نقد فیلم اکسیدان, Oxidan, خنده‌های تو خالی

۴ سال پیش

۸ شهریور ۱۳۹۶

تراژدی طنز و مذهب اینبار در اکسیدان به کارگردانی حامد محمدی. بعد از ساخت مارمولک به دست کمال تبریزی که هنوز که هنوز است فیلمی در آن حد خط قرمز روحانیت را رد نکرده، حال شاهد فیلمی با همان حال و هوا هستیم البته این دفعه بیشتر توجه به روحانیون مسیحی است تا اسلامی. اما این ژانر نادر در سینمای ایران خیلی دیده نمی‌شود چرا؟ خوب معلوم است ریسک بالایی دارد، چه ریسکی؟ آن هم معلوم است مثلا همین تحریم حوزه هنری که اکسیدان را در سینماهایش اکران نکرد.

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

اصلان اگر می دانست گرفتن ویزا اینهمه دردسر دارد، اصلا عاشق نمی شد.

داستان اکسیدان اندکی با ماجرای مارمولک فرق دارد ماجرا از  این قرار است که نامزد شخصیت اصلی یعنی اصلان به خارج از کشور فرار کرده و  حال او به دنبال راهی برای گرفتن ویزا و بازگرداندن نامزدش است و در این  راه در دام بهمن دلال مهاجرت می‌افتد و خط اصلی داستان پیدا کردن راه‌هایی  برای گرفتن ویزا است.

در  همین بخش یک سردرگمی برای مخاطب اتفاق می‌افتند اینکه نویسنده چه هدفی را  دنبال می‌کند مشکلات مهاجرت، شوخی با ادیان، دلالی، همجنس‌گرا ها، دقیقا  مسئله این است که کارگردان مخاطب را کجا می‌برد و لابه‌لای این خنده‌ها چه  می‌خواهد بشود. درست است که علاوه بر خط اصلی باید داستان‌ها و شخصیت‌های  فرعی وجود داشته باشد، ولی نه در این حد که بیش از نیمی از فیلم پیرامون  کلیسا و شوخی با آن می‌گذرد.

بیشتر در وصف گشت ۲  گفتیم ژانر فقط بخندان و بی‌محتوا حال باید برای اکسیدان چه بگوییم. شوخی  با ادیان و یا استفاده از مقدسات اسلامی در مراسمات مسیحیت برای چه؟ در  تصدیق همین حرف استفاده از صلوات در پایان سخنرانی پدر یا برگزاری سفره  حضرت مریم می‌باشد. البته نمی‌خواهم بگویم شوخی با ادیان، روحانیون و کلا  بحث مذهب و مقدسات ممنوع، ولی نکته اصلی این است که هدف ما چیست و اگر  برنامه یا فکری داریم می‌توان این خطوط را رد کرد.

با زوم بیشتر روی  فیلم می‌بینیم که بازی‌ها خوب است یعنی شخصیت بیشتر افراد قابل پذیرش است  البته باید گفت: شخصیت اصلان با بازی جواد عزتی تکراری و کاملا کپی شخصیت  لطیف در سریال دردسرهای عظیم است. بازی امیر جعفری به اندازه و خوب است و  مخاطب شخصیت را باور و در لحظاتی حتی برای کارهای غیر قانونی حق را به او  می‌دهد و با او همراه خواهد شد. یکسری مشکلات فیلمنامه هم وجود دارد مثلا  در باب شخصیت‌های بی هویت مثلا شبنم دوست نامزد اصلان که عامل اصلی مشکلات  است، اما در فیلم هیچ خبری از او نیست و مخاطب تا پایان انتظار وجود این  شخصیت منفی را می‌کشد.

متاسفانه یک مشکل اساسی دیگر هم به کار آقای  محمدی وارد است و آن مشکل ریتم تقریبا یکنواخت و طنز کلامی و خط قرمزی است.  کارگردان سعی دارد با ترکیب مراسمات اسلام و مسیحیت یا صحنه‌های پشت دری  اصلان و نامزدش و تیکه‌های منفی ۱۸ بهمن کار را جلو ببرد که تا حدودی هم  موفق شده است و البته این کار پیامدهای خود را هم داشته ازجمله تحریم حوزه  هنری.

درپایان باید اشاره کرد ما درجامعه نیاز به تمام سلایق و  افکار برای ساخت فیلم داریم. یعنی هم باید درام و هم تراژدی و مهم‌تر از  همه طنز و کمدی وجود داشته باشد و سینما یکی از مهمترین سکو‌ها برای شاداب  نگه داشتن جامعه است. اما بحث اصلی پیرامون یک کلمه است و آن هدف است. آقای  کارگردان شما مجازی با همه افراد و تمام افکار و ادیان شوخی کنی، ولی  لااقل کاری کنیم که مخاطب پس از خروج از سینما اندکی پیرامون آن اتفاقات  فکر کند این یعنی سینمای هنری. بدون هدف سینما فقط یک وسیله و صنعت پول‌ساز  است.


نقدهای مرتبط با این اثر

محمد زادمهر
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دیدن این فیلم جرم است!
دیدن این فیلم جرم است واقعا جرم است و شاید این اولین و آخرین فرصتمان برای دیدنش روی پرده بود. به هر شکل چند خطی می نویسم برای دوستانی که ندیدن یا در آینده خواهند دید.ادامه مطلب
محمد زادمهر
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
کار کثیف
کار کثیف داستان جوانی است که بدلیل مشکلات زندگی دانشگاه را رها کرده و حال با یک فرزند بیکار است و برای رهایی از این وضع نابسامان دست به مشروب فروشی میزند. پارادوکس اصلی فیلم جایی است که یک جوان که پیش از این دانشجوی رشته حقوق بوده حالا به علت فشار و البته خیال پردازی برای مهاجرت به آمریکا مشروب فروشی را به عنوان راه حلی برای این مشکل انتخاب می کند.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده