نقد فیلم سوگ, Mourning, در ستایش چشم!

۴ سال پیش

۷ آبان ۱۳۹۶

هومن نشتائی

امتیاز منتقد به این اثر: ۸ از ۱۰

《امکان ندارد نماهای ابتدایی فیلم را ببینید و یاد عباس کیارستمی نیافتید. ماشینی در حال گذر در پیچ و خم جاده ها و دیدن تک درخت هایی در جاده. وقتی فیلم شروع شد از آن زده شدم و آن را محکوم به تقلید از سینمای عباس کیارستمی کردم. اما نمی دانستم که در ادامه با چه فیلمی طرف هستم. این فیلم پر از غافل گیری و تعلیق های تاثیر گذار است و این غافل گیری ها و تعلیق ها ، از زمانی که زیر نویس پخش می شود شروع می شود. چقدر غافل گیر کننده بود که وقتی دیدیم ، زن و...

فیلم سوگ (۱۳۸۹)
- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

نیمه شب دعوای شدیدی میان زن و شوهری درمی‌گیرد. آن‌ها که در خانه یکی از اقوام هستند، شبانه بیرون می‎زنند اما فرزندشان را همراه خود نمی‌برند. اتفاق بدی می‌افتد که...

《امکان ندارد نماهای ابتدایی فیلم را ببینید و یاد عباس کیارستمی نیافتید. ماشینی در حال گذر در پیچ و خم جاده ها و دیدن تک درخت هایی در جاده. وقتی فیلم شروع شد از آن زده شدم و آن را محکوم به تقلید از سینمای عباس کیارستمی کردم. اما نمی دانستم که در ادامه با چه فیلمی طرف هستم. این فیلم پر از غافل گیری و تعلیق های تاثیر گذار است و این غافل گیری ها و تعلیق ها ، از زمانی که زیر نویس پخش می شود شروع می شود. چقدر غافل گیر کننده بود که وقتی دیدیم ، زن و مرد ناشنوا هستند. چقدر غافل گیر کننده بود که دیدیم ارشیا هم حرف می زند. چقدر غافل گیر کننده بود وقتی دیدیم ارشیا توانایی فهمیدن حرف های خاله و شوهر خاله اش را دارد. فیلم توانایی های زیادی دارد. فیلم چه زیبا می توانست برای مخاطب ترسیم کند و نماهایی ماندگار ضبط کند. مانند تصادف در پل و پرتقال های روی زمین ریخته یا مثل زمانی که ارشیا به پایین پل نگاه می کند. زمانی که در تونل تنها نشسته است.این فیلم می توانست حرف های خاله و شوهر خاله‌ی ارشیا را کامل به مخاطب برساند. این فیلم توانست مانند یک رمان برای بیننده دنیایی ترسیم کند. دنیایی که او را از فیلم جدا کند و به پایین پرده براند. فیلم از موتیف های زیادی استفاده می کند ، مانند دستشویی رفتن ارشیا. و این موتیف ها تبدیل به ایماژ هایی برای بیننده می شود. فیلم روایت گر یک خانواده بدبخت است (از نظر روحی). که همیشه در حال دعوا هستند. و حتی وقتی همه چیز آروم است از دعوا دست نمی کشند. فیلم با دعوای پدر و مادر ارشیا شروع می شود. و با دعوا های خاله و شوهر خاله ارشیا ادامه پیدا می کند. می بینیم که خاله و شوهر خاله ارشیا توانایی حرف زدن و شنیدن ندارند اما همیشه در حال حرف زدنند. اما ارشیا سکوت می کند. فیلم بچه را روایت می کند که از نظر همه هنوز چیزی نمی فهمد. اما در خیلی جاها او بهتر از دیگران موقعیت را درک می کند. به بهانه دستشویی از ماشین بیرون می رود و پشت درخت شروع به گریه می کند. از تمام اتفاقات آگاه است اما نشان نمی دهد. در ماشین نوشابه می ریزد که به مقصد نرسد. شاید دعوای خاله و شوهر خاله اش را به دعواهای پر سر صدای دیگر ترجیح می دهد. با گذاشتن آهنگ ترکی در ماشین قصد دارد فضا را کمی شاد کند. اما چیزی نمی گذرد که دعوا دوباره شروع می شود و خودش آهنگ را قطع می کند. ارشیا دنیای بچه گانه ای دارد اما ذهن بزرگی دارد و می تواند خیلی بزرگتر از دیگران فکر کند. فیلم روایت و پردازش کاملی دارد که باعث می شود با وجود متفاوت بودن آن ، یک دنیایی جدید در ذهن تماشاگر شکل بگیرد ، که او را خسته نکند از اتفاقات تکراری. فیلم فضا سازی بسیار درستی دارد و می تواند کاملا برای مخاطب لذت بخش و جذاب باشد. فیلمبرداری تا حدی خلاقانه است و در اجرا به نتیجه رسیده است و نماها لذت بخش شده اند. بازیگران ، شخصیت ها را به چالش کشیده اند و از دل آنها روزنه های زیبایی بیرون آمده است. فیلم در کل جذاب و لذت بخش است ولی به دلیل متفاوت بودن آن شاید برای مخاطب عام تاثیر گذار نباشد.》


نقدهای مرتبط با این اثر

هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تنگه ابوقریب (The Lost Strait)
«بهرام توکلی» از کارگردانان نام آشنا که همیشه فیلم‌های بحث برانگیزی می‌سازد، حالا تنگه ابوقریب را ساخته است. فیلمی که خود جای بحثِ بسیاری دارد. از کارگردان و ترکیب بازیگری و تهیه کننده و سرمایه گذار گرفته تا موضوع و ژانر فیلم. اغلب فیلم‌های این کارگردان با واکنش خوبی مواجه شده، اما حالا باید ببینیم که آیا بهرام توکلی در ساختِ فیلم جنگی (که ساخت چنین فیلم‌ی از او انتظار نمی‌رفت) هم موفق بوده یا خیر؟ اولین چیزی که بعد از دیدن این فیلم می‌توان...ادامه مطلب
هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
توران خانم (مستند)
«مستند» همیشه ژانری در فیلم سازی بوده که مورد استقبال تعداد زیادی قرار نگرفته است و طرفداران کمی دارد. اما هنوز در سراسر دنیا علاقه‌مندان خود را دارد و تعدادی عاشقانه پیگیر مستندهای روز هستند و تعدادی عامدانه در حال ساخت مستند. یکی از آن افراد رخشان بنی اعتماد است، که در مستند سازی شهره است و در تمام کارهای داستانی‌اش نیز ردی از مستند پیدا می‌شود. ایندفعه دست به دست مجتبی میرتهماسب داده است و مستند «توران خانم» را کارگردانی کرده است. مستند...ادامه مطلب
هومن نشتائی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
بیدار شو آرزو
قبل از هر چیز، اکرانِ «بیدار شو آرزو» ما را به این فکر وا می‌دارد که چه حادثه‌ای باید رخ دهد تا فیلم‌های توقیفی اکران شوند؟ یعنی ما باید منتظر حادثه‌ای مانند زلزله باشیم که به فکر بیفتند که یک فیلم صلاحیت اکران را دارد یا ندارد؟ این فیلم مگر چه نکته‌ی مهمی داشت که در زمان زلزله بم اکران نشد و حالا بعد از 13 سال، بعد از زلزله کرمانشاه اکران می‌شود؟ شاید اکران همین فیلم 13 سال پیش می‌توانست مردم و مسئولین را آگاه‌تر کند، که زمان زلزله کرمانشاه...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
آرشیا صحافی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
شکار (The Hunt)
کار اما به اینجا ها ختم نمیشود و فشار روانی و اندوه آنقدر بر لوکاس چیره میشود که شریک زندگی اش و همخانه اش را هم بیرون میاندازد;زیرا وی سوال کرده بود: "آیا تو واقعا با آن دختر کاری کرده ای ؟" اینبار اما این واکنش لوکاس به گنجایش شخصیت او بر میگردد و این قابلیت را دارد که اینگونه واکنش نشان دهد و اینگونه آن دختر را از خانه اش بیرون سازد.به اعتقادم این واکنش از یک منطق پذیری دراماتیک بهره میبرد که به درستی از آن استفاده شده است. همینجا بهتر است...ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده