سینما و رونق گردشگری

۶ سال پیش

۵ مرداد ۱۳۹۴

همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با خروج از سیاست خارجی تهاجمی ودر پیش گرفته شدن سیاست تنش زدائی در روابط خارجی، جمهوری اسلامی ایران، شاهد رشد روز افزون ورود گردشگران خارجی به کشور بوده...

همزمان با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، با خروج از سیاست خارجی تهاجمی ودر پیش گرفته شدن سیاست تنش زدائی در روابط خارجی، جمهوری اسلامی ایران، شاهد رشد روز افزون ورود گردشگران خارجی به کشور بوده است، علیرغم این و ارائه تسهیلات قابل ملاحظه برای ورود توریست های خارجی به کشور، از جمله اعطای روادید بلند مدت به آنان در مبادی ورودی، متاسفانه انتظارموجود، مبنی بر سرازیر شدن تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی به ایران هنوز برآورده نشده است. اگر چه این مسئله ریشه در مسائل و عوامل مختلفی دارد که همه تقریباً به نوعی از آن آگاه هستند، اما علیرغم این، اینکه بخش های مختلف از جمله سینما، چه نوع کمک و همکاری برای رشد و توسعه صنعت گردشگری کشورمی توانند، داشته باشند و سینما برای افزایش انگیزه نزد گردشگران خارجی برای سفر به ایران چه نقشی می تواند، بازی کند، موضوع مقاله ای است که از نظر می گذرد.

در این مقاله سعی خواهد شد، تا سه نمونه موفق جذب گردشگر، از طریق برنامه ریزی مناسب، خلاقانه و اندیشمندانه در چارچوب برنامه های سینمائی مورد بررسی و کنکاش قرارگیرد.

سه کشورنیوزلند، ترکیه و کره جنوبی مهمترین نمونه و الگوی بهره برداری موفق از صنعت فیلم و سینما درزمینه جذب گردشگر در سال های اخیر بوده اند. در سال 2002 تعداد کل توریست هائی که از هند به نیوزلند سفر کرده بودند، کمی بیش از هزار نفر بوده است، اما این رقم در عرض دو سال به حدود 20 هزار نفر افزایش یافت و در ادامه با افزایش بیشتر سفر گردشگران هندی به نیوزلند، براساس اطلاعات آماری ارائه شده از سوی نهاد های مربوطه در آن کشور، هند در سال2015 با حدود 45000 هزار گردشگر، جزو 10 کشور اولی خواهد شد که اتباع آن از نیوزلند دیدن می کنند.( کل گردشگران خارجی نیوزلند در سال2015 رقمی در حدود 3 میلیون نفر خواهد بود) .

این اتفاق چگونه رخ داد:

در سال 2002 دولت نیوزلند تصمیم گرفت تا با توجه به جمعیت بالای هند، زمینه عزیمت تعداد قابل توجهی از گردشگران هندی را به نیوزلند فراهم آورد، آنها با مطالعه عمیق روی سینمای هند و درک درصد تاثیر پذیری بالای مردم هند از آن، با تدوین برنامه ای، ضمن دعوت از تهیه کنندگان و دست اندرکاران سینمای هند به نیوزلند، آنها را برای ساخت فیلم در این کشورکه دارای لوکیشن های بی نظیر طبیعی و داخل شهری در دنیا است، ترغیب نمودند. دولت نیوزلند با اختصاص تسهیلاتی از قبیل ترانسفر رایگان، هتل رایگان، با در اختیار گذاشتن وسائل نقیله و برخی امکانات دیگر از قبیل استودیو های فیلم سازی، راهنما و........ زمینه ساخت ده ها فیلم هندی را در یک مدت کوتاه در آن کشور فراهم آورد. مناظر بکر، فضاهای دیدنی، مناطق زیبای شهری، جنگل های پوشیده از گل و گیاه و وجود مناظر برفی بدیع و فوق العاده ( بدلیل موقعیت جغرافیائی هند، برف در آن کشورحکم کیمیا را دارد) دل و ذهن مردم هند را متوجه وجود کشوری زیبا و قابل سفر و دیدن از نزدیک، به نام نیوزلند نمود، در نتیجه این سیاست موفق، نیوزلند فعلاً موفق به جذب نزدیک به 40 هزار نفر گردشگر هندی به کشور خود شده است که این رقم در آینده افزایش نیز خواهد یافت.

مورد دوم کشورهمسایه ایران، ترکیه است، ترکیه اگر چه همانند نیوزلند با هدف و برنامه ریزی مشخص برای جذب گردشگر از طریق صنعت فیلم سازی اقدام ننمود، اما موفقیت تهیه کنندگان و کارگردانان آن کشور در تولید سریال های موفق تلویزیونی، عملاً همان نقشی را در میان مردم کشورهای منطقه بازی کرد که قبل از این سینمای هند برای نیوزلند بازی کرده بود. بسیاری از مردم کشورهای منطقه نه تنها از طریق سریال های خانوادگی موفق ترکیه، این کشور را از نو شناخته و برای سفر به ترکیه راغب شدند، بلکه با فرهنگ و آداب مردم ترکیه نیز از طریق این سریال ها آشنائی پیدا کردند که این خود موفقیت بزرگی برای ترکیه ای بود که با دولتمردان جدید خود، سیاست نئو عثمانی را دنبال می کرد. اکنون در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله ایران، تعداد قابل توجهی از مردم، سینمای ترکیه و سلبریتی های فعال در آن را، بیش هنرپیشه های خودی می شناسند و داستان زندگی آنان را نه در قالب آثار سینمائی، که از طریق رسانه ها و شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.

روزنامه ملیت براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت توریسم ترکیه درارتباط با افزایش تعداد گردشگران عرب عازم آن کشور نوشته است:

در سال 2011 از کل 14 کشورعربی، تعداد 1.177.733 نفر گردشگر وارد ترکیه شده بودند که این رقم در سال 2015 در حال گذر از مرز 4 میلیون نفر است. سیل عزیمت گردشگران عرب به ترکیه بگونه ای است که هم اکنون از هر 6 نفر گردشگر وارد شده به استانبول، یک نفر عرب می باشد. رسانه های ترکیه علت افزایش این تعداد گردشگر ازکشورهای عربی را صرفاً نمایش سریال های ترکیه ای در آن کشورها می دانند.

شایان ذکر است که قبل از هند و ترکیه، کره جنوبی با تولید سریال هائی با مضامین تاریخی، اجتماعی و خانوادگی و فروش و پخش آن در کشورهای مختلف، موفق شده بود تا تعداد قابل توجهی از گردشگران خارجی را صرفاً برای بازدید از لوکیشن های مربوط به این سریال ها برای سفر به کره ترغیب نماید. تاثیر معرفی و شناساندن کره جنوبی به اتباع سایر کشورها از طریق این سریال ها که روند آن همچنان ادامه دارد، بگونه ای بوده است که رقم گردشگران خارجی در کره جنوبی که در سال 1980 بالغ بر 976.415 نفر بوده است در سال 2014 به رقم 14.201.516 افزایش پیدا کرده است.

سال ها قبل یک نقاش فرانسوی برای دو هفته به اصفهان سفر نمود، تا تابلوهائی از آثار باستانی این شهر ترسیم نماید. وی با تمدید اقامت خود به یک ماه، در بازگشت به پاریس وقتی کتاب نقاشی های خود را منتشر کرد ضمن مقدمه کتاب نوشت:

قبل از عزیمت به اصفهان یک دوست ایرانی ( نگارنده در آن وقت در پاریس حضور داشت) به من گفت: شما نه به اصفهان، که به نصف جهان می روید. من اکنون در بازگشت از این شهر به صراحت می گویم که اصفهان نصف جهان نیست، بلکه همه جهان است.

کشورهای مختلف دنیا نهایت تلاش خود را بعمل می آورند تا با شناخت ظرفیت ها و قابلیت ها و دارائی های منحصر به فرد خود، به توسعه صنعت گردشگری که هم درآمد زا و هم اشتغال زا است، اقدام نمایند. سینما می تواند بخشی از فرایند توجه به موضوع در ابعاد ملی باشد. اگر نیوزلند، ترکیه و کره و ...... در این زمینه موفق بوده اند، چرا ما نتوانیم موفق باشیم؟! اگر آنها مناظر طبیعی، سواحل و زیبائی های شهری و آثار باستانی و.... خود را در قالب فیلم و سریال عرضه می کنند، چرا ما نتوانیم این همه عظمت، بزرگی و زیبائی در کشور از جنبه های مختلف تاریخی ، فرهنگی، طبیعی و.... را از پرده سینما به رخ جهانیان بکشانیم. آیا فقط و فقط معرفی شاهکارهای موجود در همه جهان ( اصفهان ) به همه جهان، برای سیل عزیمت توریست های خارجی به ایران کفایت نخواهد کرد؟ آیا برنامه ریزی هست؟


پربازدیدترین مقاله‌ها

یک سال پس از نخستین نمایش فیلم ورود قطار به ایستگاه در فرانسه، این فیلم به عنوان اولین فیلم سینمایی در ترکیه به نمایش در آمد. تاریخ سینمای ترک را می‌توان به ۷ دوره متفاوت تقسیم کرد: ۱.سال‌های بین...ادامه مطلب
حسان درویشی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
   نقد نعمت است و هیچ جامعه پیشرفته ای از نقد بی نیاز نیست (بهزاد عشقی / مجله فیلم امروز شماره چهار)  در یک نقد خوب منتقد می بایست حقیقت را الویت قرار دهد تا حقی ضایع نشود باید فرای احساساتش بی...ادامه مطلب
   چهارراه نمایشنامه تازه ای از بهرام بیضایی که توسط انتشارات روشنگران و مطالعات زنان وارد بازار کتاب شده است ، اثری جاودانه از شکسپیر ایران است که انتقاد اجتماعی را دستخوش احساس و خاطرات گمشده می...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده