ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
مهیار محمد ملکی
۳ سال پیش - ۱ دقیقه مطالعه
منبعکتاب آناتومی فیلم

تصویر-مکان-فیلم(جلسه سوم)

فصل سوم  مبحث امروز  فیلم-مکان-تصویر (جلسه سوم) منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی #مهیارمحمدملکی نمای سر بالا و نمای سرپایین نماها را میتوان بر حسب موضع دوربین نسبت به موضوع دسته بندی کرد در...


فصل سوم 

مبحث امروز 

فیلم-مکان-تصویر (جلسه سوم)

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


نمای سر بالا و نمای سرپایین


نماها را میتوان بر حسب موضع دوربین نسبت به موضوع دسته بندی کرد در نماهای سرپایین یا اصطلاحا های انگل دوربین بالاتر و گاه بسیار بالاتر از موضوع قرار دارد اینگونه نماها را  نمای از بالا یا نمای دید آسمانی یا نمای پرنده مینامند به عبارت دیگر نمای مطلوب هیچکاک میباشد برای صحنه هایی که میخواهد حضور موجودی نادیدنی که از بالا موضوع را تماشا میکند به تماشاگر القا کند


اگر دوربین موضوع را از پایین نظاره کند به ان نمای سر بالا یا لو انگل میگویند


نماهای سر بالا موضوع را بزرگتر و با عظمت و شکوه بیشتری به نمایش میگذارد این در حالیست که نمای سرپایین سقوط و احساس درماندگی و نومیدی را به تماشاگر منتقل میکند


گاهی اوقات به جای هر نوع تصویر گری یا نماد گرایی این متن فیلمنامه است که اقتضا میکند زاویه دوربین سر بالا یا سر پایین باشد مانند فیلم مردگان اثر جان هیوستون ...

در اواخر فیلم شاهد سکانسی میباشیم که در ان گابریل (دونالد مک کان)پایین پلکان منتظر گرتا (آنجلیکا هیوستون)میباشد تصویر زن برای انطباق با زاویه دید مرد هیچ چاره ای ندارد جز اینکه نما سر بالا یا لو انگل باشد


به عبارت دیگر در اینگونه موارد فیلمنامه و تفسیر کارگردان از ان است که ماهیت نمارا مشخص میکند


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی