نقش آفرینی سینما در مقابله با فساد (نوشتاری طنز در باب سینما)

۲ ماه پیش

August 4, 2022

همانگونه که علمای اعلام و اساتید محترم مستحضرند تمامی جوامع از آسیب فساد های اقتصادی و سیاسی در معرض گزند و آسیب هستند.

همانگونه که علمای اعلام و اساتید محترم مستحضرند تمامی جوامع از آسیب فساد های اقتصادی و سیاسی در معرض گزند و آسیب هستند. در جوامع مدرن رسانه ها نقش مهمی در مبارزه با فساد ایفا میکنند. در این میان مدیوم سینما میتواند نقشی مهم و اثربخش بپذیرد.


حدیث نفس

بعضا اظهار میشود که «سینما حدیث نفس فیلمساز است.» به زعم نگارنده حقیر اگر فیلمساز خودش اختلاسگری گردن کلفت و قلنبه باشد اثر تولید شده کارایی و بهره وری بیشتری دارد. به این ترتیب مفسد فی الارض مستقیما ابتکار عمل را به دست میگیرد و مخاطب نیز به نحوی شایسته و بدون واسطه با زوایای پنهان و آشکار فساد آشنا میشود! همچنین بهتر است بودجه ساخت فیلم از محل همان پول های اختلاس شده تامین شود تا اثر تولید شده  جلوه ای مستند گونه یابد و پذیرفتنی و باور پذیر شود!!


شخصیت پردازی

مفسد محترم بایستی کاراکتری باحال و خوشتیپ به تصویر کشیده شود. بدینگونه در مخاطب حس همذات پنداری ایجاد میشود و از حساسیت ها نسبت به دزدی و غارت در میان مردم میکاهد! در مقابل افسر فلک زده بایستی شخصی چلمن و بی عرضه نشان داده شود تا مخاطب علاقه چندانی به بازداشت و محاکمه اختلاسگران نداشته باشد!!


پایان بندی

پایان بندی چنین فیلمهایی باید به گونه ای باشد تا مبادا دزدی و غارت عملی نکوهیده قلمداد شود. در همین راستا در پایان داستان غارتگران بیت المال بایستی حسابی به ریش مقامات و مسئولین بخندند تا وجهه ای دلپذیر و جذاب بگیرند! بالاخره داشتن ژن خوب مزیتی است که هر کسی ندارد و مخاطب همینکه ملاحظه کند که فرزندان مسئولین در رفاه  و آسایش هستند کفایت میکند چراکه از قدیم گفته اند: « وصف العیش نصف العیش» 


ریشه یابی

یکی از آسیب های مهمی که چنین آثاری را تهدید میکند ظاهربینی و سطحی نگری است. چنین معضلاتی نیازمند ریشه یابی عمیق است و بایستی زندگینامه شخص آقازاده از همان زمان ختنه شدن به دقت مورد تحقیق و تفحص قرار بگیرد. رشد و تکثیر آقازاده ها از شیوع و انتشار ویروس کرونا و آبله میمون هم خطرناکتر است و مقابله ای عمیق و ریشه ای را میطلبد!


فرش قرمز

برگزاری مراسم فرش قرمز و تجلیل از فیلمسازان و سینماگران میتواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد. چه بسا قدم زدن فیلمساز روی فرش قرمز و پاسخگویی به احساسات مردم به محبوبیت وی و لوس شدن کل قضیه فساد بیانجامد!! حتی فرد مفسد میتواند از طریق سلفی گرفتن با مردم منتی هم بر سر مخاطب بگذارد و با خیالی آسوده  به ایفای نقش بپردازد!!


ضیافت

معمولا در جریان ساخت چنین فیلمهایی سفره ای پهن است که اشخاص متفاوتی از آن میخورند! در چنبن ضیافتی حتما باید دم مسئولین محترم هم دیده شود تا فساد سیاسی و اقتصادی به بهترین نحو به تصویر کشیده شود! تولید و عرضه مستقیم فساد اقدامی زیرکانه است که میتواند به خودکفایی فیلمساز بیانجامد! 


تو همی‌گفتی که خر رفت ای پسر     از همه گویندگان با ذوق‌تر

همانگونه که خر صوفی نگون بخت را در سماع «خر برفت و خر برفت» ربودند، بایستی در مجموعه های تولید شده با حرارت از فساد و تاراج سخن گفت. در حالیکه همگان از غارت اموال بیت المال صحبت میکنند  اختلاس گر میتواند با استناد به همین مباحث دزدی را با سهولت بیشتری  انجام دهد!


ختم کلام

به نظر میرسد که امکانات و منابع انسانی لازم برای تحقق چنین شرایطی مهیا باشد. به زعم جناب استاد سفیه المتکلمین قره بلاغی مسئولین و کارگزاران محترم در چنین کارهایی استعداد و نبوغ ویژه و منحصر بفردی دارند که بر کسی پوشیده نیست! به این ترتیب به نظر نمیرسد جامعه سینمایی کشور کمبودی در این زمینه احساس کند!!











پربازدیدترین مقاله‌ها

انواع پلان در سینما (قسمت اول)


اگر یک فیلم سینمایی و داستان آن را به یک «مقاله» تشبیه کنیم، هر پلان یا نما کاربرد یک «کلمه» را در این متن خواهد داشت. با اتصال پلان‌ها (کلمات)، یک صحنه (پاراگراف) و از توالی صحنه‌ها، سکانس (فصل یا...

مبحث فرم در سینما


مفهوم فرم در سینما و هنر:

جنایت های پیش پا افتاده


سریالی بمثابه کلاس و یک واحد درسی دانشگاه برای فیلمنامه نویسان

فردین انصاری از لیدی می‌گوید


   فیلم کوتاه لیدی حاصل همکاری سه استعداد سینمای ایران است. فردین انصاری نویسنده و کارگردان، سیاوش مزروعی مدیر فیلم برداری و احسان طالقانی مجری طرح. اگرچه این‌روزها تشخیص سره از ناسره مخصوصا در...

نقد و بررسی فیلم سینمایی تی تی


...بلاتکلیفی کارگردان و عدم انسجام و قوام فیلمنامه و نقش های داستان در فیلم سینمایی تی تی به این جا ختم نمی شود و این مهم نشئت گرفته از فیلمنامه گنگ و نامشخص است، جایی که کارگردان در مطرح کردن...

نشانه شناسی سه گانه ی مرگ ایناریتو


عشق، مرگ، تقدیر تأملی در باب سه‌گانه‌ی ایناریتو (عشق سگی، ۲۱ گرم، بابل)   آلخاندرو گونزالز ایناریتو در اولین فیلم بلند خود (عشق سگی) به سراغ مضامینی می‌رود که بعدتر با ساخت دو فیلم ۲۱ گرم...

نظرهای منتشر شده