ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

یادداشتی بر فیلم شبی که ماه کامل شد, Night of the Full Moon, شبی که ماه دیده نشد!

سید رضا مهدوی
۱۹ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

چهارمین فیلم بلند سینمایی نرگس آبیار، شبی که ماه کامل شد اثری است که حول محور یکی از چالشی¬ترین موضوعات دو دهه اخیر کشور پرداخته، اثری که شاید نتوانسته حق مطلب را ادا و در مرحله فرمیک گیر کرده است.

  

چهارمین فیلم  بلند سینمایی نرگس آبیار، شبی که ماه کامل شد اثری است که حول محور یکی از چالشی­ترین موضوعات دو دهه اخیر کشور پرداخته، اثری که شاید نتوانسته حق مطلب را ادا و در مرحله فرمیک گیر کرده است.

این اثر در واقع نگاهی عاشقانه و از درون خانواده یکی از مهمترین اعضای این گروه به موضوع گروهک­ تروریستی جند الله است که در سطح اثری عاشقانه باقی مانده و به اثری ایدئولوژیک تبدیل نمی شود!

از لحاظ فرمی شبی که ماه کامل شد را می­توان بجز برخی از سکانس های اضافی اثری کم نقص و پر کشش محسوب کرد، فیلمی که مخاطب را با خود همراه و احساسات وی را بر می انگیزد؛ میزانسن های جذاب، گریمی باور پذیر و کم نقص و بازی های خوب بازیگران که به سه سیمرغ در این موضوع برای فیم منجر شد و از همه مهمتر حضور در مناطقی که اصل ماجرا در آنجا رخ داده ، همه و همه به پر کشش شدن اثر کمک می کند و از آن اثری قابل قبول می سازد. 

اما از لحاظ روایت، این فیلم دارای مشکلات عدیده ای است که برخی مربوط متن آن یعنی فیلم شبی که ماه کامل شد است و برخی دیگر به فرا متن آن یعنی پدیده­ی گروه تروریستی جند الله، عبدالمالک ریگی و برادرش عبدالحمید ریگی شخصیت اصلی داستان مربوط است. 

از لحاظ فیلم نامه اکثر شخصیت های فیلم پرداخت درستی نشده اند این اتفاق در حالی رخ داده که مخاطب یک پیش آگاهی نسبی در مورد برخی از شخصیت ها و افکار و اعمال آنها دارد و منتظر روایتی داستانی و آن هم از درون این جریان است، انتظاری که نه تنها محقق نمی شود بلکه گاهی با دگرگونی و سرگردانی نگرش­ها همراه است. مخاطب علت سادگی بیش از حد فائزه و برادرش را نمی فهمد! غم و اندوه غم ناز و بیش از آن انفعال وی را متوجه نمی شود و چندین سوال دیگر که اثر در ذهن مخاطب بدون جواب باقی میگذارد.

از نگاهی دیگر شبی که ماه کامل شد نمی تواند جوابی قانع کننده از سیر تطور عبدالحمید از یک جوان فروشنده کالای آرایشی بهداشتی  به یک تروریست خطرناک را دریافت کند؛ جوابی که شاید فیلم آن را رودرواسی و یا نوعی حس قومی و قبیله ای نسبت به برادر کوچکتر نشان می دهد. که اگر اینطور است چرا نسبت به مادر، دایی و همسر خود این حس را ندارد. نگاه فیلم به موضوع کشتار و تروریسم به نحوی است که گویا عبدالحمید در حال نوعی بازی کامپیوتری است! و برای خلاص شدن از جهنم خاورمیانه و کشور های اسلامی و رفتن به مرحله زندگی کردن در اروپا بایستی چند نفر دیگر را بکشد! و چیزی که در آن اهمیتی ندارد قربانیان این حملات است.

سوالی دیگری که در اینجا مطرح است این است که این فیلم چرا نقش سرویس های جاسوسی بیگانه، علمای تکفیری، شبکه های ماهواره ای و دیگر عوامل در بروز این پدیده­ی شوم افراط گرایی را یا نادیده گرفته شده و یا بسیار کم رنگ دیده است!

نرگس آبیار در شبی که ماه کامل شد در واقع اثری خوش فرم با موضوعی فرعی از دل جریانی هولناک ساخته که در این اثر آنچنان خبری از رعب وحشت حاکم بر جامعه هدف این گروه تروریستی نیست، نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی بیشتر نظاره گر موضوع­اند تا تاثیر گذار در آن! و در کل پرداخت ناقصی از این ماجرا است؛ اما این اثر را فارغ از موضوع میتوان اثری خوش ساخت و تاثیر گذار دانست. فیلمی چشم نواز که می تواند بدون ایجاد هیچ گونه تنشی جایزه جشنواره ها را درو کند.

در پایان شاید بتوان گفت پدیده گروه­های تروریستی را فقط خانم آبیار میتواند این چنین زنانه و لطیف روایت و از دل آن جهنم سوزان ملودرامی عاشقانه با پایانی دراماتیک خروجی بدهد. اثری که با تمام کاستی­ها فیلمی شجاعانه در عصر مطرب ها و رقاص ها در سینمای ایران است. 

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است