یادداشتی بر فیلم ابد و یک روز, Life and a Day, زندگي يك محكوميت تمام نشدني است

۶ سال پیش

۲۰ بهمن ۱۳۹۴

ابد و يك روز" نخستين فيلم سينمايي كارگردان سعيد روستايي است كه بر اساس فيلمنامه اي به قلم خودش به تصوير درآمده است. فيلمساز جواني كه فيلم هاي كوتاه خوش ساختي همچون "از طرف آنها" را در كارنامه دارد كه در نخستين گروه فيلم هاي كوتاه سال 93 در گروه هنر و تجربه به اكران عمومي درآمد. "ابد و يك روز" داستان تلخ خانواده اي از طبقه فرودست است كه از مشكلات عديده رنج مي برند اما هنوز اميد خود را از دست نداده اند، به همين دليل هنوز به اتفاق هاي كوچكي...

کارگردان : سعید روستایی
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

خانواده در تدارک مراسم عروسی سمیه هستند، اما اتفاقاتی روابط خواهران و برادران را سرد می کند که در نهایت باعث ماجراهایی می شود...

ابد و يك روز" نخستين فيلم سينمايي كارگردان سعيد روستايي است كه بر اساس فيلمنامه اي به قلم خودش به تصوير درآمده است. فيلمساز جواني كه فيلم هاي كوتاه خوش ساختي همچون "از طرف آنها" را در كارنامه دارد كه در نخستين گروه فيلم هاي كوتاه سال 93 در گروه هنر و تجربه به اكران عمومي درآمد.

"ابد و يك روز" داستان تلخ خانواده اي از طبقه فرودست است كه از مشكلات عديده رنج مي برند اما هنوز اميد خود را از دست نداده اند، به همين دليل هنوز به اتفاق هاي كوچكي همچون نمره هاي 20 پسر كوچك، صبح زود بيدار شدن خواهر وسواسي، خريدن ماشين و ... دل بسته اند و منتظر يك روز خوب هستند.
خانواده اي كه در محور آن، نه مادر عليل بلكه دختر كوچك خانواده، سميه قرار گرفته كه به نوعي فدايي ديگران است و از هيچ كاري براي خدمت كردن به خانواده اش رويگردان نيست ولو ازدواج با خواستگار افغان كه پول شيربهاي اين ازدواج مي تواند مرهمي بر زخم هاي خانواده اش باشد.

طبعاً پرداختن به اين قشر و مسائل و معضلاتي كه گريبانشان را گرفته، اتفاق ويژه و جديدي نيست اما آنچه اين خط قصه آشنا را تازه و واجد نگاهي به روز و منحصر به فرد مي كند، جهان بيني فيلم و زاويه نگاهي است كه براي ديدن اين آدم ها انتخاب شده است.

آدم هايي با مجموعه خصلت هاي خوب و بد كه خلافكاري آنها ذاتي و به زبان بهتر برآمده از خوشي و شكم سيري نيست بلكه از سر ناچاري است به گونه اي كه به نقاط ضعف خود اشراف داشته و ادعاي بزرگي ندارد. سكانس شادي خانواده كه برادر معتاد دور از همه در حياط، شادي خود را با تنهايي تقسيم مي كند، شاهدي بر اين ادعاست.

اشراف هر شخصيت به جايگاه خود باعث مي شود در فيلم حرف هاي حساب شده را نه برادري كه اعتياد را ترك كرده بلكه اتفاقاً برادر معتاد و توزيع كننده شيشه بر زبان بياورد كه نگران آينده خواهرش است و هنوز غيرت و عاطفه در درونش غليان مي كند.

همين اشراف باعث مي شود وقتي برادر بزرگ ناگزير به لو دادن برادر معتادش مي شود، براي اين كار دچار چالشي ميان عقل و احساس و چه بسا منفعت طلبي شود اما پررنگ ترين حس او نجات برادرش از اين شرايط نابسامان باشد.
مادر عليلي كه بايد او را غير كليشه اي و نادرترين مادر سينماي ايران ناميد كه هم وامدار كوته فكري برخي از گذشتگان است هم منطق احساسي يك مادر را يدم مي كند و در عين حال خسته از دور تسلسل زندگي است كه مهارش را از كف داده است (چرا من نمي ميرم؟!)

فيلم با جزئياتي حساب شده و هوشمندانه كه در همه كاراكترها و نقاط اوج و فرود دراماتيك داستان قابل رديابي است، آنچنان اين نگاه رئاليستي و غير كليشه اي را در زيرلايه هاي كار وارد كرده كه لازم نيست مخاطب به دنبال مصداق عيني مفهومي حكم (ابد و يك روز) در فيلم باشد؛ زندگي تعبيري از اين محكوميت مادام العمر است.

در واقع سكانس انتهايي تعبير تصويري همين عنوان است؛ جايي كه سميه در ماشين خانواده شوهر افغان اش در محاصره محاوره آنها به زبان خودشان قرار گرفته و غربت و تنهايي او تمثيلي از حكمي است كه براي زندگي اش صادر شده است.
اما سميه اين قاعده تلخ زندگي واقعي را به مدد جادوي دنياي فيلم و درام مي شكند و با بازگشت به خانه، كور سوي اميد را در دل مخاطب زنده مي دارد تا در عين حاليكه مي داند اين قصه نمي تواند پايان خوشي داشته باشد اما به اميدي كه از وجود پسر كوچك در دل اين خانواده شوربخت جوانه زده، دلخوش كند.


نقدهای مرتبط با این اثر

سحر عصر آزاد
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
از رئیس جمهور پاداش نگیرید! (Do Not Get a Reward from the President)
«از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید» قصه آشنای قرارگرفتن یک آدم در موقعیت اشتباهی برای رسیدن به یک تحول است اما با نمونه‌های خوب این الگوی آشنا در کارنامه کارگردانش، فاصله دارد.ادامه مطلب
سحر عصر آزاد
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
اشیاء از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند
«اشياء از آنچه در آينه می‌بينيد به شما نزديكترند» فيلمی است درباره روزمرگی‌های يک زن باردار كه نمی‌تواند مسأله درونی خود را برای مخاطب، با اهميت جلوه دهد.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده