نقد فیلم پوست, skin, دو راهی آراز

۲ سال پیش

۲۴ بهمن ۱۳۹۸

امیررضا صفائی تبار

امتیاز منتقد به این اثر: ۱۰ از ۱۰

اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

فیلم پوست اولین فیلم بلند برادران ارک است. برادرانی که پیش تر با ساختن فیلم کوتاه حیوان در فستیوال های خارجی درخشیدند. موضوع فیلم درباره ی طلسم و جادو است که در شهر تبریز روایت می شود. و زندگی مادر و پسری در روستایی دور افتاده در تبریز روایت می کند.  پی رنگ اصلی فیلم درباره ی موضوع جادو و خرافات آن است. فیلم حول محور اهالی روستا می چرخد . آراز شخصیت محوری فیلم با مادرش دچار کشمکش است او معتقد است مادرش باعث نرسیدن او به مارال شده است. خرده پی رنگ های مهم فیلم آراز و مارال است. و عشق بین ابراهیم و دختر قهوه چی . فیلم بین توهم و واقعیت است.قاب بندی های زیبای فیلم یکی از نکات مثبت کارگردانی است .مولفه های اصلی فیلم در حیوان را در فیلم پوست مشاهده می کنیم. استفاده از حیوانات بومی که در فیلم حیوان دیدیم این جا نیز می بینیم. برادران ارک توانستند به خوبی زیست و دین خود به شهر تبریز را ادا نمایند. موسیقی به فضای فیلم کمک زیادی می کند. تدوین در خدمت فیلم است. ترس و دلهره را در فیلم می بینیم. اوج شاهکار کارگردانان در پرده ی دوم ان است. پر از استرس و تعلیق را مشاهده می کنیم. مسئله ی عشق و نرسیدن به خوبی پرداخت شده است. در فیلم می بینیم که عشق می تواند هر گونه مانعی را کنار بگذارد . لانگ شات های درست و استفاده از اینسرت و کلوز اپ های مناسب از خوبی این فیلم است. این فیلم به هیچ وجه مخاطب را خسته نمی کند. ریتم بسیار خوبی دارد . با وجود این که زبان فیلم ترکی است ولی ما همه با کارکترها همدردی می کنیم . حتی به کارکتر مادر آراز هم حق می دهیم که نگران فرزندش باشد . آراز در راه رسیدن به مارال دچار تعلیق می شود انتخاب بین مادر و یا عشق  . این مسئله  انتخاب بین مادر یا عشق تا پایان ما را درگیر خود  می کند. و حتی آراز با پدر مارال نیز دچار کشمکش می شود و درام به خوبی جلو   حرکت می کند.  حتی کارکتر فرعی ابراهیم از شجاعت و مصمم بودنش خوشمان می اید. از مزایای این فیلم این است که با وجود این که هیچ بازیگر مطرح سینما در آن حضور ندارد ولی بازی تمامی کارکترها درخشان است. بازیگران بومی فیلم تاثیر زیادی در باور پذیری فیلم دارند. استفاده ازنورپردازی درست فیلم از نکات خوب فیلمبرداری آن است.  در کل می توان آینده بسیار روشنی برای برادران ارک متصور بود و این فیلم می تواند جهشی بالا در اولین گام فیلم بلند آن ها باشد. 


نقدهای مرتبط با این اثر

امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تی تی (TiTi)
ابراهیم فیزیک دان برجسته است که دچار تومور مغزی شده و به علت علاقه زیاد به فیزیک از همسرش جدا می شود و ماجرای گم شدن برگه ها سرنوشت او ، تی تی پرستار بیمارستان و همه تغییر می دهدادامه مطلب
گیج گاه
مشکل اصلی فیلم روایت بندی ضعیف ان است و صرفا تنها بار درام فیلم با چاشنی طنز میخواهد جلو ببرد . برخی از پلانهای فیلم قابل باور نیست این که چطور یک معلم همزمان معلم و مربی وشو است و گاها برای نیاز به پول داشتن حاضر است بدلکار فیلم شود .ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده