نقد فیلم تومان, tooman, قمارباز

۲ سال پیش

۱۴ بهمن ۱۳۹۸

یاسمن خلیلی فرد

امتیاز منتقد به این اثر: ۴ از ۱۰

این یادداشت در زمان اکران فیلم در جشنواره فیلم فجر نوشته شده است؛ نقد مفصل فیلم در زمان اکران عمومی آن منتشر می شود.

داود و عزیز کارگران کارخانه شیر هستند که برای رسیدن به موقعیت مالی و اجتماعی بهتر دل به برنده شدن در شرط بندی فوتبال بسته اند.

  

«تومان» را شاید بتوان جزو آن دسته از معدود فیلم هایی قرار داد که مخاطب در مواجهه با آن ها دو رویکرد خواهد داشت: یا شیفته فیلم خواهد شد و یا فیلم را پس خواهد زد.
«تومان» شاید به سلیقه بسیاری از سینمادوستان و حتا منتقدان سینمایی خوش نیاید اما هرگزنمی توان از این مسئله چشم پوشید که فیلم به لحاظ ساختار و اجرا اثری خلاقانه و شسته رفته است.
آن چه به زعم من بزرگترین ضربه را به فیلم وارد کرده مدت زمان آن است! "تومان" صحنه های زائد بسیاری دارد که قطعاً در تدوین هایی دو یا چندباره قابل حذف اند. بی شک حذف این صحنه ها، ریتم و ضرباهنگ درست تری را به اثر خواهد بخشید و می تواند نظر مساعد مخاطبان کم حوصله تر را نیز به خود جلب کند.
مسئله ی شرط بندی و قمار از مسائل حساسیت برانگیزی هستند که فیلمساز جسورانه به سراغشان می رود اما نمی تواند از پتانسیل نهفته در ایده مرکزی خود به درستی بهره برداری کند و در نتیجه تعلیق دلهره آمیز فیلم به مرور کهنه و کم جان می شود و نمی تواند غافلگیری های درستی را خلق کند.
دوربین به درستی به خدمت فیلم درآمده و صحنه های پویا و پرتنش فیلم را با اندازه های درست نما و قابهای متقاعدکننده خود ثبت می کند.
«تومان» فیلم پربازیگری است. تعدد شخصیت ها می توانست از دقت کارگردان در هدایت بازیگران بکاهد اما بازیگران فیلم بازی های درست و به اندازه ای دارند. ریسک انتخاب نابازیگر (یا بازیگران کمتر شناخته شده) در فیلم کاملاً جواب داده و همه ی بازیگران بسیار باورپذیر ایفای نقش می کنند.
«تومان» اما به رغم آن که به لحاظ کارگردانی و حتا چفت و بست فیلمنامه، اثری معقول و خوش ساخت است اما به دلیل موضوع به شدت خاص و عجیبش و کش آمدگی زمانی اش نخواهد توانست نظر مثبت نیمی از تماشاگرانش را به خود جلب کند.


نقدهای مرتبط با این اثر

قهرمان (A Hero)
برخلاف نظرات صفر و صدی که پیرامون «قهرمان» شکل گرفته است من نه آن را بهترین فیلم فرهادی می‌دانم و نه ضعیف‌ترین فیلم او.«قهرمان» فیلمی خوش‌ساخت و در سطح استاندارد سینمای این کارگردان است که اگرچه نتوانست من را غافلگیر کند اما در عوض مایوس و ناامیدم هم نکردادامه مطلب
یاسمن خلیلی فرد
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دوئت (DUET)
فیلم در الگوی روایی خود بر ساختار روایتهای مجزا از زندگیهای چهار شخصیت خود مبتنی شده است و یک مرکز ثقل روایی متمرکز، این چهار آدم را به هم ربط میدهد.ادامه مطلب
یاسمن خلیلی فرد
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پسرکشی (filicide)
فیلمنامه نویس احتمالا به منظور رازآلودتر کردن درام، بسیاری از المان های اصلی کار را در هاله ای از ابهام قرار می دهد و با بهره گیری از تمهیداتی (به عنوان مثال اسم نداشتن کاراکترها) می کوشد تا فضای موهوم و پیچیده ی کار را موهوم تر و پیچیده تر کند اما به واسطه ی آن که پاسخی برای چرایی های روایت وجود ندارد بسیاری از این تمهیدات بیش از آن که در مخاطب حس کنجکاوی ایجاد کنند کار را دچار ضعف منطق روایی کرده اند و اثر به جای جذاب شدن الکن شده است.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
خانه دختر (The girl's house)
این نقد در سال 1393 و در زمان جشنواره فجر بر فیلم نوشته شده است:«خانه دختر» را يکي از بهترين فيلمهاي اين دوره جشنواره به لحاظ بازيگري دانست. درباره «خانه دختر» مي توان صفحه ها نوشت. فيلمي که يکي از قوي ترين فيلمهاي جشنواره تا به امروز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده