ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم هجوم, Invasion, عالی یا افتضاح؟

هومن نشتائی
۳ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
منبعروزنامه روزان
امتیاز منتقد به فیلم :

《با دیدی که نسبت به شهرام مکری پیدا کرده بودم به خاطر فیلم ماهی و گربه. مشتاقانه انتظار اکران هجوم را می کشیدم. سانس های محدود هنر و تجربه رو بالا و پایین می کردم اما هر دفعه قسمت نمی شد. تا اینکه اتفاقی همه چیز برای دیدن شاهکار جدید شهرام مکری جور شد. از خلاصه فیلم و متن های اول فیلم میشد فهمید که با فیلم جالبی طرف هستیم. فیلمی که از یک ایده ساده شکل گرفته اما به دلیل پیچیدگی هایی که ایجاد می شود با یک داستان جالب طرف هستیم. از همان اول با...

《با دیدی که نسبت به شهرام مکری پیدا کرده بودم به خاطر فیلم ماهی و گربه. مشتاقانه انتظار اکران هجوم را می کشیدم. سانس های محدود هنر و تجربه رو بالا و پایین می کردم اما هر دفعه قسمت نمی شد. تا اینکه اتفاقی همه چیز برای دیدن شاهکار جدید شهرام مکری جور شد. از خلاصه فیلم و متن های اول فیلم میشد فهمید که با فیلم جالبی طرف هستیم. فیلمی که از یک ایده ساده شکل گرفته اما به دلیل پیچیدگی هایی که ایجاد می شود با یک داستان جالب طرف هستیم. از همان اول با دیدن طراحی صحنه ، تماشاگر به ایرانی بودن این فیلم شک می کند. طراحی صحنه و لباس مجذوب کننده ای در کل فیلم حاکم است ، که بیننده فضای فیلم را عادی نمی بیند. یک فرقی هست ، یک ایده جدید ، یک خلاقیت. طراحی صحنه فوق العاده و پر جزئیات که در فیلبرداری سخت و طولانی فیلم به کمک همه عوامل می آید. مکری در فیلم جدید خود نیز از سبک مورد علاقه اش استفاده کرده. یک سکانس-پلان طولانی که کل فیلم را در بر می گیرد. دکوپاژ و میزانسن های مسحور کننده که انسجام خود را حفظ می کنند و تا انتها همراه تماشاگر می آیند و پیچیدگی ای ایجاد می کند که مخاطب در آن غرق می شود. این سبک فیلم نیاز به دکوپاژ بسیار دقیقی دارد که لحظه‌ای خطا نباید در آن بوجود بی آید. پیچیدگی داستانی که مکری ایجاد می کند ، قابل تحسین است. روایت کردن داستانی کاملا متفاوت که رگه های جنایی و ترسناک دارد ، با همچین فضا سازی‌ای کار هر کسی نیست. شخصیت سازی کارگردان در حدی کامل است ، که با تمام دو گانگی شخصیت ها و عوض شدن شخصیت ها در طول فیلم ، مخاطب درمورد پرسوناژ ها دچار اشتباه نمی شود. اما اینگونه فیلم ها ، که سبک کاملا متفاوتی دارند و با چشم مخاطبان آشنا نیست. برای عده‌ی زیادی نمی تواند جذاب باشد. زیرا فاصله گرفتن از سینمای بدنه همیشه معضلات زیادی را به همراه دارد. مخاطب عام با اینگونه فیلم ها ارتباط برقرار نمی کند. زیرا فضا برای او مفهوم نیست. و ایجاد پیچیدگی او را آذار می دهد. زیرا از عادات همیشگی اش فاصله گرفته و در حال مشاهده تغییر است. و همین باعث می شود تا نظرات درباره این فیلم تا این حد ضد و نقیض باشد. اما در کنار اینها ،  این نوع فیلم ها ، بواسطه سبکی که دارند ، کمی انسجام خود را از دست می دهند. و مخاطب باید با دقت تمام فیلم را بررسی کند تا به نتیجه برسد. اما نکته مثبت این فیلم ها ، به کار انداختنِ مغز مخاطب است. مخاطب باید از قوه تخیل خود استفاده کند و تفکر کند برای رسیدن به داستان. و این نکته حائز اهمیتی است. اما نکته ضعفی که چه در این فیلم ، چه در کار قبلی شهرام مکری (ماهی و گربه) قابل مشاهده بود. خسته کننده بودن آن بود. بدلیل سبکی که کارگردان در پیش گرفته و شتاب در قصه گویی و پیچیدگی داستان ، بیننده در انتهای فیلم خسته می شود. اما این مسئله ذره‌ای از جذابیت فیلم کم نمی کند. مکری بار دیگر نشان داد که چقدر توانمند است در چیدن میزانسن و بازی گرفتن از بازیگران (که همه فوق العاده بودند) (البته بابک کریمی ، کمی مشابه با نقش های قبلی اش بود).

این فیلم فضایی مسحور کننده و پردازشی جذاب دارد که شما را در خودش غرق می کند. اما به مخاطبان عام پیشنهاد نمی شود.》

5

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

رضا شفیعی
۳ سال پیش
هرگز دلم نمیخواد این فیلم رو ببینم بس که از ماهی و گربه هنگام دیدنش متنفر شدم.این مکری مثلن میخواد ادای روشن فکرا رو در بیاره که از قضا درش بسیار ضعیف عمل کرده .
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
هومن نشتائی
۹ دقیقه پیش
فیلم های مکری به شدت سلیقه مخاطب رو مطلبه
محسن حیدری
۹ دقیقه پیش
هر کس ی تفکر داره و شما هم تفکر سینمای بدنه و عام.
محمد آرین
۹ دقیقه پیش
به نظر میاد این فیلم یا «ماهی و گربه» با سلیقه شما جور نیست. بقیه صحبتهای شما، قضاوتهای غیرمنصفانه است. مُکری ادای روشنفکری در نمیاره. تلاش میکنه موضوعاتی که ذهنش رو درگیر کرده (که تا حدودی هم پیچیده است)، به مخاطب منتقل کنه و خصوصا اینکه تشخیص ابهامات و برداشت ها رو به عهده بیننده میذاره.
نرگس شریفی
۳ سال پیش
با سپاس از شما برای ایجاد فضایی برای نقد این فیلم . که البته من نقدی ندیدم و شما فقط راوی چیزی بودید که مشاهده کردید و هیچ نتیجه ای نگرفتید . بنده فیلم هجوم را روی پرده سینما دیدیم همراه با یک سالن خالی از جمعیت . جدای از اینکه با فیلم ارتباط برقرار نکردم و با آن که اصلا قصدم نقد این فیلم نیست چون چیزی برای نقد وجود ندارد . بیشتر روی صحبتم با شما و دوستان دیگه ای ست که به تازگی بجای نقد صحیح برای بهبود سینمای ایران از واژگانی مانند مخاطب عام استفاده میکنند برای توجیح و خاص نشان دادن خود. حرف شما من را به یاد داستان لباس نامرئی پادشاه انداخت که اگر کسی آن را نمیدید .... . لطفا به شعور مخاطبان توهین نکنید .
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
هومن نشتائی
۹ دقیقه پیش
خانم شریفی با عرض احترام باید بگم که جدا شدن دو دسته خاص و عام هیچوقت به ضرر سینما نبوده. و هیچکس با جدا سازی این دو گروه قصد توهین به کسی را نداشته. و قرار گرفتن در گروه مخاطب عام توهین نیست. در غیر این صورت حرف های شما و مثالی که زدید بیشتر توهین محسوب می شود. همیشه گفتم که پسند این سبک فیلم ها به سلیقه مخاطب باز می گردد.، که اگر فیلمی بود که عمده مردم از آن لذت ببرند ، بدون شک در سینمای هنر و تجربه اکران نمی شد. من گفتم که فیلم نظر عمده مخاطبان را جلب نمی کند اما این به منزله توهین به شعور کسی نیست. و ارتباط برقرار نکردنتان با فیلم را بر پایه بد بودن فیلم نگذارید.
هومن ک
۳ سال پیش
با تشکر از گروه تهیه تولید و کارگردان فیلم. حضور فیلم هجوم در سینمای ایران یک افتخار ملی است چراکه هنوز در کشورمان فیلمی ساخته می شود که فروش گیشه برایش اولویت نیست. سینما رفتن فقط به معنی سرگرم شدن نیست و گروهی از مردم به سینما می روند تا آگاه شوند. سینما برای اندیشه ، هنر و متخصصان نیز هست. پس اگر از دیدن چنین فیلمهایی احساس لذت نمی کنید، طبیعتا به دلیل نوع سینمایی است که شاهد آن هستید و برای درک و در نتیجه لذت بردن از داستان چنین فیلمهایی، نیازمند به صبر، بازبینی دوباره فیلم و همچنین ماندن با فیلم تا ساعتها بعد از خروج از سالن هستید. رمزگشایی و بازسازی ذهنی دوباره فیلم ، وظیفه مخاطب این نوع سینماست، هم صبور باشید و هم محقق تا از حضور چنین سینمایی دلگرم شوید. البته تعاریف بنده برای بدون نقص قلمداد کردن فیلم هجوم نمی باشد. چراکه هنوز بعد از ۴ ساعت از پایان فیلم ،هنوز به نقصهای فیلم در ذهن خود نپرداخته ام و همچنان از داستان پر رمز و راز و آنچه روایت شد خرسندم .
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
مهرداد ر
۷ ماه پیش
سلام واقعا به نظر من شهرام مکری یکی از نوابغ سینمای ایران است و هردو فیلم ماهی و گربه و هجوم، علاوه بر تکنیک های دشوار در ساخت و فرم ( از جمله تک پلان بودن)، از نظر محتوا هم سال های سال از سینمای ایران پیش است و در مجموع به نظرم در مورد شهرام مکری نی توان گفت: ترکیب نبوغ و جسارت
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
مهرداد ر
۹ دقیقه پیش
👍👍
محمد یزدانی
۶ ماه پیش
بسیار فیلم مسخره ای بود اقای مکری استاد داستان های بی سر و ته و بی محتواست این فیلم جز سکانس پلان بودنش هیچی نداشت ببشتر به تاتر شبیه بود تا فیلم ، ساختارش دقیقا چی بود قصه چی میخواست بگه؟ خسته کننده نبود؟ اتفاقا ادمو عصبی میکرد صد رحمت به سینمای تارکوفسکی
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
شهاب تیمورنژاد
۵ ماه پیش
اگر بخواهم در نقد فیلم چیزی بنویسم مطمئنا طولانی خواهد بود، بنابراین نقد نخواهم کرد و فقط به اعلام نظر بسنده خواهم کرد. دکوپاژ، نورپردازی، طراحی لباس و مسائل تکنیکی در این فیلم تا حدودی قابل قبول هستند .... فیلم بخاطر همین نکات تا حد زیادی قابل نگاه کردن است، من البته آقای مکری رو شخصا نمیشناسم و مصاحبه ای از ایشون نخوندم اما در کل داستان فیلم فاقد حذابیت و ترکیبی نچندان لذت بخش از المان های موجود در فیلم های دیوید کراننبرگ و بهرام بیضایی و داستان های ادگار آلن پو و امثالهم ارائه میدهد که متاسفانه نه داستانی منسجم برای روایت کردن دارد و نه حرفی مشخص برای گفتن که شاید تنها در انتقال احساسات متناقض موفقیتی جزیی داشته باشد. فیلم نهایتا از جزییات فضاسازی طولانی ابتدای اثر تنها استفاده ای حداقلی میبرد بگونه ای که غیر از تعابیر مربوط به زمان و مکان و بتعبیری شرایط حساس کنونی که بعید است مد نظر صاحب اثر بوده باشد -اسپویلر آلرت- (مریض شدن جامعه در تاریکی رسانه و پنهان کردن خونخواری و تقدیم کردن خون و رسیدن به طغیان -البته اینها رو در چند دقیقه اول فیلم توضیح میده و خیلی وارد نشدم) . باتشکر ... در ضمن غلط های دیکته ای تعمدی و برای نگاذس ساده تر هستند
خطر لو رفتن داستان
پاسخ:
شهاب تیمورنژاد
۹ دقیقه پیش
اجازه ویرایش که نمیده سایت، میخاستم جمله آخر رو تصحیح کنم، خلاصه فضاسازی جالبش خیلی بکارش نیومد.... غیر اینکه بخاد بگه در زمان و مکان خاصی هست.
قاسم حیاتی
۲۳ روز پیش
به نظرم اینم مثل بقیه فیلمای ایرانی نه سر داشت ونه ته .هیچی ازش نمیشه فهمید
خطر لو رفتن داستان
پاسخ: