ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید
0
مهیار محمد ملکی
۳ سال پیش - ۱ دقیقه مطالعه
منبعکتاب آناتومی فیلم

گونه وسترن ۴

فصل چهارم  مبحث امروز  گونه های فیلم (جلسه یازدهم) منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی #مهیارمحمدملکی در دهه ۱۹۶۰ ،جنگ ویتنام جامعه آمریکا را چنان به دو قطب مخالف تقسیم کرده بودکه پیش از ان هر گز...

فصل چهارم 

مبحث امروز 

گونه های فیلم (جلسه یازدهم)

منتقد و تحلیلگر:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی


در دهه ۱۹۶۰ ،جنگ ویتنام جامعه آمریکا را چنان به دو قطب مخالف تقسیم کرده بودکه پیش از ان هر گز سابقه نداشت به جز فیلم کلاه سبز ها (۱۹۷۳)که در ان از درگیری امریکا در جنگ ویتنام تجلیل می شد دیگر فیلمسازان ترجیح دادند تا پایان جنگ در سال ۱۹۷۳ در فیلم هایشان به ان نپردازند با وجود این ،جنگ به طور کلی از پرده سینما حذف نشده بود و در همین راستا فیلم های وسترن نقشی دوگانه بر عهده داشتند از یک طرف به عنوان تمثیلی از یک جنگ کثیف عمل میکردند و از طرف دیگر منعکس کننده این حقیقت در آمریکا بودند که :

جنگ ویتنام موجب برقراری تبعیض علیه اقلیتی از مردان جوان بود که نمی توانستند وارد دانشگاه شوند و به همین دلیل صلاحیت و جایگاه شان برای احراز شغل به تعویق میافتاد و سر انجام به خدمت سربازی فراخوانده می شدند


کم رنگ شدن اسطوره غرب و خشن تر شدن فیلم های وسترن در دهه ۱۹۷۰ را باید تا حدودی ناشی از خشونتی دید که سربازان امریکا در ویتنام مرتکب می شدند 

برای مثال 

قتل عام گسترده خونین مای لای در سال ۱۹۶۸ منبع الهام اثاری همچون سرباز آبی (۱۹۷۰)و حمله اولزانا(۱۹۷۰)بود


در دهه ۱۹۹۰ وسترن ویتنامی راه خود را به پرده های سینما گشود


در همین سالها اسطوره غرب چنان کمرنگ شد که دیگر هیچگاه نمی شد آن را تصویر و تمثیلی از امریکای آرمانی دید


تجدید نظر و نگاه تازه به سرخ پوستان با نمایش فیلم رقصنده با گرگ (۱۹۹۰)تثبیت شد و رسمیت یافت رقصنده با گرگ نقطه اوج دو دهه تلاش برای ارائه تصویری تازه از سرخ پوستان بود و توانست نگاه متعارف به طبیعت وحشی امریکا و سفید پوستان متمدن را تغییر و اصلاح کند موفقیت فیلم در میان تماشاگران نشان داد که آنان نیز دیگر چندان میلی به تفسیر خیرو شر بر مبنای قومیت و نژاد ندارند


پایان بحث امروز 

منتقد و تحلیلگر متن:مهیار محمد ملکی

#مهیارمحمدملکی