یادداشتی بر فیلم آنت, Annette, موزیکال یک آوانگارد فرانسوی

۲ ماه پیش

۹ شهریور ۱۴۰۰

کاراکس درست برعکس عمل میکند، هرآتچه از کلاسیک ها و هالیوود میداند در غالب سینمای آشنای خودش نشانمان میدهد…

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

درباره زندگی یک کمدین استندآپ با نام «هنری» و یک خواننده شناخته شده بین‌المللی به نام «آن» است که تولد فرزند نخست آن‌ها به نام «آنت» که دختری موموز با سرنوشتی استتثنائی است، زندگی آن‌ها را دستخوش تغییر می‌کند.

نمیدانم چرا ولی از فیلم خوشم اومد، برعکس تمام نظرهای منفی که خواندم و دیدم، با اینکه اصلا اصلا موزیکال دوست ندارم و شاید یکی دوتا از معروفترین های سینمایی را دیده باشم، ولی... آنت کاراکس را دوست داشتم، فضاسازی سرد و عجیب اش و دور از دسترس بودن... انگار آدمهایش جای دیگری بودند شاید درست شبیه 

#theloversonthebridge  این بیگانگی و عجیب بودن شان در و جالب انکه واقعی اند و در عین ملموس بودن برایم غریبه.

انتخاب ژانر و تغییر پیش فرض های ذهنی مخاطب این روزها باب سینماست و کاراکس زیرک هم خوب از عهده اش برآمده، اصلا دیدن فیلمی از یک کارگردان که سینما دیده و سینما میفهمد برای قحطی این روزها شفاست، فهمیدنی که نه مثل #وودی_آلن ساده ترین ارجاعات را به اسطوره‌های موج نویی بزند و فکر کند عجب ارجاعاتی!

منظورم فیلم اخیر بچه گانه اش است:

#rifikinsfestival 

کاراکس درست برعکس عمل میکند، هرآتچه از کلاسیک ها و هالیوود میداند در غالب سینمای آشنای خودش نشانمان میدهد، از لنگ زدن شخصیت مرد به هر دلیلی، تا نقاب زدن شخصیتها روی صحنه (#موتورهای_مقدس) و عاشق بودن…

انتخاب یک عروسک به جای کودک و جن و پری شدن روایت جالب است تا آنجا که نتیجه‌گیریهای منطقی نکنی و پایان فیلم‌ات را شبیه هالیوودیهای دزد و پلیس تمام‌… البته که فکر میکنم #کاراکس در اکثر پایان بندی‌ها به غیر از موتورهای مقدس خیلی ساده و روتین تصمیم میگیرد. و اینجا از نگاه من، به شدت باعث شکست و ضعف فیلم میشود.

انگار تمام آنچه ساخته‌ای با تصمیم موذیانه پدر برای پول درآوردن و‌کشتن عاشق سابق تبدیل به یک تریلر جنایی #بیلی_وایلدر وار میشود، که البته نه بیلی وایلدر بد است نه تریلر جنایی اما تا اینجا من یک عاشقانه موزیکال رنجور شبه موج نویی دیده‌ام….


جز فضاسازی، بازی بینظیر #آدام_درایور که انگار بعد از #پترسون #جارموش و البته #داستان_ازدواج #نوآ_بامباک جای خودش را توی سبنما باز کرده، 

ژانر برایم جذاب است،

ژانری که کمتر کسی فکرش را میکند یک آوانگارد فرانسوی سراغش برود.


نقدهای مرتبط با این اثر

هدی مقدسی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
بازی مرکب (Squid Game)
این است قدرت رسانه، بیرحم تان میکند و هر آنچه میخواهد درست توی ساعتهای تفریح‌تان از شما می‌سازد. یک لشکر بی‌رحم به وسعت جهان که نیازی به فکر کردن ندارد!ادامه مطلب
تنت (Tenet)
دو ساعت و‌اندی فراز و‌نشیب و بالا و پایین فقط برای گفتن تک دیالوگ reality نیل کمی زیاده‌روی به نظر می‌رسد.برای زمانی که یک ویروس کوچک که کل حجمش قد قاشقی هم نمیشود و کل دنیا را زیرو کرده و هیچ چیز از نتایج جنگی در وسعت جهانی کم ندارد.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده