نقد فیلم رخ دیوانه, Crazy Rook, جایی که به هیچ‌کس نمی‌توان اعتماد کرد...

۷ سال پیش

۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

فیلم ˝رخ دیوانه˝ آنقدر رودست زدن‌های خود را تکرار می‌کند و پی در پی به مخاطب دروغ می‌گوید که همه چیز در آن غیرقابل اعتماد و نامطمئن به نظر می‌رسد.

کارگردان : ابوالحسن داودی
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط‌بندی در مسیری پیچیده و دلهره‌آور می‌افتند، مسیری که درک جدیدی از زندگی و اجتماع را برای هرکدامشان رقم می‌زند.

فیلم "رخ دیوانه" تریلری با ساختار روایی پیچیده و معماگونه به حساب می‌آید که با پیچش‌های غیرمنتظره و تغییر جهت‌های پیش بینی ناپذیر مخاطب خود را غافلگیر می‌کند و او را وارد بازی مهیج و ماجراجویانه‌ای می‌کند که سردرآوردن از مسیر تو در تو و چند لایه آن ذهن تماشاگر را به خود مشغول می‌کند و به کلنجار رفتن با آن وامی دارد. در ابتدا همه چیز مثل یک بازی جذاب و پرهیجان شروع می‌شود و بعد احساس می‌کنیم ماجرایی که قرار بوده فقط بازی و شوخی و سرگرمی باشد، به صورت یک جریان پیچیده و جدی و خطرناک درمی‌آید و در‌‌نهایت داستان به گونه‌ای پایان می‌گیرد که دوباره همه چیز فقط یک بازی و دروغ به نظر می‌رسد. درواقع شخصیت‌های فیلم چنان در دنیای مجازی تجربه زیسته عمیقی یافته‌اند و به فضای دروغین آن عادت کرده‌اند که زندگی واقعیشان نیز همچون بخشی از‌‌ همان حضور مجازیشان در جهان غیرواقعی به حساب می‌آید و به تمام وقایع و ماجراهای پیرامونشان در قالب موقعیتهایی جالب برای ارائه در دنیای اینترنتی نگاه می‌کنند و از این رو دارایروابطیگذرا، سطحی و موقتی با یکدیگر هستند که در لایه‌ای از فریبندگی و دروغ و توطئه چینی پیچیده شده است. درحالی که هر یک از کاراکتر‌ها برای یافتن همدردی برای اندوه تحمل ناپذیر زندگیش و پر کردن فقدان پدر یا مادر از دست داده‌اش اوقات خود را در شبکه‌های اجتماعی مجازی می‌گذراندتا تنهاییشان را با کسی شریک شوند و درد و رنجشان را تقسیم کنند، اما به طرز ناامیدکننده‌ای شکست می‌خورند و درمی یابند که نمی‌توانند به دنیایی که در آن مرزی میان دروغ و واقعیت وجود ندارد، اعتماد کنند. این حس بی‌اعتمادی دقیقا از جایی به مخاطب منتقل می‌شود که می‌فهمد نه فقط شخصیت‌ها مدام به هم رودست می‌زنند و یکدیگر را فریب می‌دهند و برای هم داستان‌های ساختگی و جعلی سرهم می‌کنند، بلکه فیلم نیز همین رویکرد را با تماشاگر خود در پیش گرفته و او را بازی داده است و به همین دلیل به آنچه شخصیت پیروز به عنوان راوی تعریف می‌کند، اطمینانی وجود ندارد و هر لحظه احتمال دارد که او با قصه تازه‌ای که می‌گوید، قصه قبلی خود را نقض کند. درواقع فیلم آنقدر رودست زدن‌های خود را تکرار می‌کند و پی در پی به مخاطب دروغ می‌گوید که همه چیز در آن غیرقابل اعتماد و نامطمئن به نظر می‌رسد و ما دیگر نمی‌توانیم میان داستانک‌های دروغین و واقعی آن تمایزی قائل شویم و احساس می‌کنیم هر چیزی در فیلم می‌تواند بهانه‌ای برای فریب دادن ما باشد. پس مخاطبی که فهمیده در حال بازی خوردن است، تلاش می‌کند تا از فیلم جلو بزند و دست فیلمساز را بخواند و دیگر کلک نخورد وبه همین دلیل مدام با شک و تردید به کل داستان می‌نگرد و دیگر هیچ چیزی را باور نمی‌کند. از این رو خرده‌داستان‌هایی هم که قرار است با کنکاش و واکاوی در گذشته و خلوت شخصیت‌ها ما را به همدلی و همدردی با آن‌ها برساند و یا لحظاتی که قرار است نقش هشداردهنده در مواجهه با شبکه‌های اجتماعی و روابط پیرامون آن داشته باشد، در هاله‌ای از شک و تردید فرو می‌رود ونمی تواند تماشاگر را تحت تأثیر قرار دهد و درنتیجه فیلمی که می‌خواهد اثری درباره انتقاد از فریبکاری و جعل و تحریف واقعیت در فضاهای مجازی و عیان کردن تأثیرات و تبعات مخرب و زیانبار آن باشد، خود برای ارائه چنین مضمونی دقیقا از‌‌ همان ساز و کاری استفاده می‌کند که در حال به چالش کشیدن و زیر سوال بردن آن است.

نقدهای مرتبط با این اثر

اژدها وارد می‌شود! (!A dragon arrives)
˝اژدها وارد می‌شود˝ به طرز تحسین‌برانگیزی موفق می‌شود قالب نامعمول روایی خود را در شکل بدیع و تازه‌ای از استتیک بصری بیامیزد و جهانی وهم‌انگیز، هذیان گونه و رازآلود را خلق کند.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
منصور (Mansour)
فیلم درباره ی روایت شهید ستاری { منصور ستاری} است و به نوعی نگاه بیوگرافی فیلم به زندگی او داشته است . شخصیت پردازی درست منصور و درک درست از تحلیل کارکتر از مهم ترین نکات فیلم است. فیلم به صورت سه پرده ای است و از لحاظ فرم و محتوا به درستی پرداخت شده است . شخصیت تیمسار ستاری قابل باور است و ما می توانیم با او و تصمیمات مهم او همذات پنداری کنیم و خود را جای او نیز قرار دهیم. از نکات اصلی فیلم ریتم مناسب و سرعت بالای فیلم است و تقریبا کمتر پلانی...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده