نقد فیلم اتاق تاریک, گیگیلیتو کی دیده ؟

۴ سال پیش

۱۷ اسفند ۱۳۹۶

مرتضی کوه مسکن

امتیاز منتقد به این اثر: ۵ از ۱۰

داستان فیلم از یک سوءظن شکل می‌گیرد؛ سوءظنی که از حرفهای یک پسر بچه آغاز و موجب شک پدر و مادر کودک به اطرافیان میشود، بعد از آن که کودک در اطراف منزل گم شده و توسط همسایه ها پیدا میشود، دچار تغییرات رفتاری عجیبی میشود که نگرانیهای والدین را به دنبال دارد تا اینکه بعد از مدتی به پدرش از دیده شدن عضو جنسی‌اش توسط یک غریبه میگوید؛ غریبه‌ای که کودک ادعا میکند او را یادش نمی‌آید…

- /۱۰
امتیاز سلام سینما

از ۰ رای

امتیاز دهید :

فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آنها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می دهد

"اتاق تاریک"

کارگردان  : روح‌الله حجازی

تهیه‌کننده : روح‌الله حجازی

نویسنده : روح‌الله حجازی

بازیگران : ساره بیات / ساعد سهیلی / سید علیرضا میرسالاری و ...

مدیر فیلمبرداری : پیمان شادمانفر

مدیر صدابرداری : حسین بشاش

طراح چهره پردازی : عباس عباسی

طراح صحنه : بهادر حسین‌زاده

موسیقی : کارن همایونفر

تدوین : رضا شهبازی

توضیحات : 

فیلم "اتاق تاریک" پنجمین ساخته بلند سینمایی روح الله حجازى پس از فیلمهاى "درمیان ابرها"، "زندگى خصوصى آقا و خانم میم"، "زندگى مشترک آقاى محمودى و بانو" و "مرگ ماهى" است؛ وی که فعالیت سینمایی خود را با کارگردانی فیلمهای کوتاه آغاز کرد و حضورش در دوره‌های مختلف فجر همواره با حواشی و اتفاقاتی همراه بوده است و فقط نخستین فیلم بلند سینمایی او "در میان ابرها" بود که توانست در بیست و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را از آن خود کند؛ اما دو فیلم بعدی اش «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» هر دو به دلیل ممیزی های بخش داوری از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شدند؛ هرچند فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» بعد از دو سال توقیف و به دلیل حضور در جشنواره های خارجی فقط چند نمایش محدود در بخش خارج از مسابقه جشنواره داشت؛ روح‌ الله حجازی پس از سه سال دوری از ساخت فیلم امسال با فیلم اتاق تاریک که فیلمبرداری آن از اواسط مردادماه آغاز شده بود و تا اوایل مهر ادامه داشت؛ در جشنواره فیلم فجر حضور یافت؛ اما در هیچ رشته ای نتوانست حتی کاندید سیمرغ شود؛ فیلم مرگ ماهی آخرین ساخته حجازی بود که سه سال پیش منتشر شد و حجازی قصد داشت سال گذشته فیلم «گربه رو» (cat walk) را جلوی دوربین ببرد که علیرغم پیش تولید به علت مشکلات ممیزی ساخت فیلم منتفی شد. 

داستان فیلم اتاق تاریک که در ژانر اجتماعی است از یک سوءظن شکل می‌گیرد؛ سوءظنی که از حرفهای یک پسر بچه آغاز و موجب شک پدر و مادر کودک به اطرافیان میشود از نگهبان ساختمان تا پسر و دختر همسايه گرفته تا پسردایی کودک؛ فرهاد با بازی ساعد سهیلی و هاله با بازی ساره بیات یک زوج هستند که کودکی شش ساله به نام امیر با بازی علیرضا میرسالاری دارند؛ این خانواده سه نفره به تازگی از محله جنوب شهر تهران به یک منطقه خوش آب ‌و هوا تر ولی در نقطه نه چندان آباد اسباب کشی کرده‌اند؛ فیلم با سکانسی از گمشدن امیر در بین تپه‌های پشت ساختمان آنها شروع می‌شود و فرهاد و هاله (والدین کودک) به کمک یکی از همسایه‌ها او را پیدا میکنند، از آن شب به بعد امیر دچار تغییرات رفتاری عجیبی میشود که نگرانیهای والدین را به دنبال دارد و بعد از مدتی امیر که توسط پدرش فرهاد در حمام تاریک در حال استحمام است، به پدرش از دیده شدن عضو جنسی‌اش توسط یک غریبه میگوید؛ غریبه‌ای که کودک ادعا میکند او را یادش نمی‌آید…

روح الله حجازی در اتاق تاریک به سراغ موضوع حساسیت برانگیز کودک آزاری رفته است، سوژه فیلمی چون اتاق تاریک با موضوع آزار و اذیت جنسی کودکان جزء سوژه های تابو حتی در سینمای اروپا و آمریکاست و ساخت فیلم با این سوژه کافیست تا مخاطب را به دیدن فیلم به سینما بکشاند و زوایای این معضل را در کنار عناصر فیلم به نظاره بنشیند؛ ایده ای بدیع که در مضمون تکراری و خسته کننده این روزهای سینمای ایران قتل عام شد و يكي از معايب فيلم همین فقر قصه براي تبديل شدن به فيلم بلند است و مانند چندين نمونه فيلم ديگر در حد يك طرح خوب باقي ميماند، فیلمی که میتوانست با اندکی درایت بیشتر در کارگردانی و متن به اثری ایده آل تبدیل شود، فيلم اتاق تاريك در ادامه فیلمهایی همچون "هیس دخترها فریاد نمیزنند" ساخته شده است؛ اما در قواره فیلمی کاملتر؛ و فیلم پُر است از لايه هاي پنهان و سوسپانس با يك سوژه معمولي و روانشناختي؛ در اتاق تاریک دیگر فقط دختران جامعه مورد تعرض قرار نمیگیرند؛ بلکه یک پسر نماینده تمام فرزندان جامعه است؛ در اتاق تاریک برخلاف فیلم"هیس دخترها فریاد نمیزنند" اتفاقي نيفتاده و آسیبی به کودک وارد نشده است و فقط هشدار ميدهد و مخاطب را همانند فرهاد و هاله (والدین کودک) به ورطه گمراهي مي اندازد؛ فیلم اتاق تاریک برخلاف سایر فیلمهای اجتماعی این روزهای سینمای ایران نه پایان بازی دارد و نه از سیاه نمایی های اغراق شده در آن خبری است؛ همین دو موضوع موجب این شده که وجه تمایز فیلم با سایر آثار دیگر کارگردانان امروزی به خوبی مشاهده شود و امضای روح الله حجازی پای جدیدترین اثرش ثبت شود؛ وی در فیلمهای قبلی اش هم نشان داده بود که صرفاً به دنبال طرح مساله است، نه ارائه راه حل و اساساً رسالت فیلم اجتماعی را همین بیان مساله اجتماعی میداند، اما در اتاق تاریک متاسفانه در دقایقی حتی بیان مساله هم دچار ابهام میشود؛ روح الله حجازی طبق روال فیلمهای قبلی اش همچنان درگیر پیچیدگیهای روابط زناشویی است و سعی او در به تصویر کشیدن تنشهای بین دو زوج بایکدیگر باعث میشود مساله اصلی هم تحت الشعاع قرار بگیرد و اصلاً شکل مساله عوض شود و حتی بعضاً صورت مسئله هم پاک شود؛ ازمعايب ديگر فيلم گرفتاری شديد در حصار نماهای داخلی فيلم و تكرار پلانها در لوكيشنهاي محدود دستشويي، حمام و اتاق خواب است، بازي تكراري ساره بيات با بغضهای گاه و بیگاه که همچنان مخاطب را ياد فيلم جدایی نادر از سيمين مي اندازد در كنار نماهای دو نفره با ساعد سهیلی نمره متوسطي را براي بازيگران فیلم رقم ميزند؛ هر چند نباید از فیلمبرداری دقیق و در خدمت متن پیمان شادمانفر و موسیقی متن به‌جا و درست و گوش نواز کارن همایونفر که متناسب با تک تک پلانها مخاطب را در طول فیلم بیشتر درگیر میکند به همراه نورپردازی مناسب در صحنه‌های تاریک و بیرونی گذشت که همگی جزو نکات مثبتی هستند که فدای بازیگری نه‌چندان جالب توجه بازیگران و فیلمنامه نسبتاً ضعیف فیلم شده‌ است.


نقدهای مرتبط با این اثر

مرتضی کوه مسکن
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
ماهورا (Mahoora)
داستان فیلم ماهورا در روستایی مرزی رخ میدهد و در این روستا رسم بر این است زیباترین دختر روستا به قید قرعه به عنوان عروس هور انتخاب میشود و این دختر برای بقا و رزق و روزی هور باید یک روز در هفته خود را به آب بسپارد تا هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور، قاچاقچی ایرانی که در روستای مرزی ایران زندگی میکند؛ در روزهای آغازین جنگ تحمیلی برای ازدواج با ماهور با بازی اقدام به دزدیدن عروس هور میکند و ...ادامه مطلب
مرتضی کوه مسکن
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
هایلایت (Highlight)
کوروش (همسر لیلی) و نسرین (نامزد سعید) در تصادفی در جاده‌های شمالی کشور به کما رفته‌اند و همسران آنها لیلی و سعید از ارتباط بین همسرانشان با یکدیگر بی خبرند، اما بعد از پیدا کردن تبلتی در بین وسایل این دو و مشاهده فیلمهای درون این تبلت مشخص میشود که همسران آنها با یکدیگر رابطه دوستی برقرار کرده بودند و و آشنایی این دو نیز سبب میشود که جرقه‌هایی بینشان صورت بگیرد و تصور میکنند اگر با هم باشند میتوانند انتقام خود را از همسران خیانتکارشان بگیرند...ادامه مطلب
مرتضی کوه مسکن
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
جشن دلتنگی
فیلم در ژانر عاشقانه و درام ساخته شده است مضمونی اجتماعی دارد و به آسیبهای فضای مجازی میپردازد و درباره رابطه واقعی آدمها و گره خوردن آن با فضای مجازی است و فیلم چهار قصه را همزمان با هم روايت ميكند و فیلمنامه پیرامون چند شخصیت متمایز با داستانهایی متفاوت که به طور موازی و متقاطع پیش میروند و پیرامون تنهایی انسان معاصر است که برای ادامه‌ی دلخوشیهای خود در زندگی به فضای مجازی روی می‌آورند و به واسطه این شبکه اجتماعی به یکدیگر متصل میشوند و ...ادامه مطلب

پربازدیدترین نقدها

عرشیا برجعلی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
پرندگان (The birds)
پس از شصت سال، هنوز مبهوت کننده و نفس گیر. کمتر فیلمی را مخصوصا در ژانر ترسناک میتوان پیدا کرد که حتی برای بار دوم، با وجود اطلاع تام بیننده از وقایع پیش رو، هنوز بتواند او را میخکوب کند. فیلم «پرندگان» هیچکاک شاهکاری است که با جلوه های ویژه اگزجره و به ظاهر پرطمطراق یا افکت های صوتی و موجودات خیالی مخاطب را به هراس نمی کشد، بلکه با چیزی این کار را می کند که شاید کسی فکر ترسیدن از آن را هم نکند!ادامه مطلب
انگل (Parasite)
   انگل اگرچه نام یک بیماری در دستگاه گوارش بشر است اما نمونه روانی – سینمایی آن را به خوبی از دوربین بونگ جون هو به تماشا نشستم . فیلم ساز در این اثر با نمایش اخلاقیات در چارچوب شرایط و تلطیف آن بنابر سلیقه شخصیت ها یک روند تکاملی در سیر صعودی روان آدمی را شکسته است . از آنجاییکه همه فیلم های هو و مشخصا : «خاطرات قاتل» و «مادر» در کوشش تغییر اخلاقیات به واسطه شرایط و سائق های شخصی دست و پا می زنند ، «انگل» تا به امروز ضعیف ترین نمونه دیده شده...ادامه مطلب
علی رضایی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
دشمن (Enemy)
نیکی و بدی که در نهاد بشر است، شادی و غمی که در قضا و قدر است، با چرخ مکن حواله کاندر ره عقل، چرخ از تو هزار بار بیچاره‌تر است.ادامه مطلب
پلتفرم (The Platform)
پلتفرم دارای یک جهان بینی استعاره ای ترسیمی از ماهیت بشر است که علیرغم قرارگیری در ژانر وحشت ممکن است ترس آنی برای مخاطب ایجاد نکند اما ترس عمیقِ ادراکی ایجاد می کند که تامل و تفکر ژرفای مضمونی آن ترس را در ضمیر ناخودآگاهِ مخاطبِ عالی بنا می نهد.ادامه مطلب
معین رسولی
امتیاز منتقد به فیلم / ۱۰
عطر: داستان یک قاتل (Perfume: The Story of a Murderer)
عطر،داستان یک قاتل، فیلمی است برگرفته از کتابی با همین نام اثر پاتریک سوسکیند که پرفروش ترین کتاب سال 1985 نیز بوده است.ادامه مطلب

نظرهای منتشر شده