ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم هت تریک, یک تریلر روانشناختی از رامتین لوافی

دبورا یانگ
یک سال پیش - ۲ دقیقه مطالعه
امتیاز منتقد به فیلم :

این سومین اثر از این فیلمساز است ،اولین اثر او " آرام باش و تا هفت بشمار " است که جایزه ی ببر جشنواره روتردام و دیگر جوایز بین المللی را کسب کرد. هت تریک نیز به شایستگی ارزش دیده شدن توسط جشنواره ها را دارد.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

بنظر می رسد زندگی های پوچ قشر متوسط درون مایه ی مورد علاقه در فیلم های ایرانی است ، که وقتی در قالب گروه در می آیند انفجارهای احساسی در کنار خطاهای اخلاقی شروع به رخ دادن می کنند. هت تریک یک اثر خوش ساخت اضافه شده به این ژانر است که گروه بازیگری آن یک چهار ضلعی پر تعلیق را می سازند. با اینکه به لحاظ پیچیدگی ساختاری فاصله ی زیادی با فیلمی از اصغر فرهادی مانند درباره ی الی دارد اما پویایی و جنب و جوش گروه بازیگران ما را به یاد درباره ی الی می اندازد ، در کنار اینکه آخرین اثر رامتین لوافی به خودیِ خود تنش های عصبی فراوانی را خلق می کند. این سومین اثر از این فیلمساز است ،اولین اثر او " آرام باش و تا هفت بشمار " است که جایزه ی ببر جشنواره روتردام و دیگر جوایز بین المللی را کسب کرد. هت تریک نیز به شایستگی ارزش دیده شدن توسط جشنواره ها را دارد.

داستان با یک جشن پر سروصدا در یک خانه ی شیک شروع می شود. تنش ناشناخته ای بین یک زوج خوش چهره ، فرزاد ( امیر جدیدی ) و همسرش لیدا ( پریناز ایزدیار ) خودنمایی می کند. وقتی فرزاد از خانه خارج می شود تا یک تماس تلفنی بگیرد ، لیدا از پنجره با نگرانی او را نگاه می کند و تلاش می کند تا حرف های او را بشنود. هنگامی که دوستشان کیوان ( صابر ابر ) پریشانی او را می بیند ، به لیدا می گوید که نگران نباشد و او با فرزاد صحبت خواهد کرد.

کیوان در شرکت یک خانم جوان ( ماهور الوند ) مشغول است و از زمانی که با دوست دختر سابقش قطع رابطه کرده ، با او ارتباط دارد. رابطه ی آنها در حال قوام یافتن است اما هنوز محکم نیست و راز هایی دارند که از یکدیگر مخفی می کنند. این دو زوج به همراه هم جشن را ترک می کنند. فرزاد در حال رانندگی است ، دیالوگ ها عصبی و هیجانی هستند و وقتی لیدا به بیرون از پنجره خم می شود تا عکس بگیرد ، حس تهدید روی دادن یک اتفاق بد افزایش می یابد.

در یک لحظه حواس فرزاد پرت می شود چیزی را در جاده زیر می گیرد. او به اصرار بقیه کنار می زند اما هیچکدام حاضر نمی شوند تا پیاده شوند و ببینند چه چیزی را زیر گرفته اند. در نهایت لیدا پیشقدم می شود و می گوید که فکر می کند مردی با چماق را دیده که روی چیزی ایستاده بود. وحشت بیشتر می شود و آنها تصمیم می گیرند که به مکان ساکتی بروند تا بتوانند به مسائل فکرکرده و تصمیم بگیرند که چکار کنند.

سکانس طولانی پایانی در خانه ی دوست دختر جدید اتفاق می افتد ، پلیس پلاک ماشین را پیدا کرده و آنها برای مخفی شدن به آنجا پناه برده اند. حس سردرگمی بیشتر می شود ، ناپختگی فرزاد به شکل مثبتی خطرناک می شود و اتهامات از تصادف به مسائل دیگری مثل بدهکاری ، شرط بندی و پول تغییر می کند. کینه های قدیمی برملا می شود و هیچ راز مگویی در انتهای آن شب طولانی ناگفته نمی ماند.

در ورزش " هت تریک " به معنای به ثمر رساندن سه گل است و زمان می برد تا ارتباط آن با قصه ی فیلم دیده شود ، پایان بندی فیلم حول یک مسابقه ی تاریخی فوتبال شکل می گیرد که تیم ضعیف تر موفق به بردن تیم برتر می شود. این نتیجه غیرمنتظره زندگی فرزاد و لیدا را تغییر داده و به پایان فیلم یک پیچیدگی رضایت بخش می دهد.

این فیلم بدون موسیقی متن و تنها با دیالوگ فیلم برداری شده و مانند یک تئاتر که جلوی دوربین رفته باشد ، کار سختی برای به لرزه درآوردن احساس مخاطب داشته است ، مخصوصا از این جهت که با محدودیت زیاد زمان و مکان روبرو بوده است. اما درام بطور درخشانی توسط یک گروه بازیگری شایسته نقش آفرینی شده است که در آن جدیدی و ایزدیار بعنوان یک زوج متاهل بسیار تاثیر گذار هستند در صورتی که ابر و الوند نقش پررنگ تری دارند.

منبع : هالیوود ریپورتر

1

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است