ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم زیر آب, Underwater, مدیون جاذبه و ورطه

تیم گریرسون
۲۵ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

زمانی که «زیر آب» تلاش می کند تا چیزی بیشتر از یک فیلم درجه دوم شود ، با شکست روبرو می شود.نقش آفرینی متعهدانه استوارت بزرگترین نقطه قوت فیلم است. کارگردان فیلم یعنی «ویلیام یوبانک» با آسودگی خاطر و دستان باز ، سکانس های ترسناک را از فیلم های «جاذبه» و «ورطه» کپی می کند.«زیر آب» شدیدا وامدار آثار بهتری است که پیش از آن تولید شده اند.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

آن غرق شدن های ترسناک ، فضاهای تنگ و تاریک یا فیلم های ترسناک کپی برداری شده که در آینده ساخته خواهند شد ، هیچکدام دلشان نمی خواهند که شباهتی به یک فیلم سطحی و بهم ریخته هیولایی بنام «زیر آب» داشته باشند. «کریستن استوارت» با توانایی های همیشگی اش نقش یک مهندس آهنی را ایفا می کند که در عمق آب گرفتار شده و برای زنده ماندن باید در برابر موجودات پلید دریایی بجنگد. آن طرف کارگردان فیلم یعنی «ویلیام یوبانک» با آسودگی خاطر و دستان باز ، سکانس های ترسناک را از فیلم های «جاذبه» و «ورطه» کپی می کند. «زیر آب» در رعایت اصول ساده ی ژانر ناتوان است ، انگیزه ی کاراکترهای فیلم مشخص نیست و ظاهر تصاویرش بسیار گیج کننده است. اما موفقیتش را تنها مدیون یک فاکتور است و آن هم «وحشت زیر آب بودن» است. 

سازندگان فیلم امیدوار بودند که با اکران در ژانویه و مانور تبلیغاتی روی حضور کریستن استوارت ، فروش خوبی را برای فیلم رقم بزنند. استوارت نیز که سال گذشته در فیلمی ناموفق در گیشه بنام «فرشته های چارلی» ظاهر شده بود ، امیدوار بود با «زیر آب» در گیشه موفق شود. «ونسان کسل» نیز که در نقش کاپیتان کشتی ظاهر شده ، طرفداران خودش را دارد اما با این حال در عمل هیچکدام از اینها به اندازه ی خود فیلم تاثیرگذار نیست.

«نوراه»(کریستن استوارت) در عملیاتی آزمایشی فعالیت می کند که محل آن هفت مایل زیر سطح اقیانوس است. پس از یک حادثه ی ترسناک که برای گروه او رخ می دهد ، آنها در می یابند که مورد تهاجم هیولایی قرار گرفته اند که از حضور آنها در محل زندگی او خوشحال نیست. یوبانک هیچ کاری برای تاثیرگذاری بیشتر فیلم به جز توسل به ترسهای ساده و ارجاع دهی سینمایی انجام نداده است.  این فیلم حتی یک سکانس اریجینال ندارد اما یوبانک و تصویربردارش «بوژان بازلی» و سه تدوینگرش یک تجربه ی استرس زا و عصبی کننده را رقم زده اند. پس از سکانس انفجار قایق ، حالا نوبت به «برایان دافیلد» و «آدام کوزاد» می رسد که سناریویی آشنا را طراحی کنند. 

زمانی که «زیر آب» تلاش می کند تا چیزی بیشتر از یک فیلم درجه دوم شود ، با شکست روبرو می شود. تلاش برای اضافه کردن گذشته ی نوراه کمی به عمق دادن به داستان کمک کرده است. نقش آفرینی متعهدانه استوارت بزرگترین نقطه قوت فیلم است. یوبانک به شکلی ماهرانه ، فضای کلاستروفوبیک درون قایق را دراماتیزه می کند و آهنگسازان «مارکو بلترامی» و «براندون رابرتز» حس ژانر ترسناک علمی تخیلی را ایجاد می کنند. «زیر آب» شدیدا وامدار آثار بهتری است که پیش از آن تولید شده اند. اما استوارت و همراهانش کارشان را به خوبی انجام داده اند.

منبع : اسکرین دیلی

مترجم : وحید فیض خواه

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است