-2
افشین علیار
۳ ماه پیش - ۴ دقیقه مطالعه
منبعروزنامه هنرمند

نقد فیلم سه بیگانه, ابتذالِ اخلاقی در سینمای شبه کمدی

امتیاز منتقد به فیلم :

نگارنده به هیچ وجه نمی خواهد این فیلم را نقد کند چرا که جز به جز این فیلم بی منطق است و از آنجایی که نقد کردن یک اثر هنری بسیار ارزشمند ست، با نقد کردن این فیلم اهانت به تحلیل و نقد سینمایی می شود. این فیلم را نمی شود تحلیل کرد فقط می شود به تماشاگر هشدار داد که این فیلم یک کمدی تقلبی است

  

نمایش فیلم کمدی در سینما برای تماشاگر لازم است، کمدی می تواند در کنارِ فضا و موقعیت طنازانه اش برای تماشاگر حرف جدیدی داشته باشد در بعضی از مواقع کمدی بهتر از درام می تواند تاثیر گذار باشد به طوری که فیلم های کمدی می توانند پیام های مهمی را در قالب موقعیت های کمیک به تماشاگر انتقال بدهند، اما گاهی پیش می آید فیلمساز ابتذال را با نقد اجتماعی اشتباه می گیرد، فیلمساز می خواهد با مضمون مستهجن و ساختار مبتذل به کمدی برسد، انگار در این برهه ی زمانی معنی کمدی تغییر کرده و فضای کمدی به هجوگویی بدل شده و فیلمساز با دیالوگ نویسی که در آن از شوخی های جنسی استفاده می کند می خواهد فیلم کمدی بسازد. اساسا این گونه از فیلمسازان هیچ شناختی از کمدی و المان های ساختاری ندارند و تنها با استفاده از چند بازیگر به اصطلاح خنده آور فیلمی می سازند که از سر نادانی با آن کمدی می گویند اما در اصل این گونه از فیلم ها مبتذل و مستهجن به حساب می آیند. سه بیگانه که برای اکران نوروز چند روزی می شود به نمایش درآمده، نمونه ی مشخصی از یک فیلم بی سروشکلی ست که اصرار بر کمدی بودن دارد اما کلیت این فیلم نمونه ی مشخصی از ابتذال را در بر دارد، مطمئنا فیلمساز فراری اش که حالا در یک شبکه بیگانه ی ترکیه ای مشغول به ساخت سریال های خیانتی ست با این هدف سه بیگانه را ساخته که مملکتش را تخریب کند، مطمئنا این فیلمساز که پیش از این در ایران سریال های شبانه ی نا موفقی ساخته با افکارِ کودکانه و فریب خورده سه بیگانه را به عنوان اولین و آخرین فیلمش جلوی دوربین برده است. نگارنده به هیچ وجه نمی خواهد این فیلم را نقد کند چرا که جز به جز این فیلم بی منطق است و از آنجایی که نقد کردن یک اثر هنری بسیار ارزشمند ست، با نقد کردن این فیلم اهانت به تحلیل و نقد سینمایی می شود چرا که آقای کارگردان به سطحی ترین شکل ممکن قصه یی ضعیف را با موقعیت ها و دیالوگ های زیر هجده سال تلفیق کرده تا به خورد تماشاگر دهد این فیلم را نمی شود تحلیل کرد فقط می شود به تماشاگر هشدار داد که این فیلم یک کمدی تقلبی است، فیلم سه بیگانه را باید به صورت انفرادی نگاه کرد چرا که این فیلم به دلیل شوخی های اروتیک اش  نمی شود با خانواده تماشا کرد. وقتی نگاهِ فیمساز به آدم ها و وضعیت کشورش اینقدر سطحی ست چگونه می شود از او انتظار داشت تا فیلم کمدی بسازد؟ این فیلم از لحظه ی نخست تا پایان قصد تخریب کشور را دارد و سه کاراکتر ابله این فیلم (که به هیچ وجه شخصیت کمدی نیستند) با به وجود آوری موقعیت و دیالوگ گویی تمسخرآمیز به این مملکت متلک های سخیف می گویند، از طرفی دیگر این فیلم با ارجاعی سطحی به عالی ترین مقام رسمی کشور می پردازد،دیالوگ های مبتذل که میان آدم های فیلم رد و بدل می شود نه تنها بار کمدی ندارد بلکه باعث شرمساری ست، نمونه ی همچین فیلم هایی مثل سه بیگانه را می شود در همان شبکه ی بیگانه یی که فیلمساز در آن سریال می سازد دید. در حال حاضر فیلم کمدی ساختن با دیالوگ های فحش آمیز منطبق شده، فیلمساز و بازیگران فکر می کنند که اگر بتوانند در یک فیلم کمدی از طریق دیالوگ که شباهت به فحش دارد استفاده کنند مخاطبان بیشتری خواهند داشت به همین دلیل در ایران به ندرت فیلم کمدی اصولی ساخته می شود اما در این چند سال اخیر فیلم های موفق کمدی مثل نهنگ عنبر،سن پترزبورگ و بارکد توانسته اند به راحتی به دور از ابتذال و خودفروشی به عنوان یک فیلم کمدی به هدف نهایی برسند، اما عملا در فیلم سه بیگانه از سوی فیلمساز یک خودفروشی دیده می شود که قصد داشته با نگاهِ سطحی اش میهن خودش را بفروشد از نشان دادن وضعیت پرواز هواپیماها بگیرید تا جایگاه زنانه مطلقه در جامعه، نشان دادن ناهنجاری های خیابان ها و مترو و استفاده ابزاری از یک روحانی و خیلی چیزهای دیگر، به معنای واقعی خودفروشی و وطن فروشی به حساب می آیند. اگر الان به این فکر می کنید که فیلمساز پایان فیلمش را به نفع کشورش به اتمام رسانده، سخت اشتباه می کنید مطمئنا فیلمساز به دلیل کسب پروانه نمایش همچین پایانی را برای فیلمش انتخاب کرده چرا که کل فیلم تا دو دقیقه ی آخر انگار فیلمی ست که فیلمساز می خواهد با آن وارد سرزمین بیگانه یی شود و به آن ها بگوید نگاه کنید که ایران چه وضعیتی دارد. 

آیا در شرایط فعلی فیلمی بهتر از سه بیگانه در انتظار اکران نبود که این فیلم به نمایش درآمد؟ آیا این فیلم می تواند نظر مخاطبین را جلب کند؟ به نظر می رسد با اکران این فیلم تماشاگر گول می خورد چرا که تماشاگر به دلیل دیدن یک فیلم کمدی به سینما می رود که بتواند لحظاتی بخندد اما شوخی های جنسی و استفاده از مواد مخدر و طریقه ی مصرف آن در سراسر فیلم کلیتِ سه بیگانه را مستهجن کرده است، آیا آن آقای منتقدی که چند وقت پیش فیلم گشت 2 را مستهجن خطاب کرد این فیلم را دیده است؟ منتقد دلواپس باید برای گزارش توقیف این فیلم به کمیسیون فرهنگی مجلس می رفت، اساسا فیلم گشت 2 موضوع و مضمون خاصی را دنبال می کند و نگاهِ فیلم کمدی ست اما هسته ی مرکزی سه بیگانه بیش از حد تخریب کننده است اول از همه تماشاگرش را گول می زند و بعد با به وجود آوردن دیالوگ ها و موقعیت های ناپسند مملکت را تخریب می کند همانطور که گفته شد پایان فیلم هیچ ربطی به میهن پرستی و عرق ملی ندارد چرا که نمی شود هشتاد و نه دقیقه تخریب کرد و در یک دقیقه ی پایانی امنیت ملی را نشان داد که همین پایان فیلم هم توهین آمیزست.

فیلم سه بیگانه نشانی از سینمای مبتذل است که جایی در سینمای ایران ندارد به طوری که تماشاگر به محض خروج از سینما این فیلم را فراموش می کند این فیلم هیچ نکته ی مثبتی برای ارائه ندارد چرا که سه بیگانه از همه نظر، حتی بازی بازیگرانش جزو ضعیف ترین فیلم های این چندسال سینمای ایران است باعث تاسف ست که در میان این همه فیلم های مهم و ارزشمند که توقیف شده اند یا شرایط اکران ندارند در بهترین فصل اکران فیلمی به نمایش در می آید که فیلمسازش در یک شبکه ی فارسی زبان ترکیه ای که ترویج خیانت در میان خانواده هاست مشغول به کار است.  



کیارش بصیری
۳ ماه پیش
i
کیارش بصیری
۳ ماه پیش
افرین به منتقد محترم که نقدرا با بیانیه سیاسی علیه شخص کارگردان وفیلمش عوضی گرفته و در اتفاقی عجیب منتقد محترم گویا تولرانسش حتی از خود نظام هم کمتر است و رسما تقاضای توقیف فیلمی(هرچندمبتذل)را ارائه میکند
حامد فرجی
۳ ماه پیش
اینکه نشد نقد فیلم

داستان سه مامور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می شوند اما از لحظه ورود با موقعیت های ویژه ای روبرو می شوند که برنامه های آن ها را به هم می ریزد.