ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
1
محمود نامی
۵ ماه پیش - ۵ دقیقه مطالعه
منبعاختصاصی سلام سینما

جنایت های پیش پا افتاده

سریالی بمثابه کلاس و یک واحد درسی دانشگاه برای فیلمنامه نویسان

     

     سریال تلویزیونی 32 قسمتی بسیار زیبای جنایت های پیش پا افتاده، « Ufak Tefek Cinayetler» که پخش آن از ماه سپتامبر سال گذشته در کانال تلویزیونی استار ترکیه شروع و با استقبال بسیار گرم مردم آن کشور روبرو شد، بالاخره به پایان رسید و تماشاچیان سریال که بی صبرانه منتظر قسمت پایانی آن بودند، راضی از چند ماه تماشا، به  انتظار سریال و یا سریال های مشابه دیگر نشستند. 

     فیلم سازان ترکیه ای در سالهای اخیر در سریال سازی بسیار موفق عمل کرده اند، آنها ضمن ساخت سریال با موضوعات متنوع و تماشاچی پسند، توانسته اند بازار منطقه و فراتر از آن را که قبل از این در اختیار سریال های آمریکائی، انگلیسی، برزیلی، کره ای و .... بود، تصاحب نمایند. درآمد ترکیه از محل صدور سریال های تلویزیونی در سال 2017 حدود 370 میلیون دلار بود، این در حالی است که در آمد این کشور از همین منبع در سال 2008 حدود 10 میلیون دلار بوده است؟! که این یک موفقیت بسیار بزرگ برای سینما و تلویزیون ترکیه بشمار می رود.

     یک علت اصلی موفقیت فیلم سازان ترک، ساخت فیلم بر اساس سناریوهای ارزشمند نوشته شده، توسط فیلمنامه نویسان مطرح آن کشور بوده است. فیلمنامه نویسان ترک اکنون به مرحله ای از پختگی و حرفه ای گری رسیده اند که اگر در آینده فیلمنامه های نوشته شده توسط آنان، در سایر کشور ها مبنای ساخت فیلم قرار گیرد، از آن نباید تعجب نمود.

     این همان حلقه مفقوده در سینما و تلویزیون ایران است که متاسفانه هیچگاه جدی گرفته نشده است. چرائی امر نیازمند موشکافی و بررسی خاص و دقیق است که در حوصله این تحلیل نمی گنجد، اما الزاما باید از محدودیت ها، ممنوعیت ها، سانسور و خودسانسوری، نبود قانون کپی رایت، ارزش و بها قائل نشدن به فیلمنامه و فیلمنامه نویس، عدم پرداخت حق التحریر مناسب، ساخت فیلم و سریال های دستوری، بی اعتمادی فیلمنامه نویس به دست اندرکاران تهیه فیلم، دزدی آثار، کپی کاری و ..... نام برد.

     چندی قبل در دفتر یک تهیه کننده بسیار معروف که سابقه دوستی چندین و چند ساله با وی دارم، چشمم به ده ها جلد فیلمنامه افتاد که روی میز نامبرده قرار داشت، گفت: اینها را می نویسند و حتی ثبت نکرده، تحویل ما می دهند، ما هم که حوصله و وقت خواندن نداریم، به همین شکل آنها را بایگانی می کنیم و افزود: کافی است شما یک داستان چند خطی برای ما تعریف کنید، اگر خوشمان آمد، آنرا در قالب یک فیلم دو ساعته تحویلتان می دهیم؟!  این حال و روز فیلمنامه نویسی و ساخت فیلم، حداقل در بخشی از عناصر فعال در صنعت سینما در ایران است.... بگذریم.

     فیلمنامه سریال " جنایت های پیش پا افتاده " یک شاهکار در زمینه فیلمنامه نویسی به تمام معنی است، اگر چه در ابتدای شروع سریال، عده ای در ترکیه فیلمنامه را کپی از روی فیلمنامه سریال معروف ( Pretty Little Liars- The Affair) اعلام کردند، اما سریال هر چه جلوتر رفت، مشخص شد که این سریال، ربطی به سریال مذکور نداشته است.

مریچ عجمی (  (Meriç Acemi نویسنده فیلمنامه، متولد 1980 استانبول و بازیگر سابق تئاتر و سینما در ترکیه، در پاسخ به شبهه مذکور گفت: انتظار چنین اتهامی را داشتم، اما مگر می شود، در روز روشن از یک سریال معروف آمریکائی کپی کرد و با واکنش منفی آنها روبرو نشد؟! وی افزود: علت پخش چنین شایعه ای، ترند شدن سریال در سطح جهان بوده است.

     فیلمنامه چند لایه، دارای شخصیت های بیشمار ( فقط 8 هنرپیشه دارای نقش اول)، با کام بک های فراوان، برخوردار از پیچیدگی جنائی ( مشابه داستان های آگاتاکریستی و دکتر پوارو)، با داستانی پر کشش و پر ابهام که تا آخرین قسمت سریال، نتیجه برای بینندگان آن غیر قابل پیش بینی می نماید، درام، عاشقانه و در عین حال بسیار لطیف و دلنواز، از همان ابتدا نشان از تولید سریالی کاملا متفاوت می داد که در نهایت نیز پیش بینی ها درست از آب درآمد و سریال ساخته شده تمامی رکوردهای قبلی متعلق به ساخت و پخش سریال در ترکیه را زیر و رو کرد و عنوان پربیننده ترین سریال سال های اخیر ترکیه را از آن خود نمود. 

    استفاده از لوکیشن های بسیار زیبا، فضا های رویائی، خانه های ویلائی بسیار لوکس، رنگ، رنگ و باز رنگ، شادی، هیجان، عشق، خیانت، خباثت، دنائت و باز طبق معمول ساخت فیلم های سینمائی و سریال در همه کشورهای دنیا، استفاده از هنرپیشگان چه مرد و چه زن زیبا روی، شیک پوش، مبادی آداب، فرهنگ و معرف سبک جدید زندگی در ساخت سریال، باعث شد که سریال " جنایت های پیش پا افتاده"  با استقبال بینظیر روبرو و برای سالیان سال در ذهن و یاد بینندگان آن باقی بماند.

     برای اینکه سریالی ماندگار شود باید برنامه ریزی و هزینه لازم صورت گیرد. سازندگان سریال "جنایت های پیش پا افتاده" با انتخاب اسپانسرهای قوی، پرداخت دستمزد قابل توجه به هنرپیشه ها ( ماهیانه از 30 تا 50 هزار لیر ترک) ، فیلمبرداری در یک شهرک بسیار مدرن و پولدار نشین در استانبول که قبل از این کسی اطلاع چندانی از آن محل نداشت، ( با نمایش مناسب فضا های عمومی شهری، خانه های ویلائی بغایت مدرن و تیپ و شخصیت ساکنین شهرک، در پایان نمایش سریال، قیمت املاک در آن محل تا 25% افزایش پیدا کرد)، انتخاب لباس های برند و شیک برای هنرپیشگان، ( بهای خرید لباس های 4 هنرپیشه اصلی زن فیلم فقط در 5 قسمت اول سریال به بیش از  400 هزار لیر ترکیه بالغ گردید)، دست به تولید سریالی زدند که در آینده بعنوان یک الگو برای ساخت سریال عمل خواهد کرد. 4 هنرپیشه اصلی زن سریال با نمایش هفتگی لباس، کفش، کیف و جواهرات تولیدی برند های مطرح و معروف ترکیه و... از طریق برگزاری شو هفتگی و یا چاپ پوستر و تبلیغ آن در روزنامه ها و مجلات و .... به ثروتی دست یافتند که قبل از این حتی تصور آن نیز نمی رفت. 

     "جنایت های پیش پا افتاده" علاوه بر این از یک اکیپ فیلمبرداری و پشت صحنه قوی برخوردار بود که لازمه ساخت هر فیلم و سریالی است، ضمن اینکه تحت حمایت اسپانسر های متعدد و کمپانی های بزرگ قرار داشت که مشخص بود از همان ابتدای مطالعه فیلمنامه، پروژه و اهمیت آن نظرشان را جلب کرده است.  

     بازیگران این سریال چون " Gökçe Bahadır"  و " Mert Firat"و ...... جملگی از هنرمندان مطرح سینمای ترک بودند که قبلا در هر سریالی ایفای نقش کرده بودند، آن سریال به یک سریال بسیار پر بیننده در ترکیه و سایر کشورها تبدیل شده بود، فوکوس سناریو روی نقش برخی از هنرمندان از جمله ”گوکچه بهادر" نیز موید این نکته بوده است. بگونه ای که برخی از صاحبنظران سینما و تلویزیون در ترکیه، همزمان با شروع فیلمبرداری اعلام داشتند، فیلمنامه بر اساس کاراکتر و تیپ برخی از آنها نوشته شده است. برای بازی در نقش دبیرستان 4 هنرپیشه اصلی زن سریال، از بیش از 300 نفر تست گرفته شد که در نهایت 4 نفر دقیقاً شبیه آنان پیدا و در سریال ایفای نقش نمودند. 

     سریال "جنایات پیش پا افتاده" برای اهالی سینما و تلویزیون و علی الخصوص برای فیلمنامه نویسان کشورمان، ارزش حداقل یکبار دیدن را دارد. فیلمنامه این سریال بمثابه یک کلاس و یک واحد درسی دانشگاه برای فیلمنامه نویسان است. تمامی 32 قسمت این سریال که در قسمت های 120 دقیقه ای پخش شد، از طریق سایت های مختلف ترکیه ای و ایرانی به زبان ترکی استانبولی و با زیر نویس فارسی قابل دانلود است. اما توصیه می شود دوستانی که به زبان ترکی استانبولی آشنائی ندارند، صبر کنند تا این سریال در آینده نزدیک دوبله و از شبکه های ماهواره ای ایرانی پخش شود تا بهتر مورد استفاده قرار دهند.

     محمود نامی



تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:

logo-samandehi