ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم همه می دانند, Everybody Knows, .

سامان سامانی
۱۵ روز پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

ظاهرآ همه میدانند جز آقای فرهادی

کوتاه در باره everybody knows  احتمالا برخی را خوش نیاید

ظاهرٱ (همه میدانند) جز آقای فرهادی

اگر همه میدانند چرا میسازی؟در ویکی پدیا در باره ایشان نوشته سبک رئال ،باشد ما هم حرفی نداریم ولی رئال تر از همه نام فیلم است که خود نیز بخوبی میداند آنقدر موضوع تکراری و بی نمک است که صدها یا بیشتر ، فیلم با همین موضوع شروع و به پایان رسیده ،چیزی در رده دورقمی از نقطه نظر فیلمسازی جهانی ،چرا میگوییم جهانی ،زیرا که او در آنسوی جهان با توجه به هوشش که میداند چیزی برای ارائه ندارد ،به سراغ آن سه بازیگر برجسته رفته تا از آن منظر ،هم که شده لااقل برخی به تماشایش بنشینند.

اما کمدی تر این است برخی (همه میدانند ) را به تحلیل مینشینند ،حقیقتٱ مشکل در چیست؟ نگارنده بر این باور است ،زمانیکه ساده اندیشانه گمان داری وقتی تیم فوتبال ایران به جام جهانی رفت ،مگر قرار بوده ،اسپانیا و پرتغال را در هم بکوبد !! آنجا دیگه مسئله سیاسی نیست که به دلائلی! قهرمان شوی و (اسکار) بگیری ،زمانیکه فیلمی برجسته مثل (مردی بنام اوه) در برابر فروشنده جایزه ای نمیگرد ،اگر بقول دایی جان کار کار انگلیس نیست پس کار کیست؟

وقتی پرت و پلایی بنام (آرگو)2012 اسکار میگیرد ،و (داوران) مثل دوران مدرسه از دست هم کپی میکنند در رآی دادن ،

یا همان جدایی نادر از سیمین ،مقصود هرگز قرار دادن آرگو و جدایی نادر.... در کنار هم نیست ،بلکه مراد نشان دادن دخالت بسیار مسایل بجز فیلمسازیست در گرفتن حتی اسکار ،آیا حقیقتا در آن جایگاه قرار دارد؟ وقتی مستند جناب قبادی بنام تاکسی با آن ساخت جایزه میگیرد، و در اینجاست که اشک ما سرازیر میشود و ناسیونالیزم و ایرانی بودن هلاکمان میکند از ذوق ،اگر به دلیلی نمیبرد ،چگونه است که فیلمهای انتخابی در لیست که هر کدام چیزی برای گفتن دارند ،تشریف میبرند لای دست پدر بزرگوار سازنده شان ،شما راحتید بگویید نگارنده از سینه زنان دو آتشه تئوری توطئه است ، کاملا هم آسوده باشید.

اگر قرار بر این نبود که داستان اینقدر سیاسی باشد ،خودتان بگویید جایگاه سهراب شهید ثالث با طبیعت بیجانش و برخی فیلمهای امیر نادری باید بود چندتا اسکار بگیرد؟یا میگرفت .هرگز گمان ندارم فرهادی کاری برای سینمای ما نکرده و چیزی برای گفتن نداشته ، اما آیا حقیقتا جایگاه او اینحاست ؟ 

پس جایگاه احمد رضا معتمدی و دیوانه از قفس پریدش در کجا باید قرار گیرد؟چه از نظر فیلمنامه و چه از نظر ساخت با آن امکانات و فضای آن زمان .

سخن بسیار است اما باقیش باشد برای مجالی دیگر

سامانی

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است

تلفن تماس:

۸۸۳۹۴۲۱۹-۰۲۱

استفاده از مطالب سلام سینما با ذکر منبع مجاز است.

کلیه حقوق این سایت برای سلام سینما محفوظ می‌باشد.

راه های ارتباطی با ما در شبکه های اجتماعی و پاسخ به سوالات شما:

logo-samandehi