ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

یادداشتی بر فیلم دوران عاشقی, Time for love, اگر آن سوداگر منفعت طلب شخصیت اصلی بود آیا فیلم امکان تولید داشت؟

ثنا حاجی زاده
۴ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه

یادداشت ثنا حاجی زاده بازیگر سینما و تلویزیون بر فیلم سینمایی دوران عاشقی تازه ترین ساخته علیرضا رئیسیان


علیرضا رییسیان سالهاست ملودرامهایی را میسازد که در آنها بیش از هر چیز دیگر این تعاملات انسانی است که محور روایت را شکل می دهد. گره های داستانی هم با به چالش کشیده شدن همین تعاملات است که روی می دهد.

تازه ترین ساخته وی "دوران عاشقی" نیز از این تعاملات به حد کفایت بهره برده است؛ از تعامل بانویی وکیل با موکلانی که طیفهای مختلف اجتماع را شکل می دهند تا تعامل سوداگری تازه به دوران رسیده با زیردستانی که گویا بردگان او هستند.
از تعامل دختری فرنگی مآب با مردی متاهل و از تعامل پیرمردی مبادی آداب با نوه اش. "دوران عاشقی" گره هایش را نیز در دل همین تعاملات است که خلق میکند و اصلی ترین گره که ورودی دختری جوان به زندگی مردی متاهل است نقطه عطف اثر را شکل می دهد.

یکی از جذابترین اتفاقات درون این گره ها نیز در دفتر کار سوداگر تازه به دوران رسیده   عیان می شود؛ سوداگری که هرچه بیشتر بر او تمرکز می کنیم کمتر درباره بیزنس ای که بدان می پردازد می فهمیم.
سوداگری محصول دوران غلبه دلالان بر تولیدکنندگان که معاشرت در بطن اجتماع چند سال اخیر نمونه های فراوانی از آنها را پیش رویمان می گذارد.

شاید موتور محرکه فیلم نبود عشق در زندگی موکل و همسرش و ورود بک دختر جوان به  زندگی این زوج باشد اما قطعا جذابیت دانستن هر چه بیشتر درباره پشت پرده امثال  آن سوداگر است که داستان را دیدنی می کند.

این سوداگر که به واقع گرایانه ترین شکل توسط فرهاد اصلانی ایفا شده آن قدر غرق در  منفعت شخصی شده که حتی حل مشکل خواهرزاده اش را هم مجالی میکند برای  تسویه حساب با وکیلی که در پرونده ای او را شکست داده است!

قطعا رییسیان نیز برای پرداختن به چنین کاراکتری در اثرش آن قدرها دستش باز نبوده و سعی کرده طوری پیش برود که با ممیزی روبرو نشود با این حال هوش بالای او در تبدیل این شخصیت به یکی از آنتاگونیستهای داستان موجب شده بتواند بخشی از پشت پرده  داستان کاسبکاران دلال خیمه زده بر اقتصاد کشور را پیش رو بگذارد.
"دوران عاشقی" به همین یک دلیل می تواند اثری جامعه شناسانه تلقی شود؛ اثری که ده سال بعد مخاطب با تماشای آن می تواند پی ببرد به ماهیت بخشهایی از مختصات فضای اقتصادی کشور.
می ماند یک پرسش و آن هم اینکه اگر رییسیان "دوران عاشقی" را با محوریت زندگی  همین کاراکتر می ساخت چه نتیجه ای عاید سینما می شد؟ آیا اصلا چنان فیلمی امکان ساخت داشت؟ و اگر ساخته می شد امکان اکران داشت؟

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است