ورود / عضویت
برای ورود یا ثبت‌نام شماره تلفن همراه خود را وارد کنید

نقد فیلم منک, Mank, آیا نتفلیکس برنده اسکار بهترین فیلم می‌شود؟

کایل بوچانان
یک ماه پیش - ۳ دقیقه مطالعه

سال گذشته فیلم «روما» محصول نتفلیکس موفق شد تا جایزه‌های بهترین فیلم خارجی، بهترین فیلمبرداری و بهترین کارگردانی را در مراسم اسکار به دست آورد اما در رشته‌ی بهترین فیلم، مغلوب «کتاب سبز» شد. برخی اعتقاد دارند که در آکادمی اسکار مقاومتی در برابر محصولات نتفلیکس وجود دارد. حال باید دید که این اتفاق برای «منک» تکرار می‌شود یا «منک» اولین محصول نتفلیکس می‌شود که اسکار بهترین فیلم را کسب می‌کند.

ترجمه اختصاصی سلام سینما

فیلم «همشهری کین» سایه‌ای وسیع بر تاریخ سینما انداخت و هنوز پس از گذشت 8 دهه در صدر فهرست بزرگترین فیلم‌های تاریخ سینما جای می‌گیرد. این فیلم تنها به یک جایزه اسکار دست یافت. اولین تجربه‌ی کارگردانی «اورسون ولز» در مقام کارگردان در مقابل فیلم «کوی من چقدر سبز بود؟» به کارگردانی «جان فورد» که اسکارهای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را به خانه برد، تنها توانست اسکار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. این فیلمنامه حالا دستمایه‌ی «دیوید فینچر» برای ساختن فیلم جدیدش «منک» شده است. آیا «منک» کاری که «همشهری کین» در انجام آن تاتوان بود را می‌تواند تمام کند و سایر جوایز اصلی اسکار را از آن خود کند؟ در فصل جوایز کرونایی باید به یکی از مهم‌ترین آثار امسال نگاهی دقیق بیاندازیم. 

«منک» که در تاریخ 4 دسامبر پس از اکران محدود در 13 نوامبر روی نتفلیکس قرار خواهد گرفت، داستان نویسنده‌ی آمریکایی هالیوود «هرمن منکیویچ»(گری اولدمن) روایت می‌کند که توسط «اورسون ولز» شگفت‌انگیز موظف به نگارش فیلمنامه‌ی «همشهری کین» شده است. «منکیویچ» پس از قبول این کار، کاراکتر «کین» را بر اساس تاجری به نام «ویلیام رندالف هرست» که شناخت خوبی از او دارد، طراحی می‌کند. 

همانطور که از داستان فیلم پیداست، «منکیویچ» پای ثابت مهمانی‌های «هرست» است و در خلال همین مهمانی‌ها با «ماریون دیویس»(آماندا سایفرد) معشوقه‌ی بسیار جوان «هرست» ارتباط برقرار می‌کند. اما دائم‌الخمری و بی‌عرضگی «منکیویچ» او را از چشم «هرست» و هالیوود می‌اندازد. حال او می‌تواند تا اعتبار از دست رفته‌اش را با نوشتن اثری مهم برای «اورسون ولز» دوباره به دست آورد؟

با اینکه «همشهری کین» تنها برنده‌ی یک جایزه اسکار شد اما در نه رشته نامزد بود. من همین تعداد جایزه‌ی اسکار را برای «منک» پیش‌بینی می‌کنم. در سالی پر از آثار اکشن و بلاک باستر، «منک» این فرصت را دارد تا بتواند تمامی جایزه‌های بخش اصلی و فنی به خصوص طراحی صحنه، تدوین و طراحی لباس را درو کند. پس از فیلمبرداری سریال «دیوید فینچر» به نام «شکارچی ذهن» حالا فیلمبردار «اریک مسراشمیت» این فرصت را دارد تا با تصویربرداری سیاه و سفید جذابش که یادآور عصر طلایی هالیوود است، در رقابت برای کسب اسکار بهترین فیلمبرداری شرکت کند. هم‌چنین موسیقی فیلم با قطعه‌ای از «ترنت رزنور» و «اتیکس راس» نیز ممکن است گوش داوران اسکار را جذب خود کند. 

فیلمنامه‌ی «منک» توسط «جک فینچر» پدر «دیوید فینچر» نوشته شده است و این تنها اثر کارنامه‌ی کاری اوست. او در سال 2003 یعنی 17 سال قبل از اینکه پسرش فیلمنامه‌ی او را تبدیل به فیلم کند از دنیا رفت. باید از هم اکنون نامزدی اسکار را برای «جک فینچر» فقید قطعی بدانیم. رقابت اسکار بهترین بازیگر مرد نیز امسال بسیار شلوغ است. از آخرین نقش‌آفرینی «چادویک بوزمن» در «پایین تنه‌ی سیاه رینی من» تا ایفای نقش بی‌نظیر «آنتونی هاپکینز» در نقش یک مرد مبتلا به زوال عقل در «پدر». در کنار همه‌ی اینها اسم «گری اولدمن» را نیز باید اضافه کرد که در نقش «منکیویچ» ظاهر شده است. او که دو سال پیش اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای ایفای نقش «وینستون چرچیل» در فیلم «تاریک‌ترین ساعت» به دست آورد، امسال نیز می‌تواند یکی از مدعیان جدی این جایزه باشد. هم‌چنین در مورد بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز برای «آماندا سایفرد» بسیار هیجان زده هستم. او می‌تواند این جایزه را به خود اختصاص دهم زیرا در نقش «دیویس» بسیار هوشمندانه ظاهر شده است. 

با تمام رقابت‌های سختی که در رشته‌های متختلف اسکار امسال وجود دارد، آیا «منک» می‌تواند یکی از جایزه‌های بهترین فیلم یا بهترین کارگردانی یا شاید هر دوی آنها را ببرد؟ رقابت برای اسکار در رشته‌ی کارگردانی بیشتر از همیشه به نفع «فینچر» است. او که یکی از بزرگترین و مهم‌ترین فیلمسازان هالیوود است تاکنون دو بار برای فیلم‌های «مورد عجیب بنجامین باتن» و «شبکه‌ی اجتماعی» نامزد اسکار بهترین کارگردانی شده است که هر دوبار از دستیابی به این جایزه ناکام ماند. یک اثر فاخر که در حیاط خانه‌ی شخصی فیلمبرداری شده است، می‌تواند داوران اسکار را قانع کند که رأی خود را به نام او ثبت کنند. البته به این موضوع نیز باید اشاره کرد که موضوعات تک بعدی دیگر مورد علاقه‌ی آکادمی نیست و در سال‌های اخیر آثاری مثل «روزی روزگاری در هالیوود» اثر «تارانتینو» و «ستاره‌ای متولد شد»  به کارگردانی «بردلی کوپر» در لحظات پایانی رقابت را واگذار کرده‌اند. البته وقتی به کارگردانی می‌رسیم باید بدانیم که دستاوردهای فنی نیز بسیار مهم است و از این جهت باید «کلوئی ژائو» را یکی از رقبای جدی «فینچر» بدانیم. 

سال گذشته فیلم «روما» محصول نتفلیکس موفق شد تا جایزه‌های بهترین فیلم خارجی، بهترین فیلمبرداری و بهترین کارگردانی را در مراسم اسکار به دست آورد اما در رشته‌ی بهترین فیلم، مغلوب «کتاب سبز» شد. برخی اعتقاد دارند که در آکادمی اسکار مقاومتی در برابر محصولات نتفلیکس وجود دارد. حال باید دید که این اتفاق برای «منک» تکرار می‌شود یا «منک» اولین محصول نتفلیکس می‌شود که اسکار بهترین فیلم را کسب می‌کند. 

منبع: نیویورک تایمز

مترجم: وحید فیض خواه

0

نقدهای مرتبط با این اثر


در صورت تمایل نظر خود را درباره این نوشته بنویسید


نظر سایر کاربران

هنوز نظری ثبت نشده است