ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم ایتالیا ایتالیا, موضوع موقت*

فرزان امیری
۳ سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

ایتالیا ایتالیا مهم است چون هم در اقتباس و برداشت و هم در ایجاد فضای فانتزی موفق عمل کرده است.

گیج شدم که نقد را از کی و چی و از کجا شروع کنم.از صباغ زاده پسر و پدر و پسر کو ندارد نشان از پدر حرف بزنم،از کتاب درجه یک جومپا لاهیری به اسم 《مترجم دردها》 حرف بزنم که ایتالیا ایتالیا از داستان 《موضوع موقت》 این کتاب اقتباس یا برداشت شده است و یا از بازی های ساده و خوب بازیگران صحبت کنم ولی این سه موضوع و فیلم ایتالیا ایتالیا بهانه ای شد تا در مورد اولین ساخته کاوه صباغ زاده حرف بزنم.

ایتالیا ایتالیا شروع آرامی دارد و داستان از جایی شروع می شود که نادر شروع میکند به درد و دل کردن برای مخاطب و حرف زدن از زندگیشان.فیلم روایت غیرخطی  اما ساده دارد و شاید نامنسجم.راستش در مورد انسجام داستان و فیلمنامه باید صحبت کرد روایت داستان عادی است و مخاطب بسیار راحت از موضوعات باخبر میشود تنها بحثی که بین مخاطبین فیلم متفاوت هست این است که بخش های موزیکال و موزیک ویدیویی اش و مطرح کردن بحث های صنفی و دعواهای بین سینماگران و خانه سینما کمی محاطب را از داستان و روایت دور می کند اما  به نظر من بخش موزیکال کمک کرد به فضای فانتزی فیلم و فضای شوخ و شنگ بین نادر و برفا تا مخاطب بتواند عشق ساده و واقعی آنها را حس کند و در مورد بحث های صنفی هم باید بگویم که این حوادث عواملی بودند برای ایجاد تَرک های بیشتر در برفا و کاملا این سکانسها در خدمت داستان اصلی هستند.فضای اطراف شخصیت ها وخانه ی نادر و برفا و شخصیت های فرعی از جمله آن دختر که زبان ایتالیایی یاد میگیرد نشانه هایی از فانتزی و تخیل می دهد اما نادر و برفا خیلی رئال و واقعی هستند،رابطه ی بین آنها خیلی قابل ملموس است و این نشانه هوش کاوه صباغ زاده است که روایتی از آدمهای واقعی را در فضایی فانتزی و نه چندان واقعی بیان کند .وجود ارجاعات به فیلم هامون مثل ریختن خریدها و شکسته شدن تخم مرغ ها در راه پله،صحبت های برفا و نادر در کتاب فروشی از نکات جالب این فیلم بود و حتی رابطه ی برفا و نادر که از اوج حال خوب و عشق به یک موقعیت فوق تراژیک تبدیل شد نیز میتوان ارجاعی غیر مستقیم به فیلم هامون در نظر گرفت.به نظرم مهم ترین سکانس های فیلم ،سکانس های خاموشی های مداوم موقع شام بود که اعتراف میکردند و همدیگر را به قضاوت نکردن دعوت میکردند(که به نظرم بسیار موضوع مهمیست در روابط زناشویی)و اعتراف پایانی که اوج داستان و فیلم است .

صحبت در مورد بازی ها بسیار است اما در چند جمله خلاصه کنم.سارا بهرامی در ایتالیا ایتالیا به اوج بازیگری و پختگی خود رسیده است و با کمی اغراق میتوان گفت شاه نقس خود را بازی کرد اما معتقدم باید همچنان منتظر سارا بهرامی های متفاوتی در آینده باشیم.بازی حامد کمیلی که زوج بهرامی در سینما و تلویزیون شده است هم قابل قبول است اما من دوست دارم بیشتر در مورد بازی فرید سجادی حسینی دوست داشتنی که واقعا با دیدن بازی هایش توقع همه را بالا برده است.سجادی حسینی ساده ،بدون اَکت اضافه و خیلی راحت نقش را بازی می کند و همین ساده بازی کردن باعث دلنشین شدن نقشش در این فیلم بود.

بعد از بازی ها هم باید در مورد طراحی صحنه و لباس و چهره پردازی حرف بزنم که این دو نقاط قوت فیلم بودند و در طراحی صحنه بسیار خوب توانستند فضای فانتزی را به مخاطب القا کنند و در چهره پردازی هم بسیار موفق عمل شد و ما سختی و زجری که برفا در طول مدت این اتفاقات که کشیده بود را کاملا حس کردیم.

در پایان هم باید بگویم که ایتالیا ایتالیا فیلمی مهم است،چون حرف های مهمی میزند ،همه ی ما رو به عشق واقعی ،عدم قضاوت (حتی وقتی زن و شوهر هستیم) و صبوری دعوت میکند و این ۳ پیام خصوصا بحث عدم قضاوت موضوعات مهمی هستند که کاوه صباغ زاده در قالب ایتالیا ایتالیا به مخاطبان گوشزد کرد.

*عنوان نقد برگرفته از عنوان داستان کوتاه جومپا لاهیری از کتاب مترجم دردها

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است