نقد فیلم بیدار شو آرزو, نعمت بیداری را درک کنیم!

۳ سال پیش

۶ تیر ۱۳۹۷

هومن نشتائی

امتیاز منتقد به این اثر: ۶ از ۱۰

قبل از هر چیز، اکرانِ «بیدار شو آرزو» ما را به این فکر وا می‌دارد که چه حادثه‌ای باید رخ دهد تا فیلم‌های توقیفی اکران شوند؟ یعنی ما باید منتظر حادثه‌ای مانند زلزله باشیم که به فکر بیفتند که یک فیلم صلاحیت اکران را دارد یا ندارد؟ این فیلم مگر چه نکته‌ی مهمی داشت که در زمان زلزله بم اکران نشد و حالا بعد از 13 سال، بعد از زلزله کرمانشاه اکران می‌شود؟ شاید اکران همین فیلم 13 سال پیش می‌توانست مردم و مسئولین را آگاه‌تر کند، که زمان زلزله کرمانشاه...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

فیلم «بیدارشو آرزو» داستان آموزگار جوان روستایی در حاشیه شهر بم را روایت می کند که پس از بیرون آمدن از زیر آوار پی می برد همکارش جان سپرده است، او به سوی شهر راه می افتد تا برای اهالی کمک بیاورد، ‌اما با رسیدن به شهر ناباورانه درمی یابد که فاجعه اصلی در آنجا روی داده و از هر گوشه و کناری فریاد شیون و زاری و درخواست کمک بلند است؛ وی در بیمارستان ویران و پر از مجروح و کشته به روحانی برمی خورد و به توصیه و راهنمایی او به گورستان شهر رفته و به کار غسل دادن زن ها و دفن آن ها می پردازد. مردی زندانی که در اثر ویرانی زندان خود را به شهر رسانده، برای غسل دادن زن، مادر و فرزندش «آرزو» از او کمک می خواهد.

قبل از هر چیز، اکرانِ «بیدار شو آرزو» ما را به این فکر وا می‌دارد که چه حادثه‌ای باید رخ دهد تا فیلم‌های توقیفی اکران شوند؟ یعنی ما باید منتظر حادثه‌ای مانند زلزله باشیم که به فکر بیفتند که یک فیلم صلاحیت اکران را دارد یا ندارد؟ این فیلم مگر چه نکته‌ی مهمی داشت که در زمان زلزله بم اکران نشد و حالا بعد از 13 سال، بعد از زلزله کرمانشاه اکران می‌شود؟ شاید اکران همین فیلم 13 سال پیش می‌توانست مردم و مسئولین را آگاه‌تر کند، که زمان زلزله کرمانشاه هوشمندانه‌تر عمل کنند. انگار کیانوش عیاری فیلم‌هایش را برای آینده می‌سازد. ما هنوز منتظر اکران «کاناپه» هستیم. این فیلم در مدت بسیار کوتاهی بعد از وقوع زلزله بم ساخته شد و حداقل می‌توان به آن لقب یک فیلم قابل قبول را داد. اما چرا توقیف شد و حالا بعد از 13 سال، دیگر مشکلی برای اکران نداشت را نفهمیدیم. بسیاری از فیلم‌ها اهداف بزرگی دارند و می‌توانند از جهات مختلف به جامعه‌ی خود کمک کنند. متاسفانه امروزه کوتاه‌ترین مسیر برای اکران را فیلم‌های بی‌محتوا طی می‌کنند. ظاهرا باید منتظر حادثه بعدی باشیم.

بیدار شو آرزو با حادثه‌ای تکان دهنده شروع می‌شود و از همان ابتدا شخصیت‌هایش را در بحران قرار می‌دهد، و حالا ما شاهد دست و پنجه نرم کردن شخصیت‌ها با موانع هستیم. در این فیلم سعی شده تا با مخاطب رو راست باشند. همانطور که در ابتدای فیلم می‌بینیم، کارگردان از دغدغه خود و مشکل اصلی خود برای ساخت این فیلم می‌گوید. مخاطب را قانع می‌کند که فقط قرار نیست با چند صحنه دلخراش رو به رو باشید، زیرا این فیلم قصه دارد و ما با تعدادی بازیگر طرف هستیم. یکی از خوبی‌ها این فیلم همین است. کیانوش عیاری به ساده‌ترین شکل فیلم‌ش را نساخته و فقط اتفاقات را ضبط نکرده است، بلکه قصه ساخته است و سوژه‌های انسانی وارد قصه کرده است تا احساس به فیلم وارد شود و بیشتر به عمق فاجعه نزدیک شود.

با همراه شدن با این شخصیت‌ها، مخاطب با تمام جوانب این حادثه رو به رو می‌شود، که چگونه همه به دنبال کمک هستند و می‌فهمند شخصی دیگر بیشتر به کمک نیاز دارد، و حالا نمی‌دانند به چه کسی باید کمک کنند. نبود امکانات، نبود نیروی انسانی، دزدهایی که از هر موقعیتی سو استفاده می‌کنند، تلفات بالا و غیره و غیره نکاتی هستند که بعد از وقوع زلزله ما فقط درباره‌شان می‌شنویم، اما در این فیلم کمی می‌توان به عمق ماجرا راه پیدا کرد و اهمیت ماجرا را درک کرد. به همین دلیل بیدار شو آرزو فیلمِ مهمی است که باید مردم آن را ببینند. بیدار شو آرزو بیشتر از آنکه نکات سینمایی‌اش مهم باشد، نکات انسانی‌اش مهم است. این فیلم باعث می‌شود تا مردم معنای دیالوگ «خدا مرگ بده! صبر می‌خوام چیکار؟» را درک کنند، و شاید کسانی هم به فکر بی‌افتند.

از نکات ضعف این فیلم، از دست دادن ریتم در میانه فیلم است. آن‌جایی که فیلم حالتِ مستند پیدا می‌کند و فقط اتفاقات را به تصویر می‌کشد. این بخش از فیلم به شدت به ریتم فیلم آسیب می‌زند. از طرفی بازی ضعیف مهران رجبی، بسیاری از سکانس‌ها را غیر قابل باور می‌کند. ضعف‌های نورپردازی و فیلمبرداری هم با توجه به زمانِ کم ساخت فیلم، دور از ذهن نبود.

اهمیت این فیلم را باید درک کنیم تا ببینیم که چگونه زندانیانی که عمری از دیوراهای اطراف‌شان فراری بودند، از نداشتن سقفی بالای سرشان خسته شده‌اند به زندان پناه می‌آورند.


نقدهای مرتبط با این اثر

هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تنگه ابوقریب (The Lost Strait)
«بهرام توکلی» از کارگردانان نام آشنا که همیشه فیلم‌های بحث برانگیزی می‌سازد، حالا تنگه ابوقریب را ساخته است. فیلمی که خود جای بحثِ بسیاری دارد. از کارگردان و ترکیب بازیگری و تهیه کننده و سرمایه گذار گرفته تا موضوع و ژانر فیلم. اغلب فیلم‌های این کارگردان با واکنش خوبی مواجه شده، اما حالا باید ببینیم که آیا بهرام توکلی در ساختِ فیلم جنگی (که ساخت چنین فیلم‌ی از او انتظار نمی‌رفت) هم موفق بوده یا خیر؟ اولین چیزی که بعد از دیدن این فیلم می‌توان...ادامه مطلب
هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
توران خانم (مستند)
«مستند» همیشه ژانری در فیلم سازی بوده که مورد استقبال تعداد زیادی قرار نگرفته است و طرفداران کمی دارد. اما هنوز در سراسر دنیا علاقه‌مندان خود را دارد و تعدادی عاشقانه پیگیر مستندهای روز هستند و تعدادی عامدانه در حال ساخت مستند. یکی از آن افراد رخشان بنی اعتماد است، که در مستند سازی شهره است و در تمام کارهای داستانی‌اش نیز ردی از مستند پیدا می‌شود. ایندفعه دست به دست مجتبی میرتهماسب داده است و مستند «توران خانم» را کارگردانی کرده است. مستند...ادامه مطلب
هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
آن سوی ابرها (Beyond The Clouds)
مجید مجیدی، کارگردانی نام آشنا که فارق از هر چیز، هر فیلمی که بسازد، برای مخاطب کنجکاوی برانگیز است. شاید اولین و مهم‌ترین دلیل برای انتخاب «آنسوی ابرها» همین باشد. نشستن به تماشای فیلمی که از آن انتظار بالایی می‌رود. نشستن به تماشای اثری از کارگردانی که خیلی مواقع ما را شگفت‌زده کرده است. متاسفانه این فیلم دقیقا بر خلاف فیلم قبلیِ این کارگردان («محمد رسول اللّه»)، شرایط اکران مطلوبی ندارد. دلیل‌ش تا حدی مشخص است. البته موضوع‌مان این نیست....ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده