ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم مطرب, پارودی تاریخ

علی رفیعی وردنجانی
۵ ماه پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

   مطرب یک اثر به واقع کمیک و نه کمدی از گذشته تا به امروز سینمای ایران است که نتوانسته مضمون انباشته شده در ذهن مولف را به نمایش بگذارد . مصطفی کیایی فیلم سازی است که ژانر کمدی را خوب می شناسد اما فرهنگ ایرانی در آخرین ساخته وی عقب مانده است .  *نقیضه گویی محض پرویز پرستویی در نقش ابراهیم یک اتفاق کمدی محسوب نمی شود و تنها چهره ای کمیک از عقده های به جا مانده روانی به اصطلاح هنرمندی است که نه شخصیت ساخته و نه متد درستی برای اجرای آن انتخاب...

  

مطرب یک اثر به واقع کمیک و نه کمدی از گذشته تا به امروز سینمای ایران است که نتوانسته مضمون انباشته شده در ذهن مولف را به نمایش بگذارد . مصطفی کیایی فیلم سازی است که ژانر کمدی را خوب می شناسد اما فرهنگ ایرانی در آخرین ساخته وی عقب مانده است . 

*نقیضه گویی محض

پرویز پرستویی در نقش ابراهیم یک اتفاق کمدی محسوب نمی شود و تنها چهره ای کمیک از عقده های به جا مانده روانی به اصطلاح هنرمندی است که نه شخصیت ساخته و نه متد درستی برای اجرای آن انتخاب کرده . مجموعه قراردادهای لبخند آوری که مولف به عنوان پیرنگ کمدی از ابتدای این اثر با مخاطب بسته است به مرور قابل حدس می شوند . پویایی یک اثر سینمایی به مراتب انگیزه داستانی بالاتری نسبت به دیگر حوزه های هنری دارد . همان اندازه که از قصه انتظار می رود تا تکلیف برگزاری کنسرت یک خواننده کوچه بازاری را مشخص کند انباشت تجربی مولف نشان می دهد عنصر جدیدی برای ژانر کمدی در سینمای ایران تولید نخواهد کرد . 

*امان از دستت نهنگ عنبر

نوستالژی سازی سطحی و برداشت غیر قابل اعتماد در سینمای ایران از مرز میان انقلاب فرهنگی و قبل از آن ، از سینمایی «نهنگ عنبر» آغاز شد . این آغاز پایانی بر همه محدودیت های انباشته شده در ذهن مخاطب در برابر پتانسیل های موجود آن زمان است . اما متاسفانه از آنجایی که مولف در سینمای ایران به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد باید اذعان کرد : هجوم فیلم ساز برای به نمایش گذاشتن قبل و بعد یک اتفاق فرهنگی با پنهان شدن زیر چادر کمدی و کنایه های طنز آلود غیر عادلانه است . از هزارپا تا مطرب سینمای ایرانی نه تنها گامی در تحقق اهداف ژانر کمدی بر نداشته بلکه اندک فرصت هایی مانند : «لیلی با من است» را از ضایع کرده . 

*دست و پنجه در باتلاق 

نگاه مینیمال به عناصر سینمایی ژانر کمدی در برخورد غیر عادلانه مصطفی کیایی از «بعد از ظهر سگی سگی» آغاز شد . در واقع این ویژگی به نقض فرهنگ می پردازد . فرهنگ نماد کشور است . مانند سربازی که شبانه پاسداری می دهد . اگر برخورد جهان شمول و تحقیقات گسترده برای کشف لایه های حشو آلود آن انجام نشود به نقدی کورکورانه و بعضا جانب دارانه ختم خواهد شد . به طور کلی لحظات لبخند آور مطرب نه فرم سینمایی دارد و نه محتوای کمدی تنها نشانه های اعتراض فیلم سازی است که در یک «عصر یخبندان» خود را «ضد گلوله» کرده است . این گونه مولف با دست و پنجه زدن در باتلاق ضدیت فرهنگی بیشتر به عمق سطحی گرایی نفوذ می کند . 

*ماجرای یک خواننده 

تعجب ابراهیم از نوع خوانندگی فواد تنها نکته پایدار و کمدی مطرب است . جای توضیح ندارد که اختلاف سلیقه دو بُعد تاریخی چرا به لبخند ختم خواهد شد اما همین بس که اقرار کنیم به محترمانه بودن آن . بعضی از شوخی ها اگر چه هنوز به مرز مستهجن شدن نزدیک نمی شوند اما می توانند نسبت عکس با ذائقه برخی مخاطبان سینما داشته باشند . با تمام این تفاسیر مطرب را نمی توان یک اثر سینمایی با فرم و محتوای هوشمندانه قلمداد کرد . این فیلم تنها کوششی است برای محترمانه خنداندن مخاطب که در آن ابتر می ماند . 

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

you chan
۱۶ روز پیش
تو که چیزی از فیلم حالیت نیست گوه خوردی میای نقد می کنی این فیلم شاهکار سینمای ایران بود و به خوبی نشون داد این انقلاب مسخرتون چه بلایی سر مردم مظلوم ایران اورد که گرفتار زندان این حکموتتون شدن اینو بدون مردم مثل تو فکر نمی کنن بزودی انقلابی جدید اغاز میشه که حکومت ظالمتون ریشه کن خواهد شد مرگ بر جمهوری اسلامی
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
سعید اکبری
یک ساعت پیش
غلط نکن
user-3393
یک ساعت پیش
یک کلام : برو بمیر مفنگی
م ب
یک ساعت پیش
با عرض معذرت وقتی یک مشت الوات کوچه خیابان فیلم می سازند توقعی بیشتر نیست ... !
سلام سینما
۹ روز پیش
فیلم اشکالات و زیاده روی هایی داشت ولی در کل فیلم قشنگ و کمدی بود بعضیا هم میخوان فیلمو سیاسی جلوه بدن ولی فیلم پیام هایه خوبی داشت ولی بعضی سکانس هایه اضافی هم داشت و نمی توان گفت شاهکار بود ولی نمیتوان گفت مبتذل بود و فیلم خوب و با احساسی بود و استفاده از بازیگر ترکی که با ایرانی ها هم وقف خورده بود خوب بود و باید به نظر همه احترام گذاشت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
سعید اکبری
۹ روز پیش
متاسفم برای اجازه ساخت همچنین فیلمی متاسفم برای پرویز پرستویی برای الناز شاکردوست الباقی که معلوم الحال هستن.حداقل شوخیهای زننده جنسی رو حذف میکردید فرزندان این دیار رو شما با این الفاظ آشنا کردید.فردوسی با خلق شاهنامه به فرزندان ایران زمین دلیری و روح حماسه و زبان شیرین فارسی رو پایدلر کردید شما با خلق این اثر چه کردید.متاسفم.آبروی خوانندگان خوب هم بردید.شما به اون خواننده هاهم خیانت کردید.متاسفم
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
user-3393
۷ روز پیش
فیلمی به غایت افتضاح - افتضاح فرهنگی فروش بالای فیلم هم شاید برای این بود که ببنیم چه افتضاحی بالا اوردیم بدمستی در ترکیه در حد المپیک چندش اور بود ولی بدتر از چندش ان بی ربط بودن به اصل قضیه بود در کل عناصر بیربط در این فیلم غوغا میکرد. خنداندن با تکرار ملال اور حرفهایی که زور میزد تا س ک سی باشد گویا کارگردان همان حرف زن بازیگر ایرانی را که نمک فیلم س ک س و خشونت است را میخواهد عملی کند ولی چندش اور میکند صحنه را و ملال انگیز. در کل کارگردان زیرکی است البته حرکت بر لبه فرهنگ نه مطالعه میخاد نه دانش. زیرکی میخاد به چاشنی شیطنت. یک کلام موذیگری.
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
م ع
یک روز پیش
خاک بر سر وزارت ارشاد کنم با این مجوز دادنش این چه فیلمی بود که پخش شد واقعا متاسفم برای آقای پرستویی برای بازی در این فیلم از یه طرف فیلم مارمولک ایشون رو نگاه میکنم که واقعا با بازی معرکه ی ایشون لذت رو برای همگان به ارمغان آورد و از یک طرف این فیلم واقعا نمیونم چی بگم ولی این فیلم در حد بازی ایشون نبود آقای پرستویی خیلی بالاتر از سطح این فیلم ها رو بازی کردن و میتونن بازی کنن که فراوان هم هستن
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
حمید خان
۸ ساعت پیش
فیلم فوق العاده و درجه یکی بود هر کی ندیده حتما ببینه اونام که میگن شوخیاش بد بود میتونن بشینن خونشون بزنن عمو قناد ببینن که باهاشون سوخی بد نکنه
خطر لو رفتن داستان
پاسخ: