یادداشتی بر فیلم پرندگان, The birds, (نقد کوتاه)

۱۰ ماه پیش

۲۲ بهمن ۱۳۹۹

عرشیا برجعلی

امتیاز منتقد به این اثر: ۱۰ از ۱۰

پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!

کارگردان : آلفرد هیچکاک
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

هجوم پرندگانی وحشی و تلاش برای بقا

 پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند، یعنی «پرنده»، آری! ساده فیلم ساختن، سخت ترین کار در سینما است و هیچکاک برای بار چندم این کار را به بهترین شکل ممکن انجام داده است. شروع فیلم نویدی از یک فیلم ترسناک نمی دهد چرا که هیچکاک قصد دارد ذره ذره مخاطب را به ژرفای رعب برده و هرچه فیلم بیشتر جلو می رود تماشاگر نیز ناچار است در فضا و پیرنگ فیلم، غرق شود و تا پایان، نخواهد توانست از آن دست بکشد. دوری زیبا و عامدانه هیچکاک از نماد و ارائه یک سینمای اوبژکتیو این بار نیز کاملا مشهود است، وی هیچ یک از شخصیت ها و مهم تر از آن پرندگان را در پوسته پوشالی نماد نمی گذارد و در طول فیلم هرگز نخواهیم فهمید دلیل واقعی هجوم پرندگان چیست، نه از رادیو و نه به شکل محسوسی از دیگر نقاط فیلم، تنها مفهومِ، نه نماد، قابل برداشت این است که «ملانی»، که از همان ابتدای فیلم همراه با پرندگان به تصویر کشیده می شود، این بار نیز با ورود خود، پرندگان را به آن دهکده می آورد، در همین بین لازم به ذکر است که استاد نمای معرف، یعنی هیچکاک، این بار نیز با همین تکنیک شهر شلوغ ابتدای فیلم و دهکده آرام، که مصداق همان آرامش پیش از طوفان است، را به خوبی با چند نما به سرعت و دقت به مخاطب می شناساند. شخصیت پردازی هیچکاک توام با فضاسازی بی نقصش، آنقدر دقیق و کافی است که مخاطب را از قله همزادپنداری فراتر برده و هنگامی که پرندگان به پرسوناژ ها و محیط هجوم می آورند گویی به مخاطب حمله می کنند. لحظات پایانی فیلم اما آنچنان خوب است که نفس کشیدن مخاطب در آن قدم زدن های نهایی میچ در میان پرندگان، امری است بسیار دشوار. لحظه پایانی که درِ ماشین بسته می شود، گویی آب سردی بر روح تماشاگر ریخته می شود اما کماکان تا زمان نمایان شدن تیتراژ پایانی، با آن نما و میزانسن شاهکار، نمی توان از فیلم چشم برداشت و باور کرد که هیچکاک و پرندگانش دست از سر مخاطب برداشته اند.


نقدهای مرتبط با این اثر

اخبار جهان (News of the World)
به‌قول‌معروف «آن چه از دل برآید، لاجرم بر دل نشیند». جدیدترین ساخته «گرینگرس» یک وسترن انسانی، خوب و دل‌نشین است که دل‌تنگی عاشقان کهن‌ترین ژانر سینما را در سال‌های پر تروکاژ و فریب سینمای جهان، برطرف می‌کند. News of the World «اخبار دنیا» فیلمی است شریف که سینما داشته و «انسان» و «رابطه» می‌فهمد. فیلمی که مقاومت در برابر دوست داشتن و لذت بردن از آن کار دشواری است و می‌توان بارها آن را دید و لذت برد.ادامه مطلب
عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پدرخوانده (The Godfather)
سالیان سال از پیدایش سینما می‌گذرد و دراین‌بین، نوابغ زیادی شاهکارهای فراوانی را خلق کرده‌اند. در بین تمام این آثار هنری، تعداد قلیلی را می‌توان یافت که نمادی از سینما باشند، فیلم «پدرخوانده» بی‌شک یکی از این فیلم‌ها است. این فیلم، نمود شکوه در بستر سینما و همچون پروازی به اوج عظمت هنر هفتم است، پروازی نه آن‌قدر بلند که باورپذیر نباشد و نه آن‌قدر کوتاه که دانستن این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما را به تصوری دور از ذهن تبدیل کند.ادامه مطلب
عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
منک (Mank)
کاپیتولاسیون دهه سی آمریکا، از سلاح‌های مختلفی برای پیروزی استفاده می‌کند، اعم از جمهوری خواهی شعاری، محافظه کاری دکوری، پوپولیسم جعلی و در نهایت هالیوود سفارشی. این جمله، آن چیزی است که در جدیدترین ساخته «دیوید فینچر» آشکار و نهان است و در گوشه گوشه فیلم، تأمل و تفکر مخاطب را به خود وا می‌دارد. فیلمی که در خلاصه داستان آن، نام فیلم همشهری کین آمده اما این فیلم و اورسن ولز، پلی هستند که کارگردان به وسیله منکیه ویچ، شخصیت اصلی، آن را ساخته تا...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده