نقد فیلم یک مکان ساکت 2, A Quiet Place 2, الهامی هوشمندانه از پاندمی کرونا

۶ ماه پیش

۱۱ خرداد ۱۴۰۰

پیتر بردشاو

امتیاز منتقد به این اثر: ۸ از ۱۰

چیزی که این فیلم را جالب می‌کند، نمایش یک وضعیت آخرالزمانی است که در مدت کوتاهی جامعه‌ی انسانی را وحشت زده کرده و در حالت زندگی استعماری و مغلوب قرار گرفته است. انسانها یک پله پایین‌تر به موجوداتی وحشی تبدیل می‌شوند که بی‌صدا یکدیگر را به جنب و جوش می‌اندازند. کمی شرم آور است که فیلم برای هنرنمایی «امیلی بلانت» که خیلی عالی است، وقت زیادی نمی‌گذارد.

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

این فیلم در ادامه فیلم «یک مکان ساکت» (A Quiet Place 1) ساخته شده است. در پی وقایعی که در خانه رخ داد، خانواده ابوت مجبور به ترک خانه و روبرو شدن با محیط ترسناک و ناشناخته‌ی بیرون هستند. آن‌ها در این مسیر متوجه می‌شوند که موجوداتی که با صدا شکار می‌کنند، تنها خطری نیست که با آن مواجه می‌شوند و خطرات دیگری نیز در انتظارشان است...

 ترجمه اختصاصی سلام سینما

قسمت اول فیلم «یک مکان ساکت»، بیشترین فریاد خاموش گوشخراش قابل تصور را در خود داشت. این اثر از جان کرازینسکی نویسنده و کارگردان ممکن است تمام تمرکز و وحشتی که مطلوب است را نداشته باشد در حالی که  الهام گرفتن او از «پارک ژوراسیک»، «آرواره‌ها» و «بیگانه»، مسلماً این بار واضحتر است. قسمت دوم این اثر واقعا هیجان‌انگیز و جذاب است. 

با یک سکانس هیجان‌انگیز در ابتدای فیلم «یک مکان ساکت» که مانند یک شوک طوفانی اولیه عمل می‌کند، ترس و وحشتی را به تصویر می‌کشد که سیاره زمین را فرا گرفته است در حالی که ما توسط این جانداران نابینای ترسناک که شنوایی فوق‌العاده آنها بدین معنی بود که انسان‌ها فقط با ساکت ماندن می‌توانستند زنده بمانند، مورد حمله قرار گرفتیم و کوچکترین سر و صدا باعث قتل عام و کشتار می‌شد. 

«یک مکان ساکت 2»، این وضعیت را به عنوان روایتی کاوش‌گرانه مورد استفاده قرار می‌دهد با برخی از روش‌ها کابوس کسانی که از پناهگاه خود بیرون می‌روند و کسانی که در پشت باقی مانده‌اند، قطع می‌کند. در ابتدا خطوط دو طرفه داستان به طور مبتکرانه تصویر و ایده‌های حیله گرانه در کنارهم خلاصه شده‌اند . بعضی ترس‌های پرشی وجود دارند که باعث شدند من سرجایم با یک جیغ به عقب پرت شدم. ما به طور موثری از همان جایی که فیلم متوقف شده شروع می‌کنیم. 

لی (کرازینسکی) دیگر با ما نیست (مرده است) و همسرش اِولین (امیلی بلانت)،پسرش مارکوس ( نوآ جوپ) ، دختر کم‌شنوایش ریگان (میلیسنت سیمونرز) و نوزاد جدیدشان را ترک کرد، منبع احتمالی فریادهای مهلک است که باید تحت تأمین اکسیژن قرار گیرند این خانواده در برابر دوست و همسایه سابقشان اِمِت (سیلیان مورفی) هیچ شانسی نداشتند.

وقتی ریگان باهوش و زرنگ فهمید که ممکن است جامعه‌ای از آنجا وجود داشته باشد که راهی برای زندگی بدون ترس پیدا کرده‌اند ، به طور مخفیانه بیرون می‌رود تا برای پیدا کردن آنها تلاش کند و اولین بیچاره، امت دلخور و کینه ای را تشویق می کند که او را دنبال کند و او را در امان نگه دارد در همین حال پیش مارکو و نوزاد خواهد ماند و داستان دو طرفه به طور موازی آغاز می‌شود.

چیزی که این فیلم را جالب می‌کند، نمایش یک وضعیت آخرالزمانی است که در مدت کوتاهی جامعه‌ی انسانی وحشت زده کرده و در حالت زندگی استعماری و مغلوب قرار گرفته است که یک پله پایین‌تر به موجوداتی وحشی تبدیل می‌شوند و بی‌صدا یکدیگر را به جنب و جوش می‌اندازند. کمی شرم آور است که فیلم برای هنرنمایی «امیلی بلانت» که خیلی عالی است، وقت زیادی نمی‌گذارد. 

من تعجب می‌کردم که آیا کرازینسکی فکر نمی‌کند که ترس‌هایی به سبک Battleship potemtin برای آن کودک کوچک آسیب‌پذیر باشد؟ شاید تصور می‌کرد که این خیلی واضح است، اما «سایموند زیک» بازیگری عالی و توانمند است. او جسورانه و با اعتماد به نفس، خودش را در برابر هیجان‌های اولیه‌ی «مورفی» کنترل کرد.

منبع: گاردین

مترجم: وحید فیض خواه


نقدهای مرتبط با این اثر

پیتر بردشاو
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
بادیگارد همسر مزدور (The Hitman's Wife's Bodyguard)
برای افزودن اضطراب به شخصیت مایکل، او در مقام مقایسه با ناپدری خود که یک محافظ باسابقه افسانه ای است قرار می گیرد و دچار احساس حقارت شخصیتی می شود: این موضوع پتانسیل ایجاد یک کمدی عالی را دارد که کاملاً در این قسمت هدر رفته است. بعضی سکانسهای واقعا خنده دار در فیلم وجود دارد، اما لطفاً به من بگویید که ما در سال 2023 منتظر فیلمی تحت عنوان "بادیگارد مادر زن یک آدمکش" نیستیم!ادامه مطلب
کسانی که آرزو دارند من بمیرم (Those Who Wish Me Dead)
در مجموع «کسانی که آرزو دارند من بمیرم» را می‌توان اثری شجاعانه و قدرتمند دانست که فاصله‌ی زیادی با «جایی برای پیرمردها نیست» اثر «برادران کوئن» ندارد. تصادفاً از نقش‌آفرینی کلانتر لاغر اندام و مسن فیلم با بازی «دیوید هایت» در سکانسی که هنگام خوردن صبحانه شروع به نصیحت «ایتن» می‌کند، لذت بردم. و همچنین پیش‌درآمدی درباره‌ی «گیلن» و «هولت» در نقش دو قاتل می‌تواند بلیط برنده‌ی «کسانی که آرزو دارند من بمیرم» باشد.ادامه مطلب
پیتر بردشاو
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
مالکوم و مری (Malcolm & Marie)
موضوع اصلی «مالکوم و مری» اعتبار است و اینکه چگونه این فضیلت ضروری توسط کسانی که تخصص و دانش کافی درباره‌ی موضوعات مورد ادعای خود را ندارد ولی تصور می‌کنند که تفکرات و سر و صداهای بی‌پایه‌ی آنان است که اصالت دارد، لطمه می‌بیند. این فیلم درباره‌ی نیاز و احترام به صحت و اعتبار است. این نکته‌ای زیرکانه درباره‌ی «مالکوم و مری» است. مهم نیست که سکانس نقد فیلم «مالکوم» معتبرترین چیز درباره‌ی آن فیلم است اما این بخشی از هوشمندی و اجرای شجاعانه‌ی فیلم...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده