یادداشتی بر فیلم خشم انسان, Wrath of Man, یک فیلم ناهاری

۷ ماه پیش

۹ تیر ۱۴۰۰

حسان درویشی

امتیاز منتقد به این اثر: ۳ از ۱۰

ندانسته یک شخص بی ارزش را پر‌ارزش‌جلوه ندهیم...

«خشم انسان» داستان مردی مرموز را دنبال می‌کند که در یک شرکت حمل پول کار می‌کند و هر هفته وظیفه دارد صدها میلیون دلار را با یک کامیون حمل پول، در سطح لس‌آنجلس جا به جا کند.

خشم انسان ساخته‌ی گای ریچی‌ صحبت این روز های فیلمبازان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای است. بعد از شنیدن تعاریفی بی ربط از این فیلم تصمیم به نوشتن این یاداشت  کردم تا شاید این عزیزان به راه راست هدایت شوند. 

جایی نوشته بودند که گای ریچی‌کارگردانی‌است  که فیلم های خوش‌ساخت می سازد و صاحب سبک است. آیا  ریچی ارزش چنین جایگاهی را دارد؟ وقتی ارزشی (صاحب سبک بودن) به ریچی می‌دهیم یعنی او‌ را هم ردیف با جیم جارموش، چهره‌ی برجسته‌ی سینمای مستقل معاصر امروز، قرار می‌دهیم ، او را هم ر‌دیف سرگئی پاراجانف ،کارگردان گرجستانی-ارمنی که سبک شاعرانه‌اش با تمامیه آثار موجود در دنیای سینما متفاوت است، قرار میدهیم.آیا ریچی و آثارش ارزش هم ردیف شدن با ژان لوک گدار ، بونوئل ، پدرو آلمادوار و ... دارد؟ ریچی در نهایت می‌تواند فیلمی بسازد که شما را موقع خوردن ناهار سرگرم کند نه کمتر و نه بیشتر(فیلم ناهاری) . خشم انسان با فیلمنامه‌ای ضعیف و بازی های اغراق آمیز و صحنه‌ های اکشن تند نه چندان جذاب قصد داشت تا بیننده را بفریبد  و به او بقبولاند که "خشم انسان" فیلم خوبی‌ است ولی واقعیت چیزی است به دور از این باور.  برای نوشتن فیلمنامه می بایست از دلیل و برهان استفاده شود حتی پشت اتفاقات یک فیلم سورئال دلیل و برهانی پنهان شده است ولی "خشم انسان" در این امر شکست خورداتفاقاتی را به ما نشان می دهد که از عقل سلیم به دور است. این فیلم فقط می خواهد شما را سرگرم کند بدون اینکه چیزی به شما اضافه کند.همین. 


نقدهای مرتبط با این اثر

حسان درویشی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
قهرمان (A Hero)
اصغر فرهادی با «جدایی نادر از سیمین» به ما ثابت نمود که می‌تواند فیلمی بسازد، که در اوج تکنیک از محتوا نیز برخوردار باشد. اما هر فیلمسازی نقطه‌ی قوتی دارد و فرهادی نیز از این حقیقت مستثنا نیست. در فیلم‌های سهراب شهید ثالث کارگردانی درخشش بسیاری دارد، فیلمهای جان فورد به نماهای شکوهمندش معروف است و هیچکاک به فیلمنامه و داستان‌های هیجان‌ انگیزش، لینچ به هارمونی میان فیلمنامه و کارگردانی‌اش و کیارستمی به ایده‌های مینیمالش و کارگردانی حرفه‌اش شهرت...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده