
نقد فیلم رایا و آخرین اژدها, Raya and the Last Dragon, اژدهای احساسات
رایا و آخرین اژدها به کارگردانی پاول بریگز اثری خارق العاده در ستایش انسانیت و انسان دوستی است . مضامین ایجاد شده در این اثر به طرز شگفت انگیزی بیننده را با وجدان و احساسات سرکوب شده رو به رو می کند . جدا از بحث تکنیک و ساختار ، داستان این انیمیشن از دل یک افسانه بیرون می آید که می توان آن را روایتی گم شده از داستان های هزار و یک شب نامید . *صلح پایدار رسانه و چگونگی مواجهه آن با سوژه ، میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن را مشخص می کند . در این...
رایا و آخرین اژدها به کارگردانی پاول بریگز اثری خارق العاده در ستایش انسانیت و انسان دوستی است . مضامین ایجاد شده در این اثر به طرز شگفت انگیزی بیننده را با وجدان و احساسات سرکوب شده رو به رو می کند . جدا از بحث تکنیک و ساختار ، داستان این انیمیشن از دل یک افسانه بیرون می آید که می توان آن را روایتی گم شده از داستان های هزار و یک شب نامید .
*صلح پایدار
رسانه و چگونگی مواجهه آن با سوژه ، میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن را مشخص می کند . در این شرایط باید اعتراف کرد که فضای مجازی به دلیل آنی بودن در اطلاع رسانی و پخش ، قدرتمندترین رسانه است . تاثیرات منفی و مثبت آن دقیقا از بیرون و قانون عرضه و تقاضا پیروی می کند . هنگامی که نیاز به هرچیزی احساس شود فضای مجازی بدون شک اولین و سریع ترین گزینه برای پاسخگویی است . انیمیشن به باور من گامی جدی تر و تاثیرگذارتر از سینما در این بستر برداشته و بی شک از نظر هنری و فرهنگی نیز جلوتر از سینما است . بعد از آن می توان بازی های رایانه ای را عنوان کرد که مخاطب علاوه بر درک پیام درون موقعیت قرار می گیرد و بدون آنکه متوجه شود برای رسیدن به مقصدی که خواسته مولف است می جنگد و از رسیدن به آن خرسند می شود . انیمیشن «رایا و آخرین اژدها» به طرز معچزه آسایی قدرتمند و با احساس است . قدرت اثر در چگونگی ساخت شخصیت و مضمون نمایشی است . ارتباط فرا انسانی که میان رایا و اژدهای آبی شکل می گیرد مسئله ای است که سینما به تنهایی توان بیان آن را ندارد . اژدها در این انیمیشن تبدیل به اسطوره ای نامیرا می شود . اسطوره ای که از اعتماد کردن به دیگران نمی ترسد و براین عقیده است که تنها با اعتماد کردن به دیگران است که می توان اعتماد آنها را جلب کرد . چنین تفکری تنها از یک عشق عمومی نشات می گیرد . در افسانه ها همواره اژدها به عنوان نگهبانی خبیث با دهانی آتشین و دل سیاه روایت شده است اما انیمیشن ها و مشخصا «رایا و آخرین اژدها» از این موجود خیالی برای تحقق آرزوی دیرین خود استفاده می کنند . صلح پایدار تنها با ایثار به دست می آید و پیام مهم و جدی این اثر هنرمندانه چنین مسئله ای است .
*مجسمه
تعلیق در داستان و همچنین وجود ماجراجویی که اصل و اساس ساخت یک اثر پویا نمایی است باعث می شود تا بیننده قبل از آنکه به فکر فرو رود سرگرم شود . استفاده از رنگ ها و همین طور نژادها و قومیت های مختلف آن را به اثری جهانشمول و بدون مرز تبدیل کرده است . همذات پنداری بیننده با رایا برای دمیده شدن دوباره روح در بدن پدرش و خروج از کالبد سنگی ، پیرنگ داستانی عظیمی را شکل داده که در آن هدف نفر یا یک وسیله نمی شود بلکه کل کائنات از دست نیروی شر نجات می یابند . استفاده از عناصری مانند آب برای فراری دادن نیروهای خبیث ، خشکی به عنوان عامل اصلی فقر و نابودی نژاد بشر ، قدرت طلبی انسان و مبارزه بی رحمانه او برای دست یابی به نیرویی لایتناهی و ... از این انیمیشن یک اثر فرارسانه ای ساخته که به عقیده من می توان از آن به عنوان درسی در مراکز آموزشی از مدارس تا دانشگاه ها استفاده کرد . هنگامی که روح خبیث از کالبد انسان عبور می کند او تبدیل به مجسمه ای سنگی می شود و تا مادامی که نیرویی فراتر از آن (عشق و صلح پایدار) در او دمیده نشود به حالت طبیعی خود باز نخواهد گشت . تلاش قهرمان و همچنین به طور ناخواسته ضد قهرمان داستان برای رسیدن به چنین موضوعی است . تنها مسئله ای که راه آن دو را از یک دیگر جدا می کند تکبر است . تکبر به عنوان منشا اصلی همه بدی ها در این انیمیشن در نظر گرفته شده و مولف به خوبی جای آن را با ایثار عوض می کند . جذابیت بصری کاراکترها و همچنین فضای داستان علاوه بر افزایش تاثیرگذاری آن در جذب کودکان نقش بسیاری دارد . از نظر روانشانی کودک انسانی فارق از جنسیت با یک قهرمان خیالی خانم به مراتب احساس همذات پنداری بیشتری می کند . و این نکته ای است که مولفان چنین آثاری به خوبی از آن آگاه هستند . از سوی دیگر نمایش مهربانی و زیبایی یک اژدها و موجودات خیالی در رها سازی ترس کودکان از ذهن و کابوس نقش موثری دارد . کودکی که با آمدن اژدها و هیولا ترسانده شده و این ترس به عنوان عامل مخرب در حال گسترش به دیگر اعضای کارخانه ساخت رویا در ذهن او است با تماشای چنین اثری به حقیقت نزدیک می شود . تماشای انیمیشن « رایا و آخرین اژدها» برای هر انسانی واجب است به خصوص در این روزها که انسان برای هرچیزی وقت می گذارد به غیر از خود و همتای خود .
نویسنده : علی رفیعی وردنجانی
نقدهای مرتبط با این اثر
نقد فیلم رایا و آخرین اژدها, Raya and the Last Dragon, اعتماد ...
فیلمساز سعی کرده است تا نشان دهد که زندگی میتواند چقدر سخت و ترسناک باشد و همچنین این اتحاد و احترام متقابل است که میتواندجهان را به جای بهتری تبدیل کند. با اینکه بطور مشخص گفته نمیشود که داستان در کدام کشور روایت میشود اما تیم خلاق سازنده به سراغ فرهنگ و پوشش کشورهایی مثل تایلند، ویتنام و سنگاپور میروند. جهان «رایا و آخرین اژدها» ادای احترامی به پوشش و معماری جنوب شرقی آسیا است که نتیجهی آن یکی از زیباترین آثار دیزنی به لحاظ بصری شده است.
پربازدیدترین نقدها
در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید
نظر سایر کاربران