نقد فیلم پوست, skin, موقعیت های هدر رفته

یک ماه پیش

۱۲ آبان ۱۴۰۰

محمدرضا چاوشی

امتیاز منتقد به این اثر: ۶ از ۱۰

پوست اگرچه فیلم فوق العاده‌ای نیست اما ویژگی‌های مثبت متعددی دارد که باعث می شود نتوان ساده از کنار آن گذشت. پوست به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی برادران ارک اگرچه در ظاهر به سراغ موضوعی بومی و محلی رفته است و تمام عناصر آن از خطه آذربایجان نشأت گرفته است اما نه موضوع، محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی است و نه فیلمسازان آن خود را در حصاری کوچک محبوس کرده‌اند. به بیان دیگر، پوست را می توان ورای جغرافیای آن در نظر گرفت چراکه آن قدر جهان و...

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

موضوع این فیلم عشق، جادو و خرافه پرستی است و دربارهٔ خانواده ای است که شامل یک مادر و پسر هستند و زندگی آن‌ها به دلیلی دچار مشکل می‌شود.

پوست اگرچه فیلم فوق العاده‌ای نیست اما ویژگی‌های مثبت متعددی دارد که باعث می شود نتوان ساده از کنار آن گذشت. پوست به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی برادران ارک اگرچه در ظاهر به سراغ موضوعی بومی و محلی رفته است و تمام عناصر آن از خطه آذربایجان نشأت گرفته است اما نه موضوع، محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی است و نه فیلمسازان آن خود را در حصاری کوچک محبوس کرده‌اند. به بیان دیگر، پوست را می توان ورای جغرافیای آن در نظر گرفت چراکه آن قدر جهان و جغرافیای درون خود را به درستی و به اندازه درک کرده است که توان عبور از مرزهای زبانی، فرهنگی و جغرافیایی را دارد.

فیلم اما یک مشکل اساسی دارد که شاید از کم تجربگی سازندگان آن ناشی است. پوست به همان اندازه که در خلق موقعیت‌های دلهره آور خوب عمل می کند در به ثمر رساندن آن موقعیت‌ها و بهره برداری مناسب از آن ها ناموفق است. اوج آن را می‌توان در سکانسی دید که عطار به خانه پیرزن می‌آید. چادری روی سر پیرزن می‌اندازند و همه چیز مهیاست تا در آینه آن موجود پلید ظاهر شود اما فیلمسازان ما به راحتی موقعیت ترسناکی که خلق کرده اند را با کات و تغییر صحنه‌ای نابجا هدر می‌دهند. مخاطب در آن صحنه هم آماده ترسیدن است و هم انتظار دارد که واقعاً بترسد اما ناگهان دوربین به حیاط خانه می‌آید و تنها یک صدای جیغ می‌شنویم و بعد هم فروکش کردن ماجرا. از این جنس موقعیت‌های دلهره‌آوری که منجر به نتیجه‌ای مطلوب نمی‌شود باز هم در فیلم دیده می‌شود. این امر باعث شده است که پوست بیش از آنکه فیلمی ترسناک باشد نهایتاً اثری دلهره‌آور از آب دربیاید.

یکی دیگر از عناصر پوست که در مقاطع و صحنه‌هایی خوب است و در صحنه‌هایی دیگر از اثر بیرون می‌زند، موسیقی متن آن است. موسیقی اغراق‌شده‌ای که در موقعیت‌های دلهره‌آور از آن استفاده شده است چنان جلب توجه می‌کند که اساساً حواس مخاطب را از فیلم پرت می‌کند. این هم از آن مشکلاتی است که به نظر می‌رسد با کسب تجربه از سوی سازندگان جوان، در آثار آتی قابل رفع باشد. با همه این تفاسیر، پوست را می‌توان یک بار دید و پشیمان نشد.


نقدهای مرتبط با این اثر

پوست (skin)
  پوست اگرچه فیلم فوق العاده‌ای نیست اما ویژگی‌های مثبت متعددی دارد که باعث می شود نتوان ساده از کنار آن گذشت. پوست به عنوان نخستین تجربه بلند سینمایی برادران ارک اگرچه در ظاهر به سراغ موضوعی بومی و محلی رفته است و تمام عناصر آن از خطه آذربایجان نشأت گرفته است اما نه موضوع، محدود به موقعیت جغرافیایی خاصی است و نه فیلمسازان آن خود را در حصاری کوچک محبوس کرده‌اند. به بیان دیگر، پوست را می توان ورای جغرافیای آن در نظر گرفت چراکه آن قدر جهان و...ادامه مطلب
تک تیرانداز (Sniper)
   تک تیرانداز، توجه به نیازهای مخاطب تک تیرانداز ساخته علی غفاری، عناصر و ویژگی‌هایی را در خود دارد که سینمای ایران امروز به آن نیازمند است. تک تیرانداز در عین حال که بر پایه داستانی واقعی ساخته و پرداخته شده است اما خود را بی‌نیاز از توجه به سایر عناصر سینمایی ندانسته و به عبارتی به مخاطب کم‌فروشی نمی‌کند. کارگردان استرداد در اثر تازه خود، رویکردی را پیش گرفته است که هم با روایت زندگی یکی از قهرمانان جنگ تحمیلی سازگار است و هم می‌تواند مخاطب...ادامه مطلب
مونیخ (Munich)
از آن جایی که هنر عرصه ناخودآگاه است، فیلم‌ساز نمی‌تواند تعلقات و آنچه در پس ذهن خود دارد را پنهان کند و در عین نقدهایی که اسرائیل را نشانه می‌رود تصویری از تروریست‌های صهیونیست به ویژه اونر (رهبر گروه تروریست‌ها) ارائه می‌شود که به نظر می‌رسد با واقعیت در تضاد آشکار باشد.ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پسر - مادر (son - mother)
«مهناز محمدی» کارگردانی خوش‌سلیقه است که شوق او برای پرداختن به مسائل اجتماعی مرا به یاد «رخشان بنی اعتماد» می‌اندازد. او یک گروه فنی بسیار حرفه‌ای را در کنار خود دارد. یکی از آنها فیلمبردار «پسر-مادر» یعنی «اشکان اشکانی» است که موقعیت‌های ساده را نورپردازی خلاقانه‌ی خود تبدیل به سکانس‌های رویایی می‌کند و اتمسفری خلاقانه را به فضای فیلم می‌بخشد.ادامه مطلب
گشت ارشاد 3
بهنام بانی و شادمهر عقیلی هرچند بلحاظ موسیقایی، کاملا متفاوت از یکدیگرند ولی در تجربه بازیگری یک وجه اشتراک دارند که به نوعی خوش‌شانسی آنها محسوب می‌شود.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده