ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم شنای پروانه, butterfly swimming, جهان بینی عمیق محمد کارت در مقابل نگاه سطحی سعید روستایی

محمد ابوالفضلی
۴ ماه پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

شنای پروانه از لحاظ فضا و حال و هوا بسیار شبیه به ابد و یک روز و متری شیش و نیم است. با این تفاوت که در این فیلم ،کارگردان یک جهان بینی عمیق نسبت به آسیب های اجتماعی دارد و همچون سعید روستایی با نگاهی سطحی و ژورنالیستی به وقایع نمی پردازد و در شناخت منشا و مبدا مشکلات،آدرس غلط به مخاطب نمی دهد.

شاید اولین و مهم ترین چیزی که باید به آن پرداخت ، مسئله نگاه و جهان بینی اجتماعی نویسنده و کارگردان فیلم است. شنای پروانه از لحاظ فضا و حال و هوا بسیار شبیه به ابد و یک روز و متری شیش و نیم است. با این تفاوت که در این فیلم ،کارگردان یک جهان بینی عمیق نسبت به آسیب های اجتماعی دارد و همچون سعید روستایی با نگاهی سطحی و ژورنالیستی به وقایع نمی پردازد و در شناخت منشا و مبدا مشکلات،آدرس غلط به مخاطب نمی دهد. محمد کارت در این فیلم همه تقصیرها را بر گردن حکومت و دولت و قانون نمی اندازد و مثل سعید روستایی، وقیحانه به دنبال قدیس سازی مافیای جنایت کار نیست. محمد کارت در این فیلم جز نگری می کند و تقصیرات هر شخص خطاکاری را ابتدائا از جانب خود او می داند و اتفاقا فیلم را نیز با یک جمله زیبا به پایان می رساند که : « هر کسی مسئول سرنوشت خودشه» . در این فیلم اراذل و اوباش تنزیه نمی شوند ، طلبکار نیستند ، پر مدعا نیستند و بلکه به معنای واقعی کلمه انسان های فرصت طلب،انصار خواه،مستند،زورگو و بی رحم معرفی می شوند. خطاکارها در این فیلم به سزای اعمال خود می رسند،اما دیگر کسی مخاطب را مجبور نمی کند تا مثل متری شیش و نیم در هنگام به دار آویختن جنایتکار،برایش اشک بریزند.

بدون شک مهم ترین عنصری که این فیلم را به یک شاهکار اجتماعی تبدیل می کند، فیلمنامه آن و مهم ترین عنصر فیلمنامه قوی آن، پژوهش و تحقیقی است که پشت فیلمنامه است. نگاه عمیق و همه جانبه فیلمساز به مسائل در تک تک صحنه هاو حتی نماهای فیلم مشهود است. مشخص است که نویسنده تا چه اندازه برای تک تک موقعیت ها تحقیق و بررسی داشته است. نحوه روایت و پرداخت تا پایان فیلم جذاب و پر تنش است و لحظه ای از صرافت نمی افتد. فیلمنامه پر است از انواع غافلگیری ها، چک ها و گره گشایی ها. از همه مهم تر اینکه این فیلم بر خلاف معمول فیلمهای امروز سینمای ایران، قهرمان دارد.

بازی ها در فیلم فوق العاده زیباست و کارگردان از تمام تیم بازیگری خود بهترین و بیشترین استفاده را برده است. از جواد عزتی که نقش اول فیلم را بر عهده دارد تا علی شادمان که در یک سکانس چهار دقیقه ای به طرز ماهرانه ای نقش آفرینی می کند. از پانته آ بهرام که بودن شک بهترین بازی کل سالهای بازیگری خود را در سه دقیقه نشان می دهد تا طناز طباطبایی که با دو دقیقه بازی در ابتدای فیلم، تمام آن معصومیت و مظلومیت پایمال شده را به تصویر می کشد. 

 



0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است