نقد فیلم خورشید, SUN CHILDREN, زنگ آخر

۲ ماه پیش

۲۶ مهر ۱۴۰۰

علی رفیعی وردنجانی

امتیاز منتقد به این اثر: ۷ از ۱۰

خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

علی کودک دوازده ساله ای است که همراه دوستانش با دزدی قطعات و کار در یک انبار لاستیک ، زندگیشان را می گذرانند تا اینکه با پیشنهاد جدیدی از سوی خلافکاران محل مواجه می شوند.

خورشید ساخته مجید مجیدی در کوشش کشف معماهای اخلاقی قشر ضعیف جامعه و تضادهای اجتماعی است . این فیلم که در راستای فیلم هایی همچون «بچه های آسمان» و «آواز گنجشک ها» است سعی می کند از کمترین ها ، بیشترین تاثیر را بر بیننده بگذارد . مجیدی بازی با احساسات مخاطب را ، از جهت ترحم و اخلاقیات ، به خوبی بلد است همانطور که در این فیلم می بینیم که بعد از سفر شخصیت زهرا به افغانستان و هنگامی که علی با منطقه مسکونی متروکه و جای خالی او مواجه می شود بیننده به اوج تراوشات احساسی در باب یک داستان بدون مرز می رسد .

فیلم نامه

فیلم نامه خورشید را مجیدی و نیما جاویدی نوشته اند . دو فیلم نامه نویسی که علاوه بر مهارت در ایجاد ساختار منسجم برای یک داستان همواره پایان های خوبی را برای آثارشان رقم می زنند ؛ به عنوان مثال : جاویدی در فیلم «ملبورن» هر چند دغدغه ای مشابه و رفتاری شبه انتلکتوئل داشت اما به باور من بهترین پایان برای یک فیلم ملودرام به سبک فرهادی را در نظر گرفت . مسئله من با فیلم نامه این اثر پایان آن است . فیلم نامه ای که به شدت سمت تراژدی شدن می رود اما به یک باره امید از پیش تعیین نشده ای که با اتصال سیم های زنگ مدرسه توسط علی شکل می گیرد ، روبه رو می شویم . داستان به واسطه امواج احساسی : روابطی که میان علی ، زهرا و ابوالفضل دارد ؛ جریانات اخلاقی : درگیر شدن ناظم مدرسه با مسئول بازداشتیان کودکان کار ، و معمایی که در سکانس های پایانی با وعده خلاف bad man (چهره منفور) فیلم گره گشایی می شود ، ظرفیت تراژدی شدن بالایی دارد و اگر من به جای مجیدی هدایت این داستان را در دست داشتم قطعا شخصیت علی را در هنگام بازگشت از مسیر تخریب شده و پی بردن به اصل ماجرا به پایان می رساندم . 

فیلم برداری

دوربین هومن بهمنش حرکت های سینمایی و تعلیقات تصویری خوبی ایجاد می کند . در سکانس های پایانی ، که بخش بزرگی از آن دکوپاژ کارگردان بوده است ، به خوبی ترک بک های مناسب همراه با نماهای خالی از انتظار را می بینیم . در واقع بخش بالایی از نورپردازی ، و قطعا در پس تولید ، اصلاح رنگ ، در نظر گرفته شده توسط بهمنش کارکرد ملودراماتیک دارند که می توان از تجربه و خلاقیت بالای این فیلم بردار یاد کرد . به عنوان یک منتقد و سازنده فیلم باید این نکته را یاد آور شوم : اگر تصویری که امروزه در سینما گرفته می شود برای ما خاطرات دیگر آثار سینمایی را زنده کند یک دستاورد هنری محسوب نمی شود اما ارزش بالایی در کیفیت دارد ، که فیلم «خورشید» این گونه است . اما اگر تصویر ناب بوده و زاویه دید تازه ای به ساختار ذهنی موجود در سینما اضافه کند ، یک دستاورد هنری محسوب می شود .

بازی ها

جواد عزتی در نقش ناظم مدرسه به خوبی بازی می کند . البته که بازیگرانی چون عزتی نیاز به تعریف و تمجید از سوی من یا دیگر منتقدین ندارند اما باید در توصیف سبک این بازیگر این نکته را بازگو کنم که : بازیگر کسی است که “خود” نباشد . عزتی دقیقا همان کسی است که هنگام بازی در نقش ها “خود” نیست . همچنین شمیلا شیرزاد در یک پلان ، هنگامی که علی را به خاطر ثبت نام ابوالفضل در مدرسه و چیزهای دیگر در مترو دعوا می کند ، نشان داد که استعداد و هوش بالایی در درک و انتقال پیام احساسی دارد که بسیار برای بازیگر مهم است . امروزه خبرهایی می شنوم مبنی بر این که دختران در حال حذف شدن از صحنه نمایش این کشور هستند باید این هشدار را بدهم که همه هنر برای بازتاب زیبایی نفس و چهره یک زن زاییده می شود و حذف دختران از نمایش در واقع حذف هنر از کشور است .

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی


نقدهای مرتبط با این اثر

علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
آخرین دوئل (The Last Duel)
   آخرین دوئل ساخته رایدلی اسکات فیلمی شریف درباره انسانیت است که جذابیت آن به زنانگی های زیرمتن مرتبط می شود. مبارزه یک زن برای استرداد نفس پاک خود به صورتی در این اثر نمود پیدا کرده که توحش در قرون وسطی را توجیه می کند. این مهمترن پیام فیلمی است که می خواهد از حقوق انسانی یک زن حرف بزند. مسئله ای که در فیلم مطرح می شود با توجه به آن که از روی داستانی اقتباس شده روایت دیروز و یا امروز نیست. تصادفی است که در هر زمان و در هر جغرافیایی به اشکال...ادامه مطلب
علی رفیعی وردنجانی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
آتابای
   آتابای نیکی کریمی قصه دوست داشتنی دارد اما حرف سینمایی ندارد. نماهای بلند فیلم تداعی کننده فیلم هایی چون: «بازگشت» آندره زویاگینتسف، «کشتزارهای سپید» محمد رسول اف و «دشت گریان» آنجلوپلوس است. البته که هیچ کدام از نماها شکوه دراماتیک ایجاد نمی کنند و صرفا جهت پرکردن احساسات بصری در فیلم برداشته شده اند. در نمایی که Track Back و Pan از دوربین را داریم و سیما روبه غروب خورشید ایستاده و باد چند تار مویی که از او بیرون است را به رقص در می آورد،...ادامه مطلب
منصور (Mansour)
   منصور ساخته سیاوش سرمدی فیلمی سر راست است که در زیرمتن و گرایش سیاسی گم شده. فیلمی که اگر شخصیت قهرمانش یک تیمسار نبود شاید هیچ وقت به نمایش در نمی آمد. برای تمام کسانی که مانند من در نیروی هوایی خدمت کرده اند این فیلم می تواند تداعی گر نوستالژی های ژست گرفتن کنار جت جنگی باشد و اقتدار تلطیف شده تیمساری که قبل از یک ارتشی بودن انسان است، زیباست. شاید این موضوعی است که تا به حال در سینمای ما به طور واضح به آن پرداخته نشده. من بارها در...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده