ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم بعد از تو, one night in Tehran, پایان یک زن

علی رفیعی وردنجانی
۱۷ روز پیش - ۳ دقیقه مطالعه
منبعنسل فردا
امتیاز منتقد به فیلم :

   بعد از تو به کارگردانی فرهاد نجفی آینه شکسته ای است که با مسئله رابطه سعی در بازسازی مشکلات جامعه دارد . مهمترین وظیفه چنین فیلم هایی پرهیز از هرگونه گرایش فکری و جنسی است . در این فیلم کارگردان ناخواسته چهره ضعیفی از شخصیت زن و همچنین مرد در جامعه ایرانی ساخته است . باید به این نکته اشاره کنم که بهرام بیضایی با «سگ کشی» مسئله بزرگی از زنانگی و عدم توجه به آن در جامعه ایران را مطرح می کند اما متاسفانه آثاری همچون «بعد از تو» تنها در نمایش...

  

بعد از تو به کارگردانی فرهاد نجفی آینه شکسته ای است که با مسئله رابطه سعی در بازسازی مشکلات جامعه دارد . مهمترین وظیفه چنین فیلم هایی پرهیز از هرگونه گرایش فکری و جنسی است . در این فیلم کارگردان ناخواسته چهره ضعیفی از شخصیت زن و همچنین مرد در جامعه ایرانی ساخته است . باید به این نکته اشاره کنم که بهرام بیضایی با «سگ کشی» مسئله بزرگی از زنانگی و عدم توجه به آن در جامعه ایران را مطرح می کند اما متاسفانه آثاری همچون «بعد از تو» تنها در نمایش بُغض و خشم یک زن گام برداشته اند و از قدرت انسانی او طرحی ایراد نمی کنند . 

*سوال 

اول این نکته را اشاره کنم که سینما هرگاه جبهه خاصی نسبت به جنسیت ، ایمان و یا سیاست بگیرد از حوزه جهان شمولی و انسانی خارج می شود . البته که در فیلم نامه «بعد از تو» دیالوگ ها کاملا از دل جامعه بیرون آمده است اما عملکرد قصه با یک پایان بندی غافلگیر کننده ابدا خوب نیست . مینا وحید در نقش لیلا از همسرش جدا شده و اکنون پشیمان است اما فرهاد همسر وی ... . سوال اساسی این جا است که چگونه یک مرد می تواند زنانگی های یک زن در جامعه ایرانی را به تصویر بکشد ؟ هرگاه مسئله ای از زنان در سینما مطرح می شود ناخواسته پای فمینیست و چنین دیدگاه هایی بی هیچ باور قلبی به میان می آید . در یک کلام باید بگویم که فیلم «بعد از تو» نه توانایی مطرح ساختن تنهایی یک زن در جامعه ای همچون ایران را دارد و نه تصویر درستی از او به نمایش می گذارد . در پلان پایانی فیلم می بینیم که لیلا خود را از پشت بام یک آپارتمان بر روی ماشین دوست فرهاد ، امیر علی ، می اندازد . در سکانس های ابتدایی رابطه ای که میان لیلا و امیر علی شکل می گیرد بازی با شعور مخاطب است . بیننده هرچه بیشتر از قصه دستگیرش می شود بیشتر نسبت به مولف بدبین خواهد شد . چرا که مولف برای ساخت یک ساختار ذهنی ، مقادیر اجتماعی و رئالیته داستان را جابجا کرده است . نقد بزرگی که بر این فیلم وارد می شود آن است که چگونه لیلایی که برای انتقام از مهرداد به سراغ پدرش و دوست او می رود ، در خانه دوستش مواد مخدر کار می گذارد ، پلیس خبر می کند و برای گرفتن فیلم ها و عکس ها در تلاش است به یک بار دچار غلیان احساسات شده و می خواهد با تیغ جراحی دستش را ببرد . منطق فیلمنامه اجازه طرح چنین داستانی را به مولف نمی دهد اما مولف حتی فیلمنامه خود را دور زده است . 

*خودکشی

فرهاد نجفی در فیلم «بعد از تو» می خواهد با عوام فریبی یک زن مبارز بسازد که مغلوب احساسات می شود . دوربین بازیهای جذابی با زوایای ماشین دارد و در سکانس های یادآوری خاطرات بازی نماهنگ گونه قابل قبولی ارائه می دهد اما اگر دیالوگ ها را از فیلم نامه حذف کنیم در آن صورت موسیقی کارن همایونفر و سکانس های بجا مانده داستانی دیگر را ارائه می دهند . همچنان باید یادآور آن جمله هیچکاک شد که فیلمی ساختار قدرتمند دارد که اگر صدا را از آن بگیریم همچنان داستان ادامه داشته باشد . خودکشی پایان فیلم هرچند سخت قابل پیش بینی باشد بسیار بد و نگران کننده است  . فیلم به دو بخش انتقام گیری ،رجوع به احساسات گذشته و ایثار در راه عشق تقسیم می شود که این دو بخش حتی با وجود دوستی مانند امیرعلی که باعث تخریب زندگی لیلا و فرهاد شده و یا مهرداد که متجاوزانه با لیلا رابطه برقرار می کند ، به هم مربوط نمی شوند . تعلیق به وجود آمده در فیلم به خاطر جذابیت جنسی ناآگاهانه است که تولید شده . اینسرت های دوربین ، پارتی ها و ... ، همه خبر از عدم شناخت احساسات جنسی در جامعه ایرانی می دهد . جامعه ای که در نفس و وجدان ایراد دارد . تماشای فیلم «بعد از تو» می تواند تجربه خوبی باشد به شرط آنکه بیننده به این باور برسد که این زن برای حقش در جنگ است نه سرخورده و مغلوب احساسات . 

نویسنده : علی رفیعی وردجانی

1

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است