ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم بلکککلنزمن, BlacKkKlansman, سرگرم کننده و آزار دهنده

جیمز براردینلی
۹ ماه پیش - ۴ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

«بلکککنزمن» بطور مساوی هم سرگرم کننده و هم آزار دهنده است ، چیزی که بنظر می رسد کاملا قصد و نیت لی بوده است.حتی یک انسان نابینا هم می تواند نکته ی لی را بفهمد.اگر از نوع بیان لی یا فیلم های باز سیاسی آزرده خاطر می شوید ، این فیلم برای شما مناسب نیست.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

اینکه بگوییم فیلم «اسپایک لی» خشن و بی پرواست کمی زیاده روی کرده ایم.لی هرگز از بحث و جنجال خجالتی نداشته ، «بلکککنزمن» با المان های عبث و ناپسند و نقد اجتماعی نوآورانه اش از این قاعده مستثنی نیست.بدون درنظر گرفتن تکه کلام های نرم اش درباره ی نژادپرستی و بی عدالتی ، لی به دنبال جذب مخاطب با استفاده از جذابیت های مورد پسند عامه یا بازار روز سینما نبوده است. هرچند «بلکککنزمن» سنگین ترین حمله ی او به تعصبات موجود درباره ی نظم اجتماعی فعلی نیست.این فیلم یکی از ضد ترامپ ترین آثار بی پروای سینمایی است که توسط یک فیلمساز برجسته ساخته شده است(جالب اینجاست که بخش اعظم داستان از 40 سال پیش الهام گرفته شده است).

شرح روایت اصلی داستان فیلم ، یک حکایت دور از ذهن اما واقعی درباره ی چگونگی نفوذ یک پلیس سیاه پوست و یک کاراگاه یهودی به «KKK» و جلوگیری از یک بمب گذاری تروریستی است.به همین دلیل لی یک متن در بخش معرفی فیلم قرار داده که می گوید :«براساس یک داستان واقعی ، یک داستان کثیف واقعی».«ران استال وورث»(جان دیوید واشینگتن)تبدیل به اولین پلیس سیاه پوست در تاریخ فیلم های شرکت «کلورادو اسپرینگز» شده است که از این حیث او را با نقش «جکی رابینسون» با بازی «رابرت جان برک» مقایسه کرده اند. ران یک ترکیب از عکس العمل های مختلف را به نمایش می گذارد : مدارا ، طعنه زدن ، رفاقت و حرفه ای گری. اغلب افسرهای همکار او خنثی هستند ، به خصوص همکارانی که با او قطع همکاری می کند یعنی «فلیپ زیمرمن»(آدام درایور) و «جیمی کریک»(مایکل بوشمی). اولین ماموریت او نظارت و گزارش دادن یک تظاهرات است که توسط یک سخنران سیاه پوست تندرو هدایت می شود. در همان حین ، او با ترتیب دهنده ی آن رویداد یعنی «پاتریس دوماس»(لورا هریه ئر) آشنا می شود ، کسی که با او وارد یک رابطه می شود. ماموریت دومش ستون فقرات فیلم را شکل می دهد.

در حین تعقیب مظنونین ، ران با یک آگهی مواجه می شود که مردم را به عضویت در یک گروه تشویق می کند و او پس از کمی تحقیق می فهمد که آن گروه KKK است. او تماس می گیرد و برای جلوگیری از فعالیت های ضد سیاه پوستی یک مرد سفید پوست درخواست کمک می کند و به یک دیدار با رهبر این گروه دعوت می شود. فلیپ حاضر می شود تا با رهبر این گروه ملاقات کنیم و این باعث می شود تا ران درگیر یک سری فعالیت های افراطی شود.

«بلکککنزمن» یک فیلم 135 دقیقه ای است که دوساعت از آن به داستان ران اختصاص داده شده که نمایانگر تخصص لی در قصه گویی و ریزنگری فرهنگی اوست.روایت نخست فیلم با سکانس هایی به تصویر کشیده شده که با اینکه به لحاظ روایتی ارتباطی با ادامه ی فیلم ندارند اما به لحاظ تماتیک با فیلم در ارتباط هستند.شروع فیلم با یک کلیپ از فیلم «بر باد رفته» قبل از نمایش یک سخنرانی از یک سفید پوست تندرو به نام «دکتر کنبرو بیوریگارد» است که لی برای نقش او از بازیگری استفاده کرده که ظاهر او دارای مایه های سیاسی باشد. در منظر بازیگری امروز سینما ، «آلک بالدوین» بیشتر برای نقش آفرینی نسخه ی طنزآمیز «دونالد ترامپ» شناخته شده است. لی معادله های زیر را جلوی مخاطبان قرار می دهد : «بالدوین = ترامپ» ، «بالدوین = بیوریگارد» ، «ترامپ = بیوریگارد». دریافت این نکته چندان دشوار نیست ، علی الخصوص هنگامی که در انتهای تیتراژ فیلم ، نگاهی به رویداد های برگزار شده در شارلوتسویل در سال 2017 انداخته می شود. حتی یک انسان نابینا هم می تواند نکته ی لی را بفهمد.

برخلاف برخی از فیلم های اخیر با مضمون مشترک ، «بلکککنزمن» از یک گروه بازیگری که تمام آنها سیاه پوست باشند ، استفاده نکرده است. به غیر از «جان دیوید واشینگتن»(پسر دنزل واشینگتن) و معشوقه اش «لورا هریه ئر» ، بخش عمده ای از بازیگران سفید پوست هستند. «آدام درایور» به تاثیرگذاری خویش ادامه می دهد. تاثیرگذاری او نه تنها برای عملکرد بسیار خوبش بلکه بخاطر شوق او برای پذیرفتن فرصت های چالش برانگیز است.حضور او در سه سری از فیلم های «جنگ ستارگان» ، ذره ای از عطش او برای پذیرفتن نقش های کوچک را از بین نبرده است.

همانطور قبلا از «اسپایک لی» در فیلم «گول خورده» سراغ داشتیم ، او باز هم به سراغ معمای فیلم «تولد یک ملت» اثر «دی.دابلیو.گریفیث» رفته است. در نقد این فیلم آمده است : "برخلاف داستان زشت و نژادپرستانه اش ، تولید فیلم برای استفاده ی نوآورانه از تکنیک های سینمایی شایسته تحسین است که به مرور تبدیل به یک الگوی فیلمسازی شده اند"، اما لی معتقد است که این نگاه ساده انگارانه ، اهمیت «تولد یک ملت» را انکار می کند که نقش ویژه ای در قرن 20 ام در معرفی KKK داشت. در «بلکککنزمن» او نشان می دهد که چگونه کلیپ هایی از فیلم باعث شعله ور کردن شور تندرو های سفید پوست می شوند ، کسانی که تبدیل به نماد های این سازمان شده اند.

«بلکککنزمن» گاهی به دلیل ناپسندی ذاتی اش باعث خنده ی مخاطبان می شود اما در واقع این فرصت را در اختیار مخاطبان می گذارد که نگاه های دهه ی 70 را از لنز مفاهیم دهه ی اول قرن بیستم تماشا کنند. چقدر اوضاع تغییر یافته است ؟ البته لی سعی نمی کند که این موضوع را در خلال روایت قصه اش توی سر مخاطب بکوبد.در نتیجه «بلکککنزمن» بطور مساوی هم سرگرم کننده و هم آزار دهنده است ، چیزی که بنظر می رسد کاملا قصد و نیت لی بوده است. بعنوان یک عکس العمل شخصی باید بگویم که پیش بینی آن خیلی سخت نبوده است.اگر از نوع بیان لی یا فیلم های باز سیاسی آزرده خاطر می شوید ، این فیلم برای شما مناسب نیست. دیگران در «بلکککنزمن» برای روبرو شدن و نشان دادن عکس العمل نسبت به سوالی که لی ترسی از بیان کردن آن ندارد ، فرصت خوبی خواهند یافت.

منبع : Reelviews

مترجم : وحید فیض خواه

1

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است