نقد فیلم خورشید, SUN CHILDREN, زنگِ آخر

۲ ماه پیش

۵ شهریور ۱۴۰۰

   خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

علی کودک دوازده ساله ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک ، زندگیشان را می گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می شوند.

  

خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به اوج تراوشات احساسی در باب یک داستان بدون مرز می رسد . 

*فیلم نامه 

فیلم نامه خورشید را مجیدی و نیما جاویدی نوشته اند . دو فیلم نامه نویسی که علاوه بر مهارت در ایجاد ساختار منسجم برای یک داستان همواره پایان های خوبی را برای آثارشان رقم می زنند ؛ به عنوان مثال : جاویدی در فیلم «ملبورن» هر چند دغدغه ای مشابه و رفتاری شبه انتلکتوئل داشت اما به باور من بهترین پایان برای یک فیلم ملودرام به سبک فرهادی را در نظر گرفت . مسئله من با فیلم نامه این اثر پایان آن است . فیلم نامه ای که به شدت سمت تراژدی شدن می رود اما به یک باره امید از پیش تعیین نشده ای که با اتصال سیم های زنگ مدرسه توسط علی شکل می گیرد ، روبه رو می شویم . داستان به واسطه امواج احساسی : روابطی که میان علی ، زهرا و ابوالفضل دارد ؛ جریانات اخلاقی : درگیر شدن ناظم مدرسه با مسئول بازداشتیان کودکان کار ، و معمایی که در سکانس های پایانی با وعده خلاف bad man (چهره منفور) فیلم گره گشایی می شود ، ظرفیت تراژدی شدن بالایی دارد و اگر من به جای مجیدی هدایت این داستان را در دست داشتم قطعا شخصیت علی را در هنگام بازگشت از مسیر تخریب شده و پی بردن به اصل ماجرا به پایان می رساندم . 

*فیلم برداری 

دوربین هومن بهمنش حرکت های سینمایی و تعلیقات تصویری خوبی ایجاد می کند . در سکانس های پایانی ، که بخش بزرگی از آن دکوپاژ کارگردان بوده است ، به خوبی ترک بک های مناسب همراه با نماهای خالی از انتظار را می بینیم . در واقع بخش بالایی از نورپردازی ، و قطعا در پس تولید ، اصلاح رنگ ، در نظر گرفته شده توسط بهمنش کارکرد ملودراماتیک دارند که می توان از تجربه و خلاقیت بالای این فیلم بردار یاد کرد . به عنوان یک منتقد و سازنده فیلم باید این نکته را یاد آور شوم : اگر تصویری که امروزه در سینما گرفته می شود برای ما خاطرات دیگر آثار سینمایی را زنده کند یک دستاورد هنری محسوب نمی شود اما ارزش بالایی در کیفیت دارد ، که فیلم «خورشید» این گونه است . اما اگر تصویر ناب بوده و زاویه دید تازه ای به ساختار ذهنی موجود در سینما اضافه کند ، یک دستاورد هنری محسوب می شود . 

*بازی ها 

جواد عزتی در نقش ناظم مدرسه به خوبی بازی می کند . البته که بازیگرانی چون عزتی نیاز به تعریف و تمجید از سوی من یا دیگر منتقدین ندارند اما باید در توصیف سبک این بازیگر این نکته را بازگو کنم که : بازیگر کسی است که "خود" نباشد . عزتی دقیقا همان کسی است که هنگام بازی در نقش ها "خود" نیست . همچنین شمیلا شیرزاد در یک پلان ، هنگامی که علی را به خاطر ثبت نام ابوالفضل در مدرسه و چیزهای دیگر در مترو دعوا می کند ، نشان داد که استعداد و هوش بالایی در درک و انتقال پیام احساسی دارد که بسیار برای بازیگر مهم است . امروزه خبرهایی می شنوم مبنی بر این که دختران در حال حذف شدن از صحنه نمایش این کشور هستند باید این هشدار را بدهم که همه هنر برای بازتاب زیبایی نفس و چهره یک زن زاییده می شود و حذف دختران از نمایش در واقع حذف هنر از کشور است . 

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی 


نقدهای مرتبط با این اثر

علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تل ماسه (Dune)
   تلماسه یا شن زار فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو است که نسل جدیدی از سینما را در ادامه آثاری همچون: «جنگ ستارگان»، «مکس دیوانه»، «بلید راننر» به نمایش می گذارد. سینمایی که منجی است، پیش بینی کننده است و قبل انسان وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت . انتخاب تیموتی شالامی به عنوان یک منجی انتخاب هوشمندانه ای است. از نظر چهره و حس و حال شخصیتی در ناخودآگاه بیننده این باور را ایجاد می کند که او می تواند یک منجی باشد. اگر چه اقتباس پیشین...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خورشید (SUN CHILDREN)
خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
   درخت گردو انتقامی سخت از یک فاجعه اخلاقی در جنگ است. محمد حسن مهدویان کارگردان این فیلم با پشتوانه فیلمی چون «از کرخه تا راین» توانسته اثری خلق کند سراسر تراژیک و تاثیرگذار. به شخصه هنگامی که برای اولین بار این فیلم را دیدم از سکانس های غم انگیز و بی پرده آن بسیار متاثر شدم و ترسیدم که نکند بیشتر تاکید این فیلم بر احساسات بیننده باشد، به همین جهت در نوبت دوم تماشای آن پی به اهمیت وجودی فیلم بردم. قبل از اینکه وارد بحث سینمایی، خوانش و تحلیل...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده