یادداشتی بر فیلم نیمه شب اتفاق افتاد, رفتار شناختي زن عاشق

۶ سال پیش

۱۵ بهمن ۱۳۹۴

درام عاطفي "نيمه شب اتفاق افتاد" در باره رابطه‌ي يك زن ميانسال بيوه و مردي بسيار جوانتر از خودش است. روايت ماجرا نيز آنچنان عادي نيست. يعني رابطه زن ميانسال بابازي رويا نونهالي و پسر جوان با بازي حامد بهداد قالبي خاص دارد. عشق زن فقط به خاطر كشش دل خود است و معنوي است. نه پول دغدغه اوست و نه منزلت اجتماعي. "نيمه شب اتفاق افتاد" بر همين اساس يك داستان به كلي قهرمان محور و زنانه است. مهمترين تفاوت اين فيلم با ديگر ساخته‌هاي مشابه در رفتارشناختي...

کارگردان : تینا پاکروان
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

داستان عشق های نامتعارف از عروسی تا عزاست.

درام عاطفي "نيمه شب اتفاق افتاد" در باره رابطه‌ي يك زن ميانسال بيوه و مردي بسيار جوانتر از خودش است. روايت ماجرا نيز آنچنان عادي نيست. يعني رابطه زن ميانسال بابازي رويا نونهالي و پسر جوان با بازي حامد بهداد قالبي خاص دارد. عشق زن فقط به خاطر كشش دل خود است و معنوي است. نه پول دغدغه اوست و نه منزلت اجتماعي. "نيمه شب اتفاق افتاد" بر همين اساس يك داستان به كلي قهرمان محور و زنانه است. مهمترين تفاوت اين فيلم با ديگر ساخته‌هاي مشابه در رفتارشناختي همين قهرمان زن است. او وقتي عاشق مي‌شود مهر سكوت بر لب نمي‌زند و يا در خود فرو نمي‌رود بلكه به دنبال عشق خود مي‌رود و ابايي از حرف و حديث‌هاي مردم ندارد.

فيلم تينا پاكروان اگرچه داستانك‌هاي جمع وجوري دارد اما يك شلختگي در ارتباط با آنها مشاهده مي‌شود. به همه اينها سكانس پاياني را اضافه كنيد كه به كلي بي‌ربط و غيرقابل قبول از كار درآمده است.

 فيلمبرداري فيلم به غير از لوكيشن اصلي خوب و سرخوشانه و اميدوار كننده است. لوكيشن اصلي نيز كه عمده نماها در آن كار شده بسيار پرمعني است. اين مكان باغي است كه هم براي عزا و هم براي عروسي اجاره داده مي‌شود. ترسيم زني واقعگرا و بسيار عاطفي در اين لوكيشن خوب از كار درآمده است. موسيقي در نيمه شب اتفاق افتاد اما روي اعصاب است. فيلم پاكروان احتياجي به چنين موسيقي نداشت و تصوير را از بين برده است.

در محموع نيمه شب اتفاق افتاد يك روايت نو اما تقريبا پر از لكنت از سيماي زني است كه در پي عشق است و در ابزار آن واهمه اي نشان نمي‌دهد. 


نقدهای مرتبط با این اثر

فروشنده (the salesman)
روایت در سینمای درام اجتماعی، جلوه‌گری کرامت انسانی در مقابل رذالت بشری است. کرامت و رذالت هر دو در زندگی آدمی نقش دارند و در سینما این دو انگاره بسته به عناصر داستان پرورده می‌شوند.ادامه مطلب
کفش‌هایم کو؟ (where are my shoes?)
كارگردان فيلم "پنجاه قدم آخر" در فيلم اخير خود؛ بازهم يك روايت تكه و پاره ارزاني تماشاگران سينما كرده است.كيومرث پوراحمد دو دهه است كه در يك چرخه عجيب گير افتاده: روايت متوسط و ضعيف از ايده‌اي خوب. كفشهايم كو قطعا يكي از كارهاي عجيب و غريب پوراحمد است. او ذات داستان را به روايت تصويري ارجح ندانسته و از همان سكانس افتتاحيه فرش قرمز را با اين جمله براي مميزي و ارشاد پهن كرده است:دست‌هائی که کیانیان را در فیلم لمس می‌کنند، دست‌های همسر او است...ادامه مطلب
مهدي تهراني
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
50 کیلو آلبالو (50 Kilos Of Sour Cherries)
حتما با اين جمله از سوي برخي كارگردان هاي كمدي ساز آشنا هستيد: اين فيلم فقط براي خنداندن تماشاگر است و بس! اين واژه شبيه اصطلاح بساز و بنداز در ميان برخي معماراني است كه تعهدي به مردم شريف احساس نمي‌كنند. همين فيلمسازان احتمالا نمي‌دانند كه فيلم كمدي يكي از محترمترين و دشوار ترين ژانرهاي سينماست. قواعد در ژانر در سينماي كمدي شديدا كلاسيك و غيرقابل تغييرند. ذره‌اي انحراف از آن؛ فيلم را به يك كمدي سطحي و سخيف تنزل مي‌دهد. روندي كه براي 50 كيلو...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده