ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
نیما بهدادی مهر
۶ ماه پیش - ۱۳ دقیقه مطالعه
منبعهفته نامه سروش/ هفته نامه همشهری جوان

تجربه گرایی در فرم، سادگی در روایت

داستان پرفراز و نشیب مجموعه سازی کمدی در تلویزیون

  


 کارگردانان مجموعه های تلویزیونی با وجود همه تلاش هایی که در ایام نوروز سال های اخیر داشته اند اما کمتر با استقبال مخاطبان مواجه شده اند. این نکته از این منظر قابل بررسی است که توجه به پیشینه تلویزیون در ساخت مجموعه های کمدی نوروزی، اقبال بیشتر مخاطبان به مجموعه ها در گذشته بود که این نکته در سال های اخیر کمتر مشاهده شده است. با توجه به همین نکته در متن پیش رو تلاش داریم تا برایندی کلی را از تاریخچه مجموعه سازی کمدی نوروزی تلویزیون برایتان تشریح کنیم.


نوروز72- ترکیب انواع کمدی/ شبکه یک

موقعیت های نوآورانه ای چون بهره گیری از موسیقی ضربی و کلامی برای هجو موضوعات روز و شوخی با شخصیت ها، همچنین تیپ سازی هایی که از روی مجری های تلویزیونی آن زمان صورت گرفت و نیز فضای شاد و تجربه ناشده ای که از این جنس کمدی در فضای تلویزیون مشاهده شد از دلایل ماندگاری نوروز 72 است که اولین اثر آیتمی خوش ساخت با رویکرد کمدی در ایام نوروز محسوب می شود. 


ساعت خوش- ارتقای سطح کمدی آیتمی/ شبکه دو

ساعت خوش لحظات شیرینی را برای مخاطبی به وجود آورد که با وسعت شبکه های رسانه ای و مجازی این روزها روبرو نبود و در زندگیش جریان و موقعیت خاص و گزنده ای چون جنگ را تجربه کرده بود؛ صرفا مخاطب آن زمان درپی سرگرم شدن، ابزار سینما را ترجیح می داد و مردم کمتر تلویزیون را جدی می گرفتند و در این شرایط بود که گروه خلاق ساعت خوش برجسته ترین خاطره رسانه ای مردم ایران پس ازانقلاب اسلامی را به وجود آوردند و در پرتو این نگاه بکر به آداب و رسوم اجتماعی و نگرش تیزبینانه درتحلیل مجموعه های موفق آن زمان بود که تیپ سازی هایی چون کارآگاه درک به برگ برنده مجموعه بدل شدند. 


هتل پیاده رو- تقابل کمدی موقعیت و کلام/ شبکه یک

رویارویی دو فضای محیطی و آدم های درون آنها به خلق کمدی موقعیتی متفاوت در مقیاس آن دوران منجر شد؛ وضعیت جذب مشتری توسط صاحب یک هتل مجلل(غلامحسین لطفی) و رقابتی که با صاحب رستوران سنتی روبرویش(اکبرعبدی) داشت به خلق موقعیت هایی انجامید که از بستر معما نیز بهره می برد. شکل گیری روابط عاشقانه میان صاحب رستوران و دختر صاحب هتل سبب ورود یک کارآگاه خصوصی(علیرضا خمسه) به ماجرا شد که البته کمکی به روند کمدی اثر نکرد و تنها در همان وجه رویارویی دو زوج محبوب کمدی در آن سال ها(اکبر عبدی و علیرضا خمسه) حایز اهمیت بود. 


عروسی 77- موقعیت آشنای ازدواج به سبک ایرانی/ شبکه 5

موقعیت هایی که به موفقیت یا شکست یک هدف منجر می شوند همواره دارای جاذبه هایی تعیین کننده در همراه سازی مخاطبان هستند. در مجموعه عروسی 77 نیز موقعیت دراماتیک خواستگاری چنین وضعیتی را ایجاد می کرد. حضور مصرانه یک پسر برای خواستگاری از دختر مورد علاقه اش که از خانواده ای سنتی برآمده بود باعث خلق کمدی از دل تناقضات و تضادهایی می شد که سبک زندگی خانواده هایشان ایجاد می کرد. این موقعیت با فراز و نشیب هایی که داشت سبب شکل گیری شرایطی شد که از دل آن نوعی کمدی مبتنی بر سادگی بیرون آمد. بازی بیوک میرزایی و زنده یاد پروین دخت یزدانیان از نقاط عطف این مجموعه محسوب می شود. 


معجزه ازدواج- خواستگار پیگیر و سمج/ شبکه دو

مجموعه نوروزی که علیرضا خمسه برای شبکه دو ساخت از موقعیت آشنای عاشق شدن در یک نگاه بهره برد. مجموعه، روایتی از زندگی یک تعمیرکار سیار بود که به قصد تعمیر ماشین لباسشویی در یک منزل ورود می کرد و در یک نگاه عاشق می شد. پیگیری های این خواستگار و سماجتی که در راه رسیدن به دختر مورد علاقه اش داشت موقعیت های جذابی را پدید آورد. اولین حضور تلویزیونی الهام حمیدی و بازی خوب علیرضا خمسه از ویژگی های مهم این اثر به شمار می آیند.


خاله خانم- اولین گام های کمدی آپارتمانی/ شبکه 5

در دورانی که دختر دم بخت تازه از فرنگ برگشته به یک نقطه ثقل دراماتیک در تدارک موقعیت ازدواج و پایان خوش برای مجموعه ها بدل شده بود، سریال نوروزی خاله خانم بهترین انتخاب برای تماشا به شمار می آمد. این مجموعه ضمن توجه به اصل دراماتیک پیش گفته(دختر دم بخت تازه از فرنگ برگشته) از موقعیت آشنای جدل های یک خاله با خواهر زاده اش بهره برد. مجادله های کلامی مثلث دراماتیک مجموعه(مینا جعفر زاده، اکبر عبدی و زنده یاد داود اسدی) موقعیتی طلایی در مقیاس آن زمان بود که به پایان خوش ازدواج عبدی با همان دختر انجامید. 


ویروس 2000- پرسش هایی بر سر راه یک زوج/ شبکه دو

موقعیت چالشی ایجاد شده میان یک زوج و تقابل آنها از منظر شیوه های رفتاری به خلق یک کمدی موقعیت با مایه هایی وام گرفته شده از روان شناسی انجامید. توجه بر تغییرات خلق وخویی و حرکت تدریجی رفتار به سمت و سوی بهبود نسبی در بازی دانیال حکیمی به خوبی جا افتاد و از یک شوهر ایرادگیر به مردی مهربان و متعامل تغییر یافت.


هتل- شاخصه های مطلوب کمدی موقعیت/ شبکه 5

فیلمنامه پرجزئیات و هنرمندانه پیمان قاسم خانی به خلق یکی از برجسته ترین آثار کمدی اپیزودیک منجر شد. ترکیب بازیگران ثابت و مهمان به هارمونی جذابی انجامید که مهمترین سوژه های روز را در قالبی کمدی شکل داد. فمینیسم، ناباروری، تب فوتبال و هیجانات ناشی از آن، کلاه برداری، وسواسی بودن یک پزشک، ورود یک موش به هتل و تلاش برای یافتن آن، موارد به چالش کشاننده یک رفاقت و.... از جمله مواردی بود که در پرتو هنر قاسم خانی و نگاه خلاقانه مرضیه برومند بسیار ماهرانه بر قامت مجموعه نشست.


جدی نگیرید- نگاه رادیویی به کمدی تلویزیونی/ شبکه 3

گروه موفق طنازان رادیویی اگرچه در بخشی از حوزه برنامه سازی تلویزیونی و در پرتو خلق تیپ سق سیاه به توفیق نسبی در جذب مخاطب دست یافتند اما نوع نگاه و ساختار اجرای طنزشان بیش از آنکه بر جلوه های بصری استوار باشد به موقعیت هایی شنیداری در خلق کمدی توجه می کرد و به همین علت از حاصل نگاه آن ها تحت عنوان طنز روستایی یاد شد. 


مرد هزار چهره- متهم کیست؟/ شبکه 3

از جمله نکات بارز این مجموعه طراحی تیتراژ خلاقانه ابتدای مجموعه بود که در قالب دادگاه شصت چی، عوامل تولید را معرفی کرد. مدیری در قالب بررسی اتفاقاتی که برای مسعود شصت چی افتاد به نقد بی پرده مناسباتی اقدام کرد که دست و پاگیر بسیاری از افراد و خانواده ها شده و با ارزیابی درست مواضع افراطی بخشی از گروه ها و تاثیرات نگاه نه چندان حرفه ای و سوداگری برخی رسانه ها در پرداخت اغراق گون به اتفاقات اجتماعی و سیاسی حادث شده در کشور، به اوجی چون سکانس دادگاه و دفاعیات مسعود رسید. 


مرد دو هزار چهره- تبعید به برره/ شبکه 3

نکته مهم مرد دوهزار چهره بازی جذاب مهران مدیری و پایان هوشمندانه مجموعه بود که شصت چی را به ناکجا آباد برره تبعید و این امید را در مخاطبان به وجود آورد که شاید در آینده ای نزدیک، این بار از زاویه نگاه شصت چی با فرهنگ مردمان برره آشنا شوند.


جایزه بزرگ- خنداندن به همین سادگی/ شبکه 3

امتیاز مجموعه جایزه بزرگ فضای خانوادگی و جمع و جور آن بود؛ تیپ ها و شخصیت ها در ارتباط گیری با مخاطبان موفق عمل کردند و اوج و فرودهای داستان درعین سادگی هایی که داشت واجد ارزش هایی از حیث ایجاد تلنگر در تفکرعمومی بود. اثر از زمانی که بیژن جمالی برنده جایزه ویژه بانک(بنز) شد ریتم حساب شده تری پیدا کرد و نقاط عطف بیشتری در روند داستان ملاحظه شد. بازی تعقیب و گریز، دزدیده شدن بنز، حضور مکرر خانواده جمالی در کلانتری، شکل گیری یک حس مهرآمیز میان کامبیز و ملیحه و بیژن و آرزو و از خودگذشتگی ویژه بیژن که از پول فروش لاشه های بنز برای خود چیزی برنداشت جایزه بزرگ را به یک تجربه کمدی نسبتا موفق بدل کرد.


روزگار خوش حبیب آقا- نگاهی به شرافت طبقه کارمند/ شبکه یک

حبیب آقا یک کارمند ساده حسابداری است که با پیشنهادی ویژه جهت کمک به یک اختلاس مالی روبرو می شود. همین موقعیت نه چندان پیچیده به خلق صحنه های تعقیب و گریزی و معمایی انجامید و زندگی ساده حبیب آقا را با مخاطرات و چالش های عدیده ای روبرو کرد. بازی سیروس گرجستانی در بازتاب درماندگی حبیب آقا و در عین حال تلاشی که برای حفظ شرافت از خود نشان می داد ستودنی است. 


موج و صخره- ایده خوب و اجرای ضعیف/ شبکه 5

مجموعه از ایده خوبی بهره می برد و تعلیق خوبی در داستانک های آن موجود است اما موقعیت های تعقیب و گریز و کشف و شهودی سناریو از جمله چمدانی که ربوده می شود و تلاشی که برای یافت آن صورت می گیرد در هنگام اجرا به شیوه ای سردستی مورد نظر واقع می شود و همین نکته جاذبه های مجموعه را کاهش می دهد. 


قرارگاه مسکونی- کمدی پادگانی/ شبکه 5

آنچه مجموعه جواد رضویان را به یک اثر نسبتا دیدنی بدل ساخت ترکیب خلق و خوهای متفاوت در یک محدوده مکانی مشخص و سوژه بکر و تازه آن در تدارک دیدن موقعیت های کمیک بود. بهره گیری دراماتیک از یک پادگان نظامی که بالذات دارای نظم و انضباطی تعریف شده است به ویژه با توجه به تناقض محیط دراماتیک با گونه روایی، تمهیدی هوشمندانه در نظر می آید؛ درنگی بر رفتارشناسی سربازان عجیب و غریبی که برای فرار تلاش هایی ناموفق داشتند این نکته را مشخص می کند که برای ایجاد کمدی موفق باید به موقعیت های مکانی متفاوت تری اندیشید.


ترش و شیرین- هوشمندی در تکرار تجربه دردسر والدین/ شبکه 3

عطاران در مجموعه نوروزی ترش وشیرین نگاهی ملموس به سبک زندگی دو طبقه اجتماعی داشت. از جمله نقاط اتکای اثر می توان به رونمایی از جذابترین کاراکتر منفی دهه 80 در قالب شخصیت ناصر اشاره داشت که اگرچه مجموعه ای از زشتی ها را در درون خود پروریده اما تیزهوشی عطاران این کاراکتر را برای مخاطب شیرین و خواستنی جلوه گر ساخته است. بازی احمد پورمخبر در نقش آقا بزرگ نیز از نقاط عطف مجموعه محسوب می شود و سناریوی درخشان آریان و صحت در کنار کارگردانی حساب شده عطاران و البته بازی درخشان مریم امیرجلالی در بازتاب درست جدیت شخصیت در قالبی متغیر از شمایل تثبیت شده این بازیگر، اثری را پدید آورده که همچنان در دیدارهای مجدد دارای جذابیت های تازه و بکری است.


پایتخت یک - پرگره ترین فیلمنامه کمدی/ شبکه یک

مجموعه سیروس مقدم در حوزه سناریو از بهترین تجربه های کمدی تلویزیونی است. رگه های پررنگ ملودرام و خلق موقعیت های حساب شده کمدی که از همان اتفاقات لحظه ای و ناگهانی برمی آید سبب طبیعی شدن واکنش ها و جاافتادگی بهتر شخصیت ها در نزد مخاطب می شود. سیر طبیعی شکل گیری رویدادها و تلفیق هنرمندانه موقعیت های ملودرام و کمدی امتیاز ویژه مجموعه پایتخت است. 


پیامک از دیار باقی- مجموعه معناگرا/ شبکه یک

موقعیت جسورانه خوابیدن شریفی نیا در قبر به خلق یکی از متفاوت ترین موقعیت های تصویری در مجموعه های کمدی منجر شد. البته با توجه به ساختار روایی و تامل بر وضعیت یک مرد دو زنه که از لحاظ حساب های مالی و وضعیت کاری شرایط مناسبی ندارد شاهد موقعیت های کمدی چندانی نبودیم و جنس آفرینش کمدی با آنچه در ذهن مخاطب به عنوان نمونه غالب کمدی ایرانی جای گرفت متفاوت بود.


چاردیواری - به دنبال شناسنامه نادر/ شبکه یک

کمدي نوروزي سيروس مقدم، پس از تجربه نسبتا قابل قبولي چون پيامک از ديار باقي به عرصه قدرت نمايي آتيلا پسياني در نقش تقي تاکسي بدل شد. پسياني در يک بازي ماندگار از فن بيان در اداي متوازن و درست لهجه ترکي در همان قالب و اسلوب درستش بهره گرفت و به جاي خنده گيري از مخاطب با تاکيد برغلظت بيان، از شيوه هاي ديگري همچون سادگي و شيريني شخصيت در عين جديت استفاده کرد و يکي از کاراکترهاي کميک ماندگار را در دهه80 به ثبت رساند. تم روايي اثر، پيچيده نما نيست و مقدم برخلاف شيوه کارگرداني اش در آثار ملودرام که متکي بر استفاده از برخي المان هاي روايي بسيار تکنيکي است، درتجربه هاي کميکش و به ويژه چارديواري ازسادگي و راحتي اجرا و سرراستي مسيرحرکت داستان دراوج و فرود منطقي جهت بررسي درست ويژگي هاي کاراکترهاي اثر بهره برد و موسيقي متن همخوان با قالب تصويري چارديواري اين اثر را به تجربه اي آبرومند در عيد 89 تبديل کرد. 


راه دررو- در حصار خرده روایت ها/ شبکه 3

مجموعه سعید آقاخانی در پرتو خرده روایت هایی که جهت خلق کمدی مدنظر داشت نتوانست به یک انسجام داستانی خوب دست یابد. خیل مولفه های جذابیت بخشی که در کنار هم چیده شده بود و نوعی عدم یکپارچگی را در خط روایی اثر سبب می شد به توفیق کمرنگ در جذب مخاطب انجامید. نقطه قوت اثر بازی خوب مهران غفوریان، یوسف تیموری و سعید آقاخانی است. 


عید امسال- معمایی که به کار خلق کمدی نیامد/ شبکه 5

مجموعه از نمونه کارهای کمدی موقعیت بود و با زوم بر یک مفهوم بارها گفته شده یعنی آسیب های ورود پول زیاد به زندگی افراد و تحلیل موقعیت های منشعب از آن سعی در ایجاد جذابیت داشت. البته به دلیل آنکه مجموعه در پیچ و خم روایتی کمیک از یک موقعیت و تلاش برای کشف چرایی بروز اتفاقات نتوانست هماهنگی مناسبی را به وجود آورد در عمل به عرصه کمدی های کلامی تبدیل شد و بازیگرانش از حد تیپ فراتر نرفتند. برمبنای همین غیرمنسجم بودن و ضعف در ساختار شخصیت پردازی بود که غافلگیری قسمت پایانی مجموعه و پرده برداری از زاویه پنهان شخصیت بیتا سحرخیز که خود را دختری معصوم نمایانده بود اما در اصل سرکرده یک باند دزدی بود نتوانست شوک لازم را درون مخاطب ایجاد کند.


اشک ها و لبخندها- کمدی از نوعی دیگر/ شبکه یک

حسن فتحی دراین مجموعه با دستمایه قرار دادن سوژه ای آشنا چون سینما، سینمادار و فرآیند تولید یک اثر با مشکل کمتری در مراحل ساخت روبرو شد و توانست اشاره ای به جا به دغدغه های فرهنگی یک سینمادار ورشکسسته و نگاه منفعت گرایانه برخی هنروران داشته باشد؛ البته پایان خوش اثر پس از دز بالای رویدادهای تلخ، انسجام روایت را به چالش کشید.


زن بابا- روایتی استاندارد از یک موقعیت کلیشه ای/ شبکه 3

خواستگاری رفتن عزیز آقا به همراه فرزندانش از جمله موقعیت های جذاب زن باباست. صحنه ای که عزیز آقا از شرط و شروط خانواده زنی که به خواستگاری اش رفته اند متعجب می شود و با این کلام که ما می ریم یک دور می زنیم از مجلس خارج می شود از جملات آشنایی است که در جامعه ما هنگام نپسندیدن چیزی به کار می رود. نقطه عطف مجموعه بازی سیروس گرجستانی است.


خنده بازار- تقلید صرف/ شبکه 3

مجموعه ای که با نوع نگاه خاصش به برنامه های صدا و سیما و فرهنگ و آداب رفتاری درسطح جامعه می توانست برگ برنده مناسبی برای تلویزیون باشد با رویکرد سطحی به عناصر خلق کمدی و استفاده نامناسب از بازیگران برای هجو تیپیک و نیز اشتباه گرفتن کمدی انتقادی با لودگی و تمسخر به یک برنامه سطحی و مقلدانه صرف بدل شده است.


نقطه سرخط - آغاز استاندارد/ شبکه 3

یکی از بهترین آثار کمدی سالیان اخیر، رویکرد درستی به یک خانواده ایرانی متعلق به طبقه متوسط داشت و توانست تا تصویری ملموس از شرایط پرفراز و نشیب جامعه کنونی ارائه دهد. نقطه سرخط با دغدغه ملموسی که درونش موجود بود و ترسیم دقیق ویژگی های یک خانواده ایرانی یکی از ارزشمندترین کمدی های تلویزیونی است. ویژگی مثبت نقطه سرخط را می توان در نمایش یکی از بهترین فصل های آغازین مجموعه های تلویزیونی از حیث شخصیت پردازی و تعریف دقیق ویژگی های خلق و خویی و وضعیت کسب و کار افراد در زمانی استاندارد و با ریتمی سریع ارزیابی کرد. 


پایتخت 2- ارتقای استاندارد فیلمنامه تلویزیونی/ شبکه یک

تا قبل از پخش مجموعه پایتخت 2، دنباله سازی در سینما و تلویزیون ایران معنایی جز شکست در جذب مخاطب را تداعی نمی کرد اما توفیق پایتخت 2 در نشاندن مخاطب ایرانی پای تلویزیون نشان داد که با یک فیلمنامه دارای چارچوب می توان هر اتفاق بزرگی را رقم زد. 


پایتخت3- گامی به پیش در شخصیت پردازی/ شبکه یک

سومین فصل از مجموعه محبوب پایتخت در حالی به توفیق جذب مخاطبان دست یافت که تجربه دنباله سازی در ایران چندان جواب اقناع گرانه ای از سوی مخاطبان نگرفته بود. اما پایتخت 3 با ترکیب شوخی های خلق و خویی و سوژه هایی چون تلفیق محیط زیست ، فوتبال و کشتی با ارتباط فرهنگ ها و تمدن ها و نیز مکث بر ازدواج ارسطو و چوچانگ توانست اثری بومی با مولفه های کمدی ایرانی را در تاریخ خاطرات نوروزی مردم ثبت کند. 


تحلیل جامع پایتخت 4 و 5/ شبکه یک

تحلیل های این مطلب را با نگاهی ویژه و جامع به فصل چهارم و پنجم مجموعه پایتخت به پایان می بریم. مجموعه تلویزیونی پایتخت اگرچه به عنوان نمونه ای اصیل از سریال ملی در نظر می رسد اما افت کیفی ساختار کمدی آن در فصل های چهارم و پنجم و خروج مسیر دراماتیک آن از کل کل ها و مناقشه های کلامی جذاب میان ارسطو و نقی به سمت و سوی گیرافتادن خانواده معمولی در مهلکه داعش در فصل پنجم به واقع نشان هویتی این مجموعه را تحت الشعاع قرار داد. البته بی شک مجوعه 5 فصلی پایتخت تجربه ای بی بدیل در تاریخ مجموعه سازی تلویزیون است. به واقع تیم سازنده پایتخت به دور از هیاهو و رخ نمایی های مرسوم در رسانه ها کار خود را به درستی انجام دادند و با ارائه شخصیت هایی بکر توانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. 

پنج فصل مجموعه پایتخت در یک زنجیره ارگانیک توانست تا مهمترین خواسته ها و دغدغه های عمومی را مطرح کند و پوشش دهد. چنانکه اگر به ظرفیت های هر یک از سری های پایتخت به گونه ای تفکیک شده بنگریم هر یک را در فضایی همسو با قواعد زمان ساخت می بینیم. به این معنا که مجموعه های پایتخت با توجه به ظرفیت های جامع کشور ایران در حوزه های روحی‏، اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، زیست طبیعی، ورزشی و حتی سیاسی مسیر روایت خود را سامان داد و با مهارتی مثال زدنی خرده روایت ها را به برگ برنده خود بدل کرد.

 

مرور مجموعه های نوروزی 1398-  نقطه عطف پایانی جذاب/ شبکه های یک، 3 و 5

مجموعه های نوروزی شبکه های سیما در ایام ابتدایی سال 1398 اگرچه تلاش داشتند تا لحظاتی مفرح را برای مخاطبان ایجاد کنند و در این کار هم به توفیقی نسبی رسیدند اما با فاکتور گرفتن مجموعه درام شبکه 2 ، توجه به دیگر مجموعه های نوروزی سیما که لحنی کمدی داشتند این نکته را نشان می دهد که با وجود انتظارات بالایی که از 3 مجموعه کمدی «ن.خ»، «زوج و فرد» و «شش قهرمان و نصفی» می رفت اما این مجموعه ها نتوانستند وارد باشگاه مجموعه های نوستالژیک نوروزی شوند. علت این مساله را می توان شیفتگی کارگردان ها و فیلمنامه نویس ها نسبت به ایده تک خطی جذاب این مجموعه ها دانست که نتوانستند به تمامه در شرح و بسط موقعیت های داستانی و ارتباط شخصیت ها با هم به توفیق برسند. برای مثال مجموعه ن.خ در شبکه یک اگرچه در وهله اول توانست با بردن دوربین خود به کردستان و توجه به سبک زندگی قوم کرد بخشی ازمخاطبان را راضی کند اما ضعف در اجرا و کارگردانی، در حبس ایده جذاب ماندن و پایان بندی آشفته این مجموعه را وارد فهرستی از مجموعه های سوخته می کند که با وجود تعداد بالای بینندگان در رسیدن به فهرست مجموعه های ماندگار ناکام می مانند. مجموعه شبکه 3 سیما هم با مجموعه ای از بازیگران کلیشه شده در کمدی تلویزیونی و دستمایه قرار دادن داستانی تکراری نتوانست تا رضایت حداکثری مخاطبان را جلب کند. در این میان مجموعه شش قهرمان و نصفی بدون کمترین ادعا و با روایت داستانی سرراست و ساده و البته بهره بردن از المان های آشنای روایت در ادبیات کودک و نوجوان به عنوان مجموعه ای نسبتا موفق نزد مخاطبان مطرح شد. امتیاز این مجموعه نسبت به دو مجموعه کمدی دیگر در نوروز این بود که شش قهرمان و نصفی مخاطب هدف خود را رده سنی کودک و نوجوان در وهله اول در نظر گرفت و توانست با بهره بردن از چراغ جادو، غول پری های درون چراغ جادو، بازی درخشان اکبر عبدی در ارائه شخصیت اکبر میرمیرانی کارخانه دار فعال در زمینه نوشت افزار و تکلم درست لهجه آملی، اجرای هوشمندانه ایده سفر در زمان، توجه دغدغه مند به موضوع حمایت از تولید داخلی و اشاره به جا به تاثیرات قاچاق بر نابودی چرخ های تولید در کشور، جایگاه مناسبی را در مجموعه های سال به خود اختصاص دهد. 


نکته مهم: این مطلب سال ها قبل با رویکرد ارزیابی همه مجموعه های کمدی در تلویزیون در ویژه نامه نوروزی هفته نامه سروش در سال 92 چاپ شد. ویرایش جدید و بازنویسی کامل این مطلب با افزودن اطلاعات روز و جدیدتر در تاریخ 2 اردیبهشت در هفته نامه همشهری جوان به چاپ رسید.