزنامه آسیا
امتیاز منتقد به فیلم :

فیلم "عصر یخبندان" چهارمین ساخته ی مصطفی کیایی ، یکی از کارگردانان جوان موفق سینمای امروز است که توانست در بخش مسابقه ی سی و سومین جشنواره فیلم فجر در 6 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بشود.مضمون آن یکی از دغدغه های اصلی جامعه است، فیلمی تلخ با سوژه ای نه چندان جدید اما با نگاهی نو و تاثیرگذار در راستای نشان دادن مشکلات ومعضلات انسان مدرن تولید وساخته شده است.

علیرضا خباززاده | فیلم "عصر یخبندان" چهارمین ساخته ی مصطفی کیایی ، یکی از کارگردانان جوان موفق سینمای امروز است که توانست در بخش مسابقه ی سی و سومین جشنواره فیلم فجر در 6 بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین بشود.مضمون آن یکی از دغدغه های اصلی جامعه است، فیلمی تلخ با سوژه ای نه چندان جدید اما با نگاهی نو و تاثیرگذار در راستای نشان دادن مشکلات ومعضلات انسان مدرن تولید وساخته شده است. داستان زندگی منیره و بابک (مهتاب کرامتی و فرهاد اصلانی)، زن و شوهری است که پس از12سال زندگی و با داشتن یک فرزند زندگیشان رو به سردی رفته ومنیره که زنی امروزی و مدرن است درپی جبران کمبود احساسات و سرد شدن زندگی، رو به مواد مخدر و دوستی با فردی به نام فرید (بهرام رادان) می آورد.اما از آنجایی که فرید شخصی هوس ران و خلافکار است، با چند زن دیگر نیز رابطه دارد. بابک که به زن خود شک کرده است به دنبال کشف حقیقت است پس از اتفاقاتی متوجه می شود همسر خود با فرید روابطی دارد و متوجه می شود فرید در حال حمل جنازه است و تازه اینجاست که درام داستان شکل می گیرد.فیلم از وسط شروع می شود و با فلش بک هایی همراه است که هر چند در نگاه اول مخاطب متوجه نشود و کمی برایش گنگ باشد اما همین اتفاق باعث کشش بیشتر داستان و جذب مخاطب عام می شود.

دردوره ای که بیشترتماشاچیان درایران مخاطب فیلم های کمدی یا اصطلاحا خنده دار هستند ساختن یک فیلم رئالیست اجتماعی آن هم به شکلی تلخ، جسارت می خواهد که کیایی با یک فیلمنامه و کارگردانی خوب توانسته است این ریسک را بپذیرد.

از جمله ضعف های فیلمنامه را می توان پرداخت نصفه و نیمه ی شخصیت های داستان برشمرد، همچنین بازی کلیشه ای بعضی بازیگران که مخصوصا در مورد شخصیت منیره که مهتاب کرامتی آن را ایفا می کند، بیشتر به چشم می خورد.آنچه که فیلم می خواهد از شخصیت منیره به مخاطب ارایه کند، زن متجددی ست که معتاده شده و بامشکلات زیادی درزندگیش دست و پنجه نرم می کند،اما در اجرا، این زن تنها به زبان آورنده ی دیالوگ هایی ازدرد ورنج به سبک آثارفارسی است که باعث می شود این فیلم درلحظاتی مملوازشعار نیز باشد.در مقابل با بازی خوب فرهاد اصلانی روبه روییم که نباید ناگفته بماند او یکی از نقاط عطف بازیگری خود را در این فیلم ارائه کرده است.فیلمبرداری حرفه ای و کادربندی های دقیق فیلمبرداران نیزازنقاط قوت فیلم محسوب می شود.

کیایی سعی داشته تا انحطاط نسلی از جامعه را با عریان ساختن بخشی از ناگفته ها در حوزه مسایل و روابط اجتماعی به تصویر بکشد و با تمام ممیزهایی که در سینمای امروز وجود دارد بخوبی توانسته زیر پوست شهر را آنگونه که هست و نه آنگونه که می خواهند نشان دهند، نشان داده و مشخص است به دلیل رو به رو بودن خود مخاطبین با این مشکلات، با فیلم و بازیگران هم ذات پنداری بیشتری می کنند، وهمین امرنشان می دهد که کیایی توانسته در فیلم "عصر یخبندان" رگ خواب مخاطبینش را در دست بگیرد و آن ها را راضی از سینما خارج کند.

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است