نقد سریال گاندو 2, خانه "گاندو" کجاست

۲ ماه پیش

۱۷ شهریور ۱۴۰۰

   همواره بر این عقیده بوده ام که تماشای سریال به طور کلی کاری منفعل است؛ چرا که به این گفته از شخصیت فیلم "افسانه 1900" تورناتوره باور دارم که : "من با این 88 کلید پیانو در کشتی می توانم هرچه می خواهم را خلق کنم، پا گذاشتن روی زمین مرا با کلیدهای بیشتری روبه رو می کند، که من تحملش را ندارم. اساسا ذهن انسان در تخیل کردن محدود نیست اما در اجرای تخیل، همواره محدود خواهد بود. چرا که هرچه تکنولوژی پیشرفت کند، خیال هم با سرعت بیشتری روبه جلو حرکت...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

فصل دوم سریال «گاندو»، درباره‌ی اشخاص دو تابعیتی و جاسوس در وزارت امور خارجه ایران و گروه مذاکره کننده هسته‌ای است. همچنین در این فیلم از حوادث رخ داده در انتقال یکی از وزرای کشور خارجی پرده برداری شد.همچنین در این فیلم به اشخاصی که درنوسانات بازار ارزی و سکه ایران دست داشتند اشاره شد.

  

همواره بر این عقیده بوده ام که تماشای سریال به طور کلی کاری منفعل است؛ چرا که به این گفته از شخصیت فیلم "افسانه 1900" تورناتوره باور دارم که : "من با این 88 کلید پیانو در کشتی می توانم هرچه می خواهم را خلق کنم، پا گذاشتن روی زمین مرا با کلیدهای بیشتری روبه رو می کند، که من تحملش را ندارم. اساسا ذهن انسان در تخیل کردن محدود نیست اما در اجرای تخیل، همواره محدود خواهد بود. چرا که هرچه تکنولوژی پیشرفت کند، خیال هم با سرعت بیشتری روبه جلو حرکت خواهد کرد. می خواهیم از سریال "گاندو" فصل دوم صحبت کنیم. سریالی که نه به واسطه علاقه شخصی به واسطه فرصتی که برای در کنار خانواده بودن، محیا کرد، دنبال کردم.

*داستان باور نکردنی

داستان سریال پلسی-معمایی در کشورمان سال ها است که با مواجهه عقل و احساس روبه رو است. به طوری که نویسنده این محصول، "آرش قادری" علاوه بر استفاده از منابعی که در اختیار داشته، تاحدود زیادی در مورد وطن پرستی و ویژگی ماموران اطلاعاتی خیال کرده است. باید این نویسنده را در راستای به تصویر کشیدن چهره ماموران، تلاش های شبانه روزی، امکانات و میزان اشراف کامل برهمه چیز، ستود. اما به جرات می توان گفت، خارج از محدوده هنری که در ادامه به آن خواهم پرداخت، به عنوان نمونه :چیزی از نظر تئوری و عملیاتی از سیاست و برخورد با سیاسیون متخلف بیان نکرده است. دلیل آن کاملا مشخص است. محصول، قصد بد نام کردن یک زن بی حجاب انگلیسی را دارد؛ قصد بد نام کردن یک کشور را دارد، قصد بدنام کردن چهره های سیاسی را دارد که شاید در میان مردم محبوب باشند (مانند اشاره به وزیر خارجه)، و از پس این همه نیت بد هیچ گاه خروجی خوبی نخواهیم داشت. در مورد بیاینا محمودی بازیگر ارمنی این سریال باید این نکته را بیان کنم که عوامل این فیلم با به تصویر کشیدن چهره بی حجاب این بازیگر، که ظاهرا از خواسته های خودش بوده، ایجاد گاف های عجیب، مانند در استخر رفتن با شلوار و جوراب، تصویر و تصور یک زن را به طور عمومی و نه خصوصی نشانه رفته اند. اگر چه روبه روی آن همسر "محمد" شخصیت اصلی داستان قرار گرفته که به شکل یک قدیسه نمایان شده، اما داستان آن قدر بچه گانه بدگویی می کند، که هیچ کس تعریف کردنش را از شخص خاصی باور نخواهد کرد.

*جذابیت 

هنر اساسا ایجاد کردن جذابیت است. جذابیت در سطوح و انواع مختلف. حتی می توان فیلم های اروتیک را نیز در این زمینه مثال زد. اما مشخصا درباره سریال "گاندو" باید به حساسیتی اشاره کرد که برای مردم کشورمان ایجاد کرده است. در واقع بسیار جذاب است که ما در تلوزیون ببینیم برادر رئیس جمهور را دستگیر می کنند، عرق ریختن مامور اطلاعاتی بی حجاب انگلیس را ببینیم که جلوی یک ایرانی عرق می ریزد و التماس می کند و... ؛ اما چیزی که بیش از همه باید به آن توجه کرد این است که هنر برای صلح است و نه ایجاد تفرقه و دشمنی. به عنوان نمونه گزارش گر بازی های المپیک را به یادآورید که مقابل گزارش بازی کاراته ایران و آمریکا کم نگذاشت. ظاهرا ما راه را برای مقابله با دشمنان اشتباه انتخاب کرده ایم. و به جای اینکه آثاری مانند "خانه دوست کجاست" که سراسر انسانی و بی مرز است، تولید کنیم، همواره از احساسات سرشار ایرانی ها به وطن خود بهره می بریم. از نظر سینمایی در فصل دوم "گاندو" شاهد بلوغ و نبوغ بودم. مولف، هم کارگردان و هم نویسنده، رگ خواب بیننده پر احساس ایرانی را خوب یادگرفته است، ضمن آنکه استفاده از پهباد و کواد کوپتر را آموخته است. البته صرفا استفاده از تجهیزات و تکنولوژی در یک اثر، معما و هیجان ایجاد نمی کند اما در حد بضاعت این ویژگی ستودنی است. باید پذیرفت که با همه جذابیت های سطحی که این فیلم ایجاد کرده است بدون پایان گذاشتن بسیاری از پیرنگ های فرعی در فیلم نامه، به نوعی گل به خودی است. اگرچه اعلام کرده اند که فصل دیگری از آن را خواهیم ساخت اما این شیوه متواتر کردن یک داستان در آثاری با چنین ژانری اشتباه است.

*رفاقت

رفاقت ها و لحظات شادی که بعضا در شرایط ویژه داستان به وجود می آمدند، زیبا و قابل تامل بود. همچنین عمق رابطه ای که میان ماموران ایجاد شده و تا سطح اجتماعی پایین آمده برای هرچه نزدیک تر شدن بیننده به موضوع بوده که این از هوشمندی نویسنده است. سوال اساسی این گونه مطرح می شود که نویسنده ای که کاملا بر موضوعات این چنینی اشراف دارد چرا همچنان مانند گذشته دشمنان ایران را آنقدر ضعیف نشان می دهد؟ به عنوان مثال نیروهای اطلاعات ایران می ایستند و به خبری که از "بی بی سی" پخش می شود نگاه می کنند و می خندند. شاید در دنیای خارج از سینما و خیال، آنها از ما رو دست خورده باشند اما باور کنید آنها به این اندازه ساده و سطحی نیستند. به طور کلی باید در مورد این سریال اینگونه بیان کرد که در درجه اول ابدا نمی توان درباره اش نقد نوشت. در درجه دوم این سریال گوشت قربانی است. قربانی برای کمبود مخاطب، برای گل به خودی و خودسانسوری. 

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی


نقدهای مرتبط با این اثر

علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
تل ماسه (Dune)
   تلماسه یا شن زار فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو است که نسل جدیدی از سینما را در ادامه آثاری همچون: «جنگ ستارگان»، «مکس دیوانه»، «بلید راننر» به نمایش می گذارد. سینمایی که منجی است، پیش بینی کننده است و قبل انسان وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت . انتخاب تیموتی شالامی به عنوان یک منجی انتخاب هوشمندانه ای است. از نظر چهره و حس و حال شخصیتی در ناخودآگاه بیننده این باور را ایجاد می کند که او می تواند یک منجی باشد. اگر چه اقتباس پیشین...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
خورشید (SUN CHILDREN)
خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
درخت گردو (Walnut Tree)
   درخت گردو انتقامی سخت از یک فاجعه اخلاقی در جنگ است. محمد حسن مهدویان کارگردان این فیلم با پشتوانه فیلمی چون «از کرخه تا راین» توانسته اثری خلق کند سراسر تراژیک و تاثیرگذار. به شخصه هنگامی که برای اولین بار این فیلم را دیدم از سکانس های غم انگیز و بی پرده آن بسیار متاثر شدم و ترسیدم که نکند بیشتر تاکید این فیلم بر احساسات بیننده باشد، به همین جهت در نوبت دوم تماشای آن پی به اهمیت وجودی فیلم بردم. قبل از اینکه وارد بحث سینمایی، خوانش و تحلیل...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
امیررضا صفائی تبار
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پوست (skin)
اگر فیلم کوتاه حیوان را دیده باشید فیلم از همان مولفه ها و همان نمادها را دارد. نماد های بومی گرایی فیلم مانند شیر در فیلم می بینیم. بیان تعلیق و کشمکش های عمیق از خصوصیات خوب این فیلم است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده