یادداشتی بر فیلم عشق و دوستی, love and friendship, کیت بکینسیل یک لذت جوی موذی

۵ سال پیش

۲۸ خرداد ۱۳۹۵

کیت بکینسیل و کلویی سونی یک بار دیگر به ویت استیلمن، کارگردان پیوستند تا اقتباسی طنزآلود از رمان قدیمی "لیدی سوزان" اثر جین آستن خلق شود

کارگردان : ویت استیلمن
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

در قرن 18ام، خانمی جذاب و پاک دامن به نام لیدی سوزان از روش های غیر مستقیمی استفاده می کند تا قلب رجینالد دکورسی را به دست آورد.

ویت استیلمن، متخصص وقایع نگاری در مورد جوانان مرفه، برای ساخت اولین فیلمش از دوران قدیم، عشق و دوستی (Love & Friendship) از رمان کوتاه "لیدی سوزان" جین آستن اقتباس کرده است. این ماده ی خام برای سازنده ی کمدی های خوش ساخت متروپولیتن ( Metropolitan)، بارسلونا (Barcelona) و جدیدترین آنها، دوشیزه ها در رنج (Damsels in Distress) از تناسب کامل برخوردار است. این بار استیلمن گروهی از قهرمانان زن تحصیلکرده و با فرهنگ را در دنیای آداب و رسوم و عشق های یک طرفه ی جین آستن به نمایش گذاشته است.

کیت بکینسل که قبلاً هم در فیلم آخرین روزهای دیسکو (The Last Days of Disco) ساخته ی همین کارگردان حضور داشته بدون هیچ زحمتی نقش اول این فیلم یعنی لیدی سوزان ورنون، یک بیوه ی زیبا و دسیسه گر را برعهده گرفت: همسر برادر شوهر او، خانم کاترین ورنون (با بازی اما گرین ول) او را "نابغه ای از جنس شیطان" و "یک افعی در باغ عدن" خطاب می کند.

در آغاز داستان، لیدی سوزان به طور موقت در عمارت بزرگ و ییلاقی بستگان شوهر مرحومش در چرچیل اسکان می یابد به این نیت که از طریق ازدواج با برادر جوان و خوش قیافه ی کاترین، رجینالد دوکورسی (با بازی خاویر ساموئل) آینده اش را از نظر مالی تضمین کند. نقشه های او البته با ورود غافلگیر کننده ی دخترش، فردریکا (با بازی مورفید کلارک)، دختری کمرو که به تازگی از مدرسه فرار کرده، خنثی می شوند. لیدی سوزانِ همواره توطئه گر که حضور فردریکا را تهدیدی در برابر دلبری هایش در مقابل رجینالد حس می کند، ترتیبی می دهد که دخترش مورد عشق و محبت سر جیمز مارتین (با بازی تام بنت که به خوبی صحنه را از آن خود و توجه تماشاگر را به خود معطوف می کند) قرار گیرد. جیمز مارتین مردی مسن است که نمی تواند جلوی زبانش را بگیرد (کاترین او را "کمی پرحرف " توصیف می کند).

تنها فرد مورد اعتماد لیدی سوزان، دوست صمیمی امریکایی اش، آلیشا جانسون (با بازی کلویی سونی) است؛ کسی که لیدی سوزان همه نقشه هایش را با او در میان می گذارد. سونی که آخرین بار در آخرین روزهای دیسکو در مقابل بکینسل به ایفای نقش پرداخته، در اینجا نقشی کم رنگ تر از آنچه که در آن کمدی کلاسیک داشته به او محول شده. هنوز هم دیدن این جفت در کنار هم روی پرده آنهم پس از 18 سال لذت بخش است.

تماشای بکینسیل در این کاراکتر بسیار بامزه و سرگرم کننده است؛ کاراکتری که هیچ خصوصیت قابل استخراجی ندارد بجز قدرت حیله گری برای بدست آوردن چیزی که می خواهد. نمی توان لیدی سوزان را بخاطر لذت آشکاری که از دورویی اش می برد، دوست نداشت. انرژی اش مسری است.

فیلم استیلمن علیرغم ظواهر قدیمی اش هرگز تصنعی به نظر نمی رسد آن هم تا اندازه زیادی به لطف قهرمان مدرن نشاط انگیزی که هیچ کس را به اسارت نگرفته و بابت رفتار توطئه گرانه اش عذرخواهی نمی کند. هنگامی که لیدی سوزان با جدیت می گوید "حقایق چیزهای وحشتناکی هستند"، نمی توانیم جلوی خنده خود را بگیریم.

 

مترجم: اعظم ابراهیمی


نقدهای مرتبط با این اثر

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده