یادداشتی بر فیلم درخشش, The Shining, یادداشتی بر فیلم فیلم درخشش

۵ ماه پیش

۳۱ مرداد ۱۴۰۰

فاطمه کثیرلو

امتیاز منتقد به این اثر: ۶ از ۱۰

درخشش باوجود ناقص بودن در شخصیت پردازی، در دوربین بشدت قوی و با منطق است. فیلم از نمای اکستریم لانگ شات در لحظه‌ی شروع داستان به لانگ شات می‌رسد و سپس نزدیک و نزدیک تر می‌شود. همانطور که، در آشنایی ما با نیکلسون و یا آشپز سیاه پوست، از نمای لانگ این شخصیت‌ها به مدیوم لانگ و ب قاب‌های بسته‌تر می‌رویم که این استفاده همان منطقی است که در عالم واقع صورت می‌گیرد، یعنی آشنایی با یک پدیده از نمای باز ب ترتیب ب نماهای بسته تر که بر میزان شناخت و...

نویسنده ای به نام «جک تورنس» (نیکلسن) استخدام می شود تا از هتل دورافتاده ای که در زمستان خالی از مشتری است، نگه داری کند. او، آرام آرام، در حالتی «تسخیر شده» به تهدید همسر، «رندی» (دووال) و پسرش، «دانی» (لوید) می پردازد...

  

درخشش  «The Shining» محصول سال 1980 به کارگردانی: استنلی کوبریک

 درخشش باوجود ناقص بودن در شخصیت پردازی، در دوربین بشدت قوی و با منطق است. فیلم از نمای اکستریم لانگ شات در لحظه‌ی شروع داستان به لانگ شات می‌رسد و سپس نزدیک و نزدیک تر می‌شود.  همانطور که، در آشنایی ما با نیکلسون و یا آشپز سیاه پوست، از نمای لانگ این شخصیت‌ها به مدیوم لانگ و ب قاب‌های بسته‌تر می‌رویم که  این استفاده همان منطقی است که  در عالم واقع صورت می‌گیرد، یعنی آشنایی با یک پدیده از نمای باز ب ترتیب ب نماهای بسته تر  که بر میزان شناخت و صمیمیت دلالت دارد.
کارگردان در این فیلم اکثرا از تکنیک تراولینگ بهره جسته و دوربین با حداقل کات، یک تیک با سوژه سفر می‌کند و با مکانیزم های فالو این و فالو بک و ترکینگ و دالی این، تراولینگ صورت می‌گیرد. بعضا برای پرش زمانی از سکانسی به سکانس دیگر از دیزالو استفاده شده است ک کاملا بجاست.
در نماهایی از جمله سکانس دوم از دنی برای نزدیک تر شدن مخاطب به تونی از دالی استفاده شده است و در کل در موارد زیادی برای انتقال احساس از دالی و زوم در رسیدن ب کلوزآپ سوژه استفاده شده ک این تکنیک نشاندهنده‌ی ورود سوژه ب حسی جدید و یا تقویت حس قبلی است.  استفاده از دیزالو و زوم در دوربین و سینمای مدرن منسوخ شده اما در این فیلم  به زیبایی از این دو و به وفور استفاده شده است.
در سکانس صحبت دنی و آشپز سیاه پوست در آشپزخانه و در بک‌گراند و  نمای باز از دنی، بالای سرش تعدادی چاقو ب صورت عمودی به طرف سر دنی قرار گرفته است، یا در سکانسی ک همسر نیکلسون ب سالن کار او می آید و نیکلسون به او پرخاش می‌کند، در نمای بسته‌ی زن، در بک‌گراند، سه رنگ وجود دارد که سر زن در رنگ سفید و دو طرف آن در رنگ تیره محصور شده ک این دو مورد از جمله مواردی در این فیلم هستند که خبر از وقوع حادثه در ادامه داستان  را می‌دهدند.
ریتم فیلم باتوجه ب استفاده از پلان‌های بلند و استفاده‌ی حداقلی از کات و دیالوگ‌های طولانی کند شده و داستان ب آرامی جلو می‌رود. در این فیلم کمترین استفاده از اینسرت و قاب‌های بسته شده  و کوبریک تا حد ممکن قاب‌هارا باز نگه داشته است. در نهایت باید گفت دوربین کوبریک بشدت قوی و با منطق است.


نقدهای مرتبط با این اثر

ستیغ اره ای (Hacksaw Ridge)
لبه هکسا به کارگردانی مل گیبسون محصول سال 2016 پیش از آن که یک فیلم جنگی باشد فیلمی با درونمایه‌ی مذهبی و عرفانی است. مل گیبسون در بهترین فیلم خود توانسته با فرم درست حس مذهبی تولید کند؛ از همان صحنه‌ی دعوا و نگاه پسر بچه به تابلو و حرکت دوربین تا اشاره به گناه قتل و نمای آخر که دزموند (اندرو گارفیلد) گویی به طرف آسمان می‌رود، همراه با موسیقی دلنشین و آرامشی که در چهره‌ی اوست و نوع حرکت دوربین که باعث حس دینی می‌شود، به درستی چهارچوب فیلم...ادامه مطلب
فاطمه کثیرلو
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پدر (The Father)
پدر محصول 2020 به کارگردانی فلوریان زلر و بازیگری انتونی هاپکینز. فیلم داستان پدر پیری است که مبتلا به بیماری آسانیسم یعنی نوعی توهم شده است. او که دختر خود لوسی را در سانحه تصادفی از دست می‌دهد، با پرستارش به مشکل می‌خورده و روانه خانه دختر بزرگتر خود، آنه می‌شود تا از او نگهداری شود.ادامه مطلب
فاطمه کثیرلو
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
مصائب ژاندارک (The Passion of Joan of Arc)
مصائب ژاندارک فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کارل تئودور درایر محصول سال 1928 است. این فیلم براساس داستان و شخصیت واقعی ژان دارک (دوشیزه اورلئان) که رهبریه گروهی از فرانسویان را در نبردهای صد ساله بر عهده داشت ساخته شده است. فیلم روایتی است از دستگیری تا محاکمه و اعدام این قهرمان که بعدها از آن به عنوان قدیسه یاد شد.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده